Beslagtagna verktyg...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Beslagtagna verktyg...

Post by Hipshot »

Om t ex en väktare (får de ens göra det?) beslagtar något från en, var tar det vägen då? Hur får man tillbaka det, eller får man aldrig det?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Är det något olagligt så skrotas det.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Väktare har väl inte mer befogenheter än en vanlig civil person.. fast om man är på någons mark de har i uppdrag att bevaka får de kanske beslagta saker?
hej.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Vad har du nu gjort Hipshot?
We dance to all the wrong songs
User avatar
Rose Brass
Posts: 462
Joined: 2004-06-07 22:37:16

Post by Rose Brass »

Bultsax + AMD-fabriken?
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Hipshots alkohol-fria cider blev beslagtagen under ett stökigt 12 år kalas i fredags. Han gick omkring och sparkade på träd och hoppade sönder ballonger, så 12 årigens pappa beslag tog Hipshots cider och ringde hans föräldrar... Nu är han bara sur för att han har utegångsförbud och vill ha tillbaka sin cider som han tagit på ICA..
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Beslagtagna verktyg...

Post by Dissident »

Vad för sorts verktyg var det? Om det var uppenbart att de skulle användas som vapen vid brott mot liv och hälsa är de förverkade enligt 5§ Lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål. Du kan med andra ord inte få tillbaks dem.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Alltså, jag skulle åka till gamla stan i går (natt), då kom jag helt fel och hamnade i fruängen, där gick jag omkring ett tag, sedan så kom jag till ett bygge, där hittade jag en kofot, som såg precis ut som den Gordon Freeman har, så den blev min, på vägen tillbaka till danderyd så kom det några securitas vakter och tog skiten typ vid östermalms torg (tbanan alltså, de går ju där på kvällen/natten), jag försökte fan dölja den så att de inte skulle ta den. Antar att jag inte kommer se den igen.
EvilGhozt wrote:Hipshots alkohol-fria cider blev beslagtagen under ett stökigt 12 år kalas i fredags. Han gick omkring och sparkade på träd och hoppade sönder ballonger, så 12 årigens pappa beslag tog Hipshots cider och ringde hans föräldrar... Nu är han bara sur för att han har utegångsförbud och vill ha tillbaka sin cider som han tagit på ICA..
I'm right there with you...
Last edited by Hipshot on 2005-07-05 22:56:12, edited 1 time in total.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

haha, vilken historia :D
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Hipshot wrote:Alltså, jag skulle åka till gamla stan i går (natt), då kom jag helt fel och hamnade i fruängen, där gick jag omkring ett tag, sedan så kom jag till ett bygge, där hittade jag en kofot dom såg precis ut som den Gordon Freeman har, så den blev min, på vägen tillbaka till danderyd så kom det några securitas vakter och tog skiten typ vid östermalms torg (tbanan alltså, de går ju där på kvällen/natten), jag försökte fan dölja den så att de inte skulle ta den. Antar att jag inte kommer se den igen.
Du STAL alltså en kofot och vill ha tillbaka den? Tror du inte att den rättmätige ägaren, byggjobaren vid bygget vill ha tillbaka den? ;)
DIM kalsonger As String
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Vanliga verktyg får de ju inte beslagta.. Hur svårt kan det ha varit att övertala dem om att du varit och hämtat den hemma hos någon kompis som lånat den o_O

Nu vet jag inte hur de tog den ifrån dig och vad de sa då men jag gissar på att du borde få tillbaks den. Den går inte direkt under lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål såsom Dissident nämnde iaf.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Ring till vaktbolaget. Om du förklarar Freeman historien kan dom ju inte annat än ge tillbaka kofoten ;D
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

HLC wrote:Vanliga verktyg får de ju inte beslagta..
Jo.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

naken^ wrote:Ring till vaktbolaget. Om du förklarar Freeman historien kan dom ju inte annat än ge tillbaka kofoten ;D
"Hej, jag undrar om ni har min kofot som ni tog ifrån mig häromkvällen? Jag tänkte inte slå någon med den, jag skulle bara försvara mig mot zombies och klubba ner några marinsoldater..."
DIM kalsonger As String
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

HLC wrote:Vanliga verktyg får de ju inte beslagta/.../Den går inte direkt under lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål såsom Dissident nämnde iaf.
Det är just det den gör. Knivlagen täcker in allt som det kan verka att du släpar runt på med avsikt att slå någon i huvudet med. En kofot är ju då ändå ett av de mer "naturliga" vapnen, så en ung grabb som åker runt med en i tunnelbanan på natten...

