TV-UT + DVI på Ati ???

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

TV-UT + DVI på Ati ???

Post by stormfrog »

Har ett Ati 800GT, kortet har 2 x DVI och en SVideo utgång. Hur får man Tv-ut att fungera på det här kortet???

Jag har läst att dvi+tv-ut inte fungerar att köra samtidigt för att de kör på samma ramdac-buss eller något liknande, men jag har ju som sagt ingen vga-port. Hur ska man göra då?

Ati programvaran säger att jag ska ställa in "clone mode" men det hjälper inte. Enligt Ati inställningarna är klonat läge aktiverat. Bara en av "power knapparna" på monitorn/tv ikonen på bildskärmsfliken kan dock lysa i taget. Men klonat läge är alltså i verkligheten inte alls aktivt. Det enda sättet jag kan visa tv-ut är att trycka på powerknappen på tv ikonen i bildskärmsfliken och trycka verkställ. Men då försvinner monitorn istället. Överlagring fungerar soms agt inte heller, antagligen beror det på att klonat läge inte fungerar. Det står att överlagring bara fungerar om man inaktiverar "utökat skrivbord" i "egenskaper för Bildskärm". Etfersom bara monitorn går att aktivera antar jag att mitt skrivbord inte är "utökat"? Men ändå är kryssrutan för utökat skrivbord förkryssad - och det går inte att ta bort (kryssrutan är inaktiv)??? Så hur jag än gör kan jag inte visa både monitor + tv samtidigt.

En annan sak som är väldigt konstigt efter att jag bytte till Ati är att det inte går att aktivera tv:n i Windows "egenskaper för bildskärm". När jag aktiverar bildskärmsytan som representerar tv-ut och trycker verkställ är den trots allt inaktiverade ändå. Väldigt underligt.

Jag hadde tidigare ett Nvidia 6600GT, jag fick möjlighet att byta till ett Ati kort och gjorde det just därför att Nvidia är så hopplöst värdelösa på att göra drivare/mjukvara till sina kort. Aldrig kunde jag väl tro at Ati tom var värre! :[

Fö fattar jag verkligen inte vad grafikkortstillverkarna håller på med. Vad är det för degenererade värdelösa idioter som sitter och kodar mjukvara till grafikkort? Så jäkla mycket skit som de ställer till med för folk över hela världen folk så borde de spärras in. För 20 år sedan kommuncerad all datorteknik med tv apparater utan problem. Visst, tekniken är lite annorlunda nu men särskillt svårt kan det verkligen inte vara. Det är ju inte direkt raketforskning det handlar om! ::)
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
Post Reply