Att enkoda Video till DVD (är det verkligen så här dumt?)

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Att enkoda Video till DVD (är det verkligen så här dumt?)

Post by stormfrog »

Varenda eviga gång jag har fått för mig att koda om video till en dvd har de slutat i kaskadkräkning av galla från min sida. Jag har aldrig hittat något program som kan göra det på ett smart sätt.

Det finns en bunt program som jag testat, men samtliga har varit totalt värdelösa på detta; TMPGenc, VirtualDub, DVDSanta, Ulead MovieFactory.

Problemet är inte stabilitet eller mångfald hos DVD authoring programmen som finns, problemet är att det är sprängt jäkla dumt gjorda.

Säg att man har ett en filmsnutt på sin dator man vill se på sin DVD-spelare. Filmen är av typ avi, 1 timme lång och av ungefärlig storlek 150Mb. Vad alla dess program då gör är att de fetar ut filen över en halv dvd skiva i 3 babiljarder bit / sec. (Då det egentligen skulle gå lika bra i tja typ... 150 kanske? :P)

Jag har extremt svårt att tro att en 100Mb .avi med taskig kvalla tvunget måste bli 2Gb stor som mpeg-2. Det är ju helt vansinnigt. Okej om den blir 300-400 Mb då mpeg-2 inte är optimerat för lagring på något sätt. Men större än det är ju helt sjukt.

Är det verkligen meningen att det ska vara så här jävla dumt gjort? I så fall är ju DVD lika fet flopp som VHS, visst... det är trevligt att se köpfilm på dvd, men det måste ju funka att hantera någorlunda smart på andra områden också tycker jag.

Finns det någon som har tips på ett program som snabbt och enkelt kan konvertera olika videoformat till ett format så att man sedan kan bränna det till DVD som inte lider av de här problemen jag just beskrivit?

Vore mycket tacksam för tips om detta.
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Nero?
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Vad har du för bitrate när du konverterar videofilen till MPEG-2? Det har ingen betydelse för slutfilens storlek vad du stoppar in, det är längden och önskad bitrate som styr. AVI-filen är med säkerhet kodad med MPEG-4 (i form av Xvid eller DivX), vilket är en mer utrymmeseffektiv algoritm. Så det är bara att bita i det sura äpplet - hitta den bitrate som ger minst filstorlek utan att källmaterialet förstörs (synbart) och koda på. Kör VBR (variabel bitrate) för att få bättre utrymmesoptimering. När du sedan gör en DVD spelar det ändå ingen roll hur stor filen blir bara den får plats på skivan - du kan inte ändå inte köra multisession på en DVD-kompatibel skiva.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Har du testat Avi2DvD? Där kan man ställa in vilka codecs man vill använda och lite till. Jag har inte använt den så värst mycket, därav den dåliga beskrivningen hehe :P
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Skall det bli en DVD som går att spela i en stand-alone DVD-spelare är det bara MPEG-2 som gäller, så andra codecs är inte av intresse. Det gäller att hitta den optimala bitraten i förhållande till materialets kvalitet. Högsta bitrate för video-delen är 9.8 Mbps, med ljudet 10.08 Mbps. Ljudet skall vara 48000 Hz PCM (max 1.5 Mbit/s) och för PAL gäller 720 x 576 videoupplösning (4:3), 25 bilder per sekund.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Post by stormfrog »

Tack för alla svar! (64bits är snabbast, bäst och trevligast... ruuul!)

Vad jag kan utläsa av svaren så är det väl som sagt bara att bita i det sura äpplet som Illuwatar säger. Man får helt enkelt låta bli att ha bråttom... vilket inte är så lätt; i datorsammanhang känns en minut en mindre evighet.

Blir till att adoptera lite Skalman filosofi nästa gång jag gör ett försök ;D
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

hör inte hit, men varför vill man föra över 100mb avi av taskig kvalla på en dvd skiva för att se på filmen på tv´n? :P
Bättre å se den på datorns skärm då, eller köra via tv-out! :)
Att lagra avi´n på en dvd skiva tillsammans med flera kan jag förstå.
Eller om man har en dvd som spelar xvid.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Anzy wrote:hör inte hit, men varför vill man föra över 100mb avi av taskig kvalla på en dvd skiva för att se på filmen på tv´n? :P
Bättre å se den på datorns skärm då, eller köra via tv-out! :)
Att lagra avi´n på en dvd skiva tillsammans med flera kan jag förstå.
Eller om man har en dvd som spelar xvid.
Han kanske har en äldre DVD-spelare som inte klarar avi.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Videokodning, speciellt MPEG-2 tar tid - det finns ingen omväg om man inte är väldigt rik och kan köpa speciell hårdvara för DVD-produktion. Så det är bara att starta kodningen innan man lägger sig eller går till jobbet/skolan och hoppas att allt gick bra när man kommer hem.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
Post Reply