The Matrix - Reloaded (varning för spoilers)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

The Matrix - Reloaded (varning för spoilers)

Post by mkk »

Var just och såg den. Halsont och feber kunde ju inte stoppa en. ;)

Den var förståss bra och sevärd. Något ojämn och lite väl långa effektscener kanske, vari en del datoreffekter inte ser riktigt äkta ut. Men storyn får också gott om plats, liksom det filosofiska resonemanget kring vad som är verkligt och inte. Jag antar att jag kommer att uppskatta filmen ännu mer efter att ha sett del tre och kan se dem som en sammanhängande upplevelse. Slutet lämnar en i ett tillstånd av att vilja ha mer på en gång. Det sägs också att den tredje delen The Matrix - Revolutions skall komma redan i november. Stannar man kvar tills eftertexterna klingat ut så får man också se en liten trailer på den. Så gör det, movie-lovers.
Last edited by mkk on 2003-05-24 20:18:17, edited 2 times in total.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jag såd den på premiären och den var skit bra! Coola effekter mm, men det jag trodde var ett skämt var slutet, mycket dåligt. Men jag ser framm emot 3:an vad den nu ska heta :)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

adis wrote:Men jag ser framm emot 3:an vad den nu ska heta :)
The Matrix Revolution(s?)
User avatar
DraGon
Posts: 101
Joined: 2003-05-21 12:49:14
Location: TraNåS

Post by DraGon »

Ska se den så fort den kommer till byhålan Tranås... :)
PIII 550 384 MB Ram. GF 2 MX 32 MB DDR. 80 GB HD. OS WIN XP Pro SP 1.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

matrix: reloaded, vet inte ifall jag ska vara besviken eller försöka ta det för vad den är. varken bra eller dålig, vet inte, passar inte som uppföljare på nåt skumt sätt. superhjältesaga.

den va nästan inte en värdig uppföljare... man tappade ju hela tråden från ettan :|
iDon't care about your problems.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Om man ser den med inställningen: Skön actionfilm med mycket hollywood-effekter med lite kvasifilosofiska tillägg är den kanon, om man hoppas på en förfining Jung's läror, så är det inte aktuellt.

Jag tar den för vad den är; underhållande, snygg, och spännande.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Ska se den på fredag. :)
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag ska nog se den på lördag om man nu skulle få tag på biljetter men det borde inte vara några problem tycker man :)
We dance to all the wrong songs
D0GG3
Posts: 312
Joined: 2002-03-10 12:29:13
Location: Kalmar
Contact:

Post by D0GG3 »

Måste säga att den var riktigt ruskigt bra!!!!
Tycker matrix är bland de bästa filmerna som gjorts och reloaded var jag inte besviken på ;D
Gammal geek
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

den var helt okej =)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

snigel wrote:den var helt okej =)
faktisk mer än okej
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Jag satt och skrev på ett lång och givande inlägg, men så kom jag på att det va fullt av spoilers.

Så nu får inte världen ta del av min visdom. :P

Ett ord: LASTBILSEXPLOSIONEN

Är det någon mer än jag som tycker att arkitekten liknar IcePic, både fysiskt och psykiskt.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Riktigt jäkla bra.

Klarar på intet särtt av att stå på egan ben, men det är del två i en trilogi, så det behöver den inte heller. Du har sett ettan, du kommer att se trean, tvåan kan du luta sig tillbaka i kravlösheten, lägga saker tillrätta inför slutet, och mest bara blåsa på.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Har faktiskt sett den två gånger redan.
En gång i går, på pressvisningen, och en gång idag på sena premiären (21.20 Palladium) eftersom pressvisningen utanonserades så sent (måndags) så hade vi redan fixat biljetter till premiären.
Den tålde rätt bra att ses om med så kort varsel, vilket får gälla för ett gott betyg. Andra gången blir fler av filmens starka sidor tydliga, dessvärre även de svaga partierna (som scenerna i Zion i början, särskilt grottpredikan med efterförljande dans/sex-scen)
Fajterna är givetvis coola, men kanske känns det lite lamt att Neos gudalika krafter manifesterar sig i tre ting:
1) Han kan flyga
2) Han kan stoppa kulor med tankekraft
3) Han är jävligt grym på Kung-Fu

Jag menar, vad skiljer honom från Remo i så fall?

Det vore kul om filmmakarna varit lite mer påhittiga i sätten han använder för att bekämpa sina fiender. Givetvis måste han slåss på hederligt vis för att fajta maffiga killar som Agent Smith eller Seraph, men varje litet sketet betatest-program? Pah.

Dock finns det korn av tankevärdhet i filmen, saker som är svåra att greppa på en genomtittning, och jag tror att den lägger upp väldigt mycket inför Matrix Revolutions. På något vis är den här filmen något som borde ingå som extramaterial på Revolutions-DVD:n. (Någon som tror filmsekvenserna från Enter the Matrix kommer att följa med på en specialutgåva av Reloaded?)

Hur som helst laddas för något stort, se bara på gåvan Neo får innan han åker ut på sitt uppdrag, De märkliga händelserna i slutet och det nästan överdrivet komiskt krångliga upplägget i Arkitektens plan. Någonstans är det något som inte stämmer... jag kan bara inte sätta fingrarna helt och hållet på det. Coolt skall det bli i alla fall. Skönt att det inte ens är ett år man måste vänta. Fyra månader blir uthärdligt.

