Olagligt?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Olagligt?

Post by MadModder »

Min moddsida håller reda "aktiva" besökare, mha IP-nummer. Har för tillfället en timeout på 2 minuter. Nu tänkte jag att om man klickar på en länk så ska man kunna se varje IP-nummer och antal sekunder sedan de senast klickade på en länk. Får man ha så att alla kan se andras IP-nummer? Om inte, räcker det med att dölja sista numret?
User avatar
DraGon
Posts: 101
Joined: 2003-05-21 12:49:14
Location: TraNåS

Post by DraGon »

du får inte visa andras IP-Nummer.


"Enligt de lagar som gäller får ISP (de som tillhandahåller Internettjänster) inte lämna ut namnet på den person som innehar ett visst IP-nummer. Inte ens polisen får tillgång till dessa om inte särskilda skäl föreligger. (om det förmodade brottets strafftid överstiger två år). ISP-n kan dock ta emot klagomål och varna eller avstänga en abonnent."

http://hem.passagen.se/gatugard/internet/merchatt.htm
PIII 550 384 MB Ram. GF 2 MX 32 MB DDR. 80 GB HD. OS WIN XP Pro SP 1.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Ehm.. då är jag olaglig då.. hade jag ingen aning om.. Jag menar Lunarstorm gör ju detta, och de gör det på kanske ett hundratalTUSEN personer PER DAG.. Verkar konstigt..
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
DraGon
Posts: 101
Joined: 2003-05-21 12:49:14
Location: TraNåS

Post by DraGon »

Lunarstorm visar väl inte andras ipnummer, eller? Dom får bara visa upp ditt eget. & Ja Crew ser allas ip-nummer men det är bara om det skulle hända något. alla moderatorer & Admins på 64 ser alla ipnummer med om dom behöver se dom någon gång. Det är en knapp man får trycka på. Men du får inte lägga ut dom alltså så dom blir synliga för andra.
PIII 550 384 MB Ram. GF 2 MX 32 MB DDR. 80 GB HD. OS WIN XP Pro SP 1.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

DraGon wrote:...inte lämna ut namnet på den person som innehar ett visst IP-nummer...
Men det ska jag ju inte göra. Endast IP-nummer.
Sen stod det på den där sidan att det finns massor med sidor som visar allas IP-nummer i avskräckande syfte, och det stod inget om att de inte fick göra det.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Olagligt?

Post by Dissident »

MadModder wrote:Min moddsida håller reda "aktiva" besökare, mha IP-nummer. Har för tillfället en timeout på 2 minuter. Nu tänkte jag att om man klickar på en länk så ska man kunna se varje IP-nummer och antal sekunder sedan de senast klickade på en länk. Får man ha så att alla kan se andras IP-nummer? Om inte, räcker det med att dölja sista numret?
Jag tror inte att det hade uppskattats.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det är knappast olagligt att visa IPnummer, inte ens med username för siten bara du har en disclaimer som förklarar detta, ISPer får inte LÄMNA UT namn och adress på anmodan, men det finns inget som reglerar visning av IPnummer för en site etc, det skulle bland annat göra IRCplugin för HTTPsidor olagligt.

Däremot är det inte uppskattat att visa IPnummer tillsammans med användarnamn på internet då detta lätt leder till att 5cr1p7k1dd13z attackerar icke omtyckta personer.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply