Max 10kb avatar?

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Max 10kb avatar?

Post by Phobic »

Det är väl nästan lite i minsta laget. Skulle vara mycket bättre om ni höjde gränsen till 15kb då jag har en förmåga att bara lyckas pressa ner bilder till ~12-14kb (utan att förstöra hela bilden då dvs) :)

Är mitt krav genomförbart?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

/me hör gnället från modemarna komma.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Jag har aldrig haft problem med 10KB.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Tar NeM och fredrik som exempel. Jag tycker deras är rätt snygga ;) och även bra kvalité.
Man måste väl inte maxa upp allt?!
Jag tror du kan komprimera ner den till .gif (om det redan inte är gjort) och sänka den lite så klarar du dig nog..
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Mjo .gif kanske är lösningen på det hela. För med .jpg går det iaf inte ..

Men men jag skall göra ett försök :)
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Exempel, sida med 25 inlägg av 25 olika användare. mycket text.

25*10 + sidan, det kan bli 300 KB på en enda sidan. Ok, det tar en eller några sekunder för mig, men för en modemare? :)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Ett tips kan annars vara att använda ett något mindre format än 100x100 om man vill använda en typ av bild som är svår att komprimera utan synbar kvalitetsförlust. Experimentera gärna med .gif också, det passar särskilt bra för relativt små bilder där antalet färger inte behöver vara så stort helt enkelt för att antalet pixlar inte är så väldigt många. De flesta bildprogram kan exempelvis spara gif'ar med ett mindre antal färger som exempelvis 64, vilket man spar filstorlek på.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Det svåra blir när man vill ha färgfoton i någorlunda kvalité.
Bilder med lite större fält av liknande färger är lättare att komprimera. Så om man vill ha ett foto så är det smart att göra som mkk, ha ett begränsat antal färger (blir ofta en snygg effekt också) och lägga det på en någorlunda homogen bakgrund, så ska du se att filstorleken krymper.

I dessa storlekar så är tyvärr gif en väldigt bra algoritm för att komprimera bilderna. Dock bör man av princip undvika användandet av .gif eftersom det är patentbelagt, och faktiskt principiellt olagligt att använda om man inte har betalt licens.
http://burnallgifs.org/
Sådana roliga konsekvenser får mjukvarupatent. =/
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Tycker 15 låter bra.. för vanliga modemare så kanske det går lite slöt.. men egentligen.. hur många har vanligt modem?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Matte wrote:Tycker 15 låter bra.. för vanliga modemare så kanske det går lite slöt.. men egentligen.. hur många har vanligt modem?
Skulle nästan tro att de fortfarande är i majoritet.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Matte wrote:hur många har vanligt modem?
Tillräckligt många.
hej.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

100x100 och 10k är egentligen en ganska hög gräns om man jämför med många andra forum, men har istället den fördelen att det är värden som är lätta att komma ihåg. Allt fler bildredigeringsprogram verkar få halvautomatiska eller på andra sätt användarvänliga verktyg för bildoptimering som förenklar arbetet. Utöver det så är det nog nyttigt att öka den generella kunskapsnivån i hur bilder fungerar. Sist men inte minst så går det utmärkt att få hjälp med och tips om hur man kan få till en avatar från en större bild. :)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

WTF!

Jag orkar snart inte med gnället från folket som försvarar modemarna!
Man kan ju använda en browser som gör att man kan läsa medan bilderna laddar, eller göra så att browsern inte laddar ner bilderna.

Det är inte rätt sätt att förstöra för alla andra.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

neorain wrote:WTF!

Jag orkar snart inte med gnället från folket som försvarar modemarna!
Man kan ju använda en browser som gör att man kan läsa medan bilderna laddar, eller göra så att browsern inte laddar ner bilderna.

Det är inte rätt sätt att förstöra för alla andra.
Men du, alltså varför inte göra så att forumet funkar bra för alla, det är väl bättre att avatarerna ser lite fulare ut (som knappts syns) och det funkar för alla än att köra så att det blir lite snyggare (som knappts syns) och att det blir 50% mer att ladda för modermarna?

Vet inte hur du resonerar men jag tycker du borde tänka om lite :)

Sen så funkar Gif alldeles utmärkt i 100*100 tycker jag :)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

neorain wrote:WTF!

Jag orkar snart inte med gnället från folket som försvarar modemarna!
Man kan ju använda en browser som gör att man kan läsa medan bilderna laddar, eller göra så att browsern inte laddar ner bilderna.
Visst kan man be alla modemare att plocka fram lynx. Och sen kan man be alla som inte använde IE6 att dra någon annan stans. För att sen ytterligare marginalisera så kan man se till att folk får ha avatarer på 15KB och sen tillåta enorma bilder i signaturen.