Förresten, visst måste ni hålla med om att Arkitekten är en förjävla skön karaktär? Jag älskar vad röstcoachen har åstadkommit med hans uttal och sättet han aldrig väljer ett enkelt ord om det finns ett spektakulärt komplicerat sådant. Obetalbart.

Jag gillade filmen, men instämmer med tidigare talare i omdömet att den inte riktigt på egen hand klarar av att nå upp till sin föregångares nivåer. Dock så kan jag bara se fram emot uppföljaren.
Antingen så blir den hur cool som helst, eller så rasar hela jävla korthuset och allt blir plattare än pannkaka. (risken för en ripoff på två andra kända filmer i genren är överhängande)

Hoppas jag inte spoilat för mycket. Jag tror jag lyckats undvika det mesta. Får ha en tråd för spoilande filosofiska analyser av filmen när lite fler har sett den.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Subsonic
Posts: 221
Joined: 2002-12-26 23:41:40
Contact:

Post by Subsonic »

Ska också gå på fredag
hoppas den uppfyller mina ouppklarade förväntningar
Sum egomet mihi nil volentibus arduum
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

jag tyckte den var skit.

jag har förresten inte sett den och kommer aldrig att göra det heller. det är inte film, det är bara reklam för skaparnas och bolagens vinstintresse och datorteknikdemonstreringar.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Grim wrote:jag tyckte den var skit.

jag har förresten inte sett den och kommer aldrig att göra det heller. det är inte film, det är bara reklam för skaparnas och bolagens vinstintresse och datorteknikdemonstreringar.
Till skillnad från filmer som "Den stora illusionen", "Gycklarnas Tid", "Citizen Kane", "Nikita" eller "Körkarlen" som alla gjordes utan inblandning av pekuniära intressen?

Kom igen, filmmakare är prostituerade... all film är essentiellt sett horeri. Get over it.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

Big_Bird wrote:Kom igen, filmmakare är prostituerade... all film är essentiellt sett horeri. Get over it.
du kan inte ha sett bra film...
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Grim wrote:
Big_Bird wrote:Kom igen, filmmakare är prostituerade... all film är essentiellt sett horeri. Get over it.
du kan inte ha sett bra film...
Men det har du? Lär oss andra okunniga då så vi vet vilka mästerverk vi missat, som har producerats utan minsta tanke på kommersiell framgång...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Grim wrote:
Big_Bird wrote:Kom igen, filmmakare är prostituerade... all film är essentiellt sett horeri. Get over it.
du kan inte ha sett bra film...
Au contraire my dear chap. Jag har sett enormt mycket bra film i mina dagar. Till att börja med har jag sett fyra av de där fem toppfilmerna som jag nämnde. (Har inte hunnit med Gycklarnas tid, men å andra sidan är jag inte särskilt förtjust i Bergman)
Jag har läst filmvetenskap och därigenom fått beta igenom en stor del av klassikerna, på gott och ont. Och jag har, i egenskap av recensent, förmodligen sett bra mycket mer film än vad du har gjort de senaste tre åren. (När man ser upp emot en fyra filmer i veckan så blir det så)

Jag har sett fantastiskt mycket bra film och otroligt mycket dålig film och kan bara krasst konstatera att inte mycket skiljer dem åt, egentligen. Förutom att de är just bra och dåliga. Men all film, till och med av ärkehycklaren Moodyson, görs främst med ett syfte. Att få göra en film till, och efter den ytterligare en.
Den ende som kan säga att han skapar film utan pekuniärt intresse är den som antingen spelar in nollbudgetfilm (av vilka jag tror de flesta inte klockar in under din definition på bra film hur som helst) och den som ur egen ficka slangar upp ett par miljoner för att göra filmen och inte vill göra någon mer film efter den. (Coppola belånade visserligen sin vingård vill jag minnas, för att få göra Apocalypse Now... men det var för att han trodde han skulle få igen pengarna.)

Kvarstår faktum... film är horeri, filmregissörer vill ha pengar, och fortsätta i branchen.
Last edited by Big_Bird on 2003-05-22 14:13:09, edited 1 time in total.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

we are getting aggrevated. yes, we are.

tvillingarna ägde dock hårdast.
iDon't care about your problems.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jo Tvillingarna (De är bröder i verkligheten också) var ordentligt coola. Fast Agent Smith hade de bästa replikerna.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Ska ta och se den så snart jag får ekonomin och chansen till det ;D
MEn vad jag sett på trailers så verkar den värd att se bara för effekterna ;)
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

spoiler:
Gillade scenen när Neo flög som en galning för att försöka rädda Trinity, la ni märke till hur bilarna påverkades av trycket?
Fransmannen var ju rolig, Mr Smith likaså. Lite mer humor i denna del... ;D
"...with silk"
"and me too"

Lastbilskrocken! 8)

spoiler:
Och Morpheus avslutande svärdscen mot leprapojkarna, snyggt filmat.
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Det va en bra film... dock sämre än 1:an


"Killen som skrev inlägget har inget med filmen att göra" (Syftar på namnet ::) )
Gosman - Rixhack Admin
Locked