en jäkla starttid....

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
GangZtra
Posts: 583
Joined: 2002-03-08 23:17:19

en jäkla starttid....

Post by GangZtra »

Nu när man har en massa program som kör igång när man sätter igång datorn så blir det för jäkla slött... kan man inte ställa in det så att bara vissa program startar? autoexecute eller något??
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Självklart! Förmodar att du kör Windows av nån variant.

Öppna kör (Windowsknappen + R) och skriv msconfig. Om den inte hittar det så får du ladda ner det. Finns en liknande (med samma funktioner) till de OS som inte stödjer msconfig (Windows nu alltså). Sen så finns det en "autostart"-flik. Där hamnar allt som inte behöver startas men som startar ändå och lägger sig på underliga ställen.

Mitt tips! Pilla inte på boot.ini och andra system-filer utan att veta vad du gör. Snart så startar kanske inte din dator och då får du anstränga dig!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
GangZtra
Posts: 583
Joined: 2002-03-08 23:17:19

Post by GangZtra »

Extr3mE wrote:Självklart! Förmodar att du kör Windows av nån variant.

Öppna kör (Windowsknappen + R) och skriv msconfig. Om den inte hittar det så får du ladda ner det. Finns en liknande (med samma funktioner) till de OS som inte stödjer msconfig (Windows nu alltså). Sen så finns det en "autostart"-flik. Där hamnar allt som inte behöver startas men som startar ändå och lägger sig på underliga ställen.

Mitt tips! Pilla inte på boot.ini och andra system-filer utan att veta vad du gör. Snart så startar kanske inte din dator och då får du anstränga dig!
Tackar för hjälpen!!

Det är lungt, jag vet vad jag håller på med... ::) ;D
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

kör du xp så kan du deleta allt innehåll i en mapp som heter prefetch, och så kan du köra bootvis också. Defrag hjälper ju upp, obs: defragga innan du kör bootvis. Stänger du av onödiga services får man upp farten ännu mer..
http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

Alltså:
1. msconfig, stäng av allt skräp. Kör gärna adaware o deleta all spyware.
2. defragga
3. stäng av services
4. töm prefetch, starta om.
5. kör bootvis

Detta är den bästa ordningen att göra arbetet i.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Pixelmannen
Posts: 20
Joined: 2003-01-18 9:07:31
Contact:

Post by Pixelmannen »

Ett avancerat alternativ är att gå i RegEDIT. (Välj KÖR i start-menyn och skriv REGEDIT).
Välj DEN HÄR DATORN
Välj HKEY LOCAL MACHINE
Välj SOFTWARE
VÄLJ WINDOWS
VÄLJ CURRENT VER
VÄLJ RUN

PLocka bort de program i RUN-katalogen, som inte skall autostartas.
(OBS! man ska egentligen inte leka i regedit om man inte vet vad man gör.)
Hälsningar,
Post Reply