Det är givetvis en balansgång mellan att göra siten vacker att de på och att göra den tillgänglig för så många som möjligt.

Min röst ligger på tillgänglighet, kompatibilitet och snabbhet framför ögongodis.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

zinko wrote:
neorain wrote:WTF!

Jag orkar snart inte med gnället från folket som försvarar modemarna!
Man kan ju använda en browser som gör att man kan läsa medan bilderna laddar, eller göra så att browsern inte laddar ner bilderna.

Det är inte rätt sätt att förstöra för alla andra.
Men du, alltså varför inte göra så att forumet funkar bra för alla, det är väl bättre att avatarerna ser lite fulare ut (som knappts syns) och det funkar för alla än att köra så att det blir lite snyggare (som knappts syns) och att det blir 50% mer att ladda för modermarna?

Vet inte hur du resonerar men jag tycker du borde tänka om lite :)

Sen så funkar Gif alldeles utmärkt i 100*100 tycker jag :)
Håller med dig zinkan:)

Förövrigt lyckas jag alltid få mina 100*100 GIF-bilder på 10,x kbit, vilket är väldigt jobbigt :P Sänker man till typ 95*95 så funkar det, utan att man märker större skillnad. :)
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

Jag tänkte skriva något långt och utdraget om modemare vs. alla andra, men det blev inget...

För mig personligen skulle jag inte ta det så hårt om gränsen höjdes en aning, det finns ändå något som heter "cache". :P
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag ser inte nyttan i att ha gigantiska avatarer (i filstorlek) det är ju inte dom som ska ta upp merparten av forumets intresse, det är ju texten.

Som nån sa, Minska den fysiska storleken tills du får ner den under 10k, eller kör utan.

Min är 6800 bytes med vanlig Jpegkomprimering, den är hyffsat avancerad i utförande och 100x74 pixlar... Om man inte kan komma på ett sätt att göra en bild mindre så kanske man skulle arbeta lite mer med bildbehandling eller be någon som är bra på det att fixa till ens avatar...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

För er som missat, lite "onödig" avatar-propaganda: http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=17244
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

neorain wrote:WTF!

Jag orkar snart inte med gnället från folket som försvarar modemarna!
Man kan ju använda en browser som gör att man kan läsa medan bilderna laddar, eller göra så att browsern inte laddar ner bilderna.

Det är inte rätt sätt att förstöra för alla andra.
Så... "förstör" man för folk med hyfsad/bra bandbredd så är man ond, dum, en idiot osv. men förstör för oss utan acceptabel bandbredd så är det mer eller mindre "whatever, vem bryr sig om dem ändå?"?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

lither wrote:För er som missat, lite "onödig" avatar-propaganda: http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=17244
Soft, verkligen soft :)

Blev aldrig riktigt nöjd med min senaste avatar (föreställande mig själv) och .. Smartassbilden äger ju :)
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag brukar alltid klara mig när jag gör avatarer, Min avatar är nu 100x68 pixlar och på 6131bytes. Känns som det är bara bra att folket lär sig lite om bildkomprimering. edit min nya är på 100x74 2876bytes

tycker det inte är så farligt för modemarna egentligen, för delvis behöver bara bilderna tankas en gång, sen är det cache som gäller. Är det för jobbigt är det bara att stänga av bilder.

Oavsett om storleken förändras eller inte, skulle det vara svårt att göra så man kan ställa in om man vill se avatarer eller inte i sin profil? Kanske så man kan göra så med smileys också, eller den funktionen finns kanske redan? Det skulle nog vara trevligt de få gånger jag sitter på modem.
Last edited by snigel on 2003-03-31 2:42:20, edited 1 time in total.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Phobic wrote:
lither wrote:För er som missat, lite "onödig" avatar-propaganda: http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=17244
Soft, verkligen soft :)

Blev aldrig riktigt nöjd med min senaste avatar (föreställande mig själv) och .. Smartassbilden äger ju :)
Kul att att du uppskattade det. :)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

NeM wrote: I dessa storlekar så är tyvärr gif en väldigt bra algoritm för att komprimera bilderna. Dock bör man av princip undvika användandet av .gif eftersom det är patentbelagt, och faktiskt principiellt olagligt att använda om man inte har betalt licens.
http://burnallgifs.org/
Sådana roliga konsekvenser får mjukvarupatent. =/
Precis, och alternativet heter PNG som även är en tekniskt sett bättre lösning.
» the empire never ended
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

få ner en 100x100 png i 10k är inte det lättaste
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
Post Reply