(Viss brasklapp för att jag knappast är utbildad jurist, så vissa avvikelser mellan min version och den officiella kan väl förekomma.)

Kan för övrigt nämna att det var ett fall uppe i rätten för ett tag sen där polisen hade beslagtagit en batong (deras version) medans ägaren hävdade att det var en dildo. Hur det slutade vet jag inte.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

aiwass wrote:
HLC wrote:Vanliga verktyg får de ju inte beslagta/.../Den går inte direkt under lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål såsom Dissident nämnde iaf.
Det är just det den gör. Knivlagen täcker in allt som det kan verka att du släpar runt på med avsikt att slå någon i huvudet med. En kofot är ju då ändå ett av de mer "naturliga" vapnen, så en ung grabb som åker runt med en i tunnelbanan på natten...

(Viss brasklapp för att jag knappast är utbildad jurist, så vissa avvikelser mellan min version och den officiella kan väl förekomma.)

Kan för övrigt nämna att det var ett fall uppe i rätten för ett tag sen där polisen hade beslagtagit en batong (deras version) medans ägaren hävdade att det var en dildo. Hur det slutade vet jag inte.
Helt rätt, lagen gäller även "andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa". I första paragrafen står även att förbudet inte gäller om innehavet kan anses befogat, en hantverkare som har en ändamålsenlig kniv i fickan begår naturligtvis inte ett brott. Hipshot har inga vidare utsikter att få tillbaka verktyget, det är inte skäligt att bära en kofot i tunnelbanan på natten.
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Dynamitsven wrote:
naken^ wrote:Ring till vaktbolaget. Om du förklarar Freeman historien kan dom ju inte annat än ge tillbaka kofoten ;D
"Hej, jag undrar om ni har min kofot som ni tog ifrån mig häromkvällen? Jag tänkte inte slå någon med den, jag skulle bara försvara mig mot zombies och klubba ner några marinsoldater..."
Hade du kunnat neka den förklaringen? Enligt mig en klockren och bra förklaringen som slår det mesta.
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
Hawklord
Posts: 179
Joined: 2005-04-03 23:44:32
Location: Uppland

Post by Hawklord »

TAck Tack. Hipshot, och alla andra. Jag har nästan alldrigt skrattat så mycket som när jag läste det här. "Gordon Freeman" Fy fan det här tar priset.
oj oj. det här kan jag leva länge på ;D
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Hmm, tror ni securitas har något telnummer? Eller måste man möta någon nere i hamnen?
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag har sagt det förut och nu är dags igen :P

Det finns nördar och det finns nördar...
iDon't care about your problems.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Man får ju självklart bära med sig en kofot eller andra vapenliknande verktyg på allmän plats, men inte i full beredskap, utan undanpackade i tillexempel väska, kasse eller ryggsäck.

Annars skulle det ju vara svårt att köpa eller annars förflytta verktyg.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Ghlargh wrote:Man får ju självklart bära med sig en kofot eller andra vapenliknande verktyg på allmän plats, men inte i full beredskap, utan undanpackade i tillexempel väska, kasse eller ryggsäck.

Annars skulle det ju vara svårt att köpa eller annars förflytta verktyg.
Detta tror jag bara gäller för de personer som innehar "kofotslicens" eller liknande ;)
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

naken^ wrote:Detta tror jag bara gäller för de personer som innehar "kofotslicens" eller liknande ;)
Så du får inte köpa en yxa och en kofot på clasohlson och sen bära hem dom i en plastkasse?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Hipshot wrote:Hmm, tror ni securitas har något telnummer? Eller måste man möta någon nere i hamnen?
Hamnen?
Lindhagensgatan på Kungsholmen.
Stort och fult och går därmed ej att missa.
För dom äldre går det att säga att Volkswagen hade en bil på taket på detta hus en gång i tiden.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Varför kunde inte Dissident blivit beslagtagen i stället, som kan lagarna, så hade vi fått se roligare reaktioner från vakterna.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply