ÄR Sverige på väg att bli en lydstat?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
harehare
Posts: 153
Joined: 2002-04-22 19:09:25
Location: Umeå
Contact:

ÄR Sverige på väg att bli en lydstat?

Post by harehare »

Jaha, riksdagen har visst röstat för en grundlagsändring, som ger EU makt att stifta Sveriges lagar, utan att ens fråga Svenska folket, kul...
Tystnaden förblir total
Björn von der Esch
Radions Klarspråk 2002-10-18

Riksdagen beslöt den 13 juni att alla våra lagar fortsättningsvis skall kunna stiftas i Bryssel - förutom dom som rör statsskicket. För att denna oerhörda maktöverlåtelse till EU skall gälla krävs ett andra beslut som skall tas den 20 november.

Tanken med två beslut är, att en grundlagsändring som så radikalt inskränker Sveriges självbestämmande får inte genomföras utan att väljarna i valrörelsen blivit så utförligt informerade i frågan att dom kan ta hänsyn till den när dom lägger sin röst. En självklarhet i en demokrati!

I stället har vi upplevt en närmast total mörkläggning från ansvariga politiker. En mörkläggning som avses fortsätta tills beslutet är taget den 20 november. Hur kan detta få fortgå månad efter månad i en demokrati som vår? Jo.

För det första: Politikerna anar att riksdagens maktöverlåtelse till Bryssel saknar folkligt stöd.

För det andra: Det riksdagens ledamöter inte visste den 13 juni men som dom borde veta nu är, att beslutet om maktöverlåtelsen antogs i strid med vår grundlags bestämmelser. Grundlagen säger nämligen att väljarna skulle ha givits möjlighet att själva avgöra den här frågar, på valdagen, i en beslutande folkomröstning. Den grundlagsbestämmelsen satte talmannen ur spel.

När nu konstitutionsutskottet blivit uppmärksammade på detta grundlagsbrott borde man självfallet reagera i syfte att upphäva beslutet den 13 juni. Sedan får man göra om proceduren och respektera medborgarna grundlagsfästa rätt att kunna få avgöra frågan i en beslutande folkomröstning. Men icke.

Man anser uppenbarligen att har talmannen brutit mot grundlagen är det ett fall för allmän domstol och inte för konstitutionsutskottet. Där kör man vidare som om ingenting hänt. En motion lär ha utlovats som skall förhindra en upprepning. Vad hjälper det? Maktöverlåtelsen är ju för evigt - därefter finns inget att överlämna!

Dessutom - för svenska folket kan det väl göra i stort sett detsamma hur en domstol bedömer talmannens agerande. Det för medborgarna avgörande är ju att dom berövats sin grundlagsfästa rätt att själva kunna avgöra om riksdagen skall få överlåta sin makt till EU eller inte. Det är det som måste rättas till.

Konstitutionsutskottet skall vara svenska folkets yttersta garant för att landets grundlagar respekteras. Från att först partierna inför valet totalt undanhållit medborgarna vår tids mest ödesmättade fråga, blundar nu konstitutionsutskottet för att medborgarna i strid med grundlagen berövats sin unika rätt att själva kunna fälla avgörandet.

Och tystnaden förblir total!

Björn von der Esch
riksdagsman(kd)
Hoppas att han har missupfattat något för stämmer det så är vi EUs första lydstat
"Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Jean-Jacques Rosseau
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Re: ÄR Sverige på väg att bli en lydstat?

Post by chrono »

Jag litar mer på personer som inte använder talspråk som ex. "dom" och dessutom använder sig av "för det är väl så här?"-argument.

... dessutom har jag svårt att tro att sossarna skulle gått med på att överlåta lagstiftning på EU.

I det riktigt långa loppet med ett multikulturellt Europas Förenta Stater kanske, men inte nu 2002.
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
Crafty
Posts: 187
Joined: 2002-07-20 23:30:17

Post by Crafty »

...för övrigt har jag mer förtroende för makthavarna i EU än för Göran Persson.

Vad jag inte förstår chrono, är varför det skulle vara så fruktansvärt om det nu var så? Vi är EU, och EU är vi!
Det är samma fenomen man kan se när man pratar om invandrare i Sverige. Det är alltid "dom"... Men "dom" är ju faktiskt också svenskar, vi är ju alla en del av Sverige och EU!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Om inte jag är helt fel på det så hade vi en omröstning i det här landet gällande den här grundlagsändringen för ett tag sedan.

EU-omröstningen eller något kallades den visst och om jag inte missminner mig så var svenska folket ganska så positiva.
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Det är sant det har skett en grundlags ändring som ger "EU" mer makt över Sverige.

Eftersom det är en grundlags ändring så behövs det två valperioder för att man ska kunna få igenom den. Och efter det här valet med den här utgången så genomförs grundlags ändringen. Jag vet antagligen inte mer om detta än vad ni gör, men jag vet att det är sant iaf.

Detta är något som ingen har fått veta så mycket om, diskutionen inför valet var så oerhört liten och man fick faktiskt kännslan av att det mörklades.

De enda partierna som inte ville att den här ändringen skulle genomföras var Vänsterpartiet och Miljöpartiet, som jag inte direkt skulle vela lägga min röst på... :-/
User avatar
harehare
Posts: 153
Joined: 2002-04-22 19:09:25
Location: Umeå
Contact:

Post by harehare »

Twister wrote:Detta är något som ingen har fått veta så mycket om, diskutionen inför valet var så oerhört liten och man fick faktiskt kännslan av att det mörklades.

De enda partierna som inte ville att den här ändringen skulle genomföras var Vänsterpartiet och Miljöpartiet, som jag inte direkt skulle vela lägga min röst på... :-/
Måste bara säga att det där är exakt vad också jag kommit fram till, så antingen är vi lika kloka eller galna ;)
"Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Jean-Jacques Rosseau
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

Crafty wrote:...för övrigt har jag mer förtroende för makthavarna i EU än för Göran Persson.

Vad jag inte förstår chrono, är varför det skulle vara så fruktansvärt om det nu var så? Vi är EU, och EU är vi!
Det är samma fenomen man kan se när man pratar om invandrare i Sverige. Det är alltid "dom"... Men "dom" är ju faktiskt också svenskar, vi är ju alla en del av Sverige och EU!
Jaja, dra inga förhastade slutsatser nu crafty!

Personligen är jag för ett utbrett EU-styre, jag ser helst att EU dessutom får en president så man får ordning på unionen..

... jag skulle också uppskatta om "bunker-sossarna", med Jan O i spetsen, kunde redogöra för medborgarna hur EU-arbete fortlöpter. Det skulle, utan tvekan, öka intresset för EU.

Tyvärr finns det alltid människor som nitiskt vill isolera Sverige och bygga murar runt Svea rike. Inte nog med att vänstern givetvis är emot EU, även det gröna mp. De borde inse det Joshka Fischer och de gröna i Tyskland har insett.

Men med parlamentariker som Per Gharton (mp) blir det tyvärr väldigt mycket negativ feedback från Bryssel.. jag tycker personligen det är bakåtsträvande.
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Svenskarna sålde taskerna till räven.. och för vad.. billigare öl?

Ni borde skämmas
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Post Reply