The Matrix - Reloaded (varning för spoilers)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Varför kommer det alltid någon (i detta fallet Grim) och klämmer till med en klassisk antifras för att på något vis diskreditera en annan människas inlägg (i detta fallet Big_Birds). Jag säger inte att jag aldrig gjort så, det har jag säkert gjort, men är det ändå inte ganska intressant att det så gott som alltid händer då man diskuterar åsikter om ett specifikt ämne, (i detta fallet Matrix Reloaded, i ett annat fall: Göteborgskravallerna); sedan tycker jag att det är ännu mer intressant hur det blir då det är en större mängd individer som har en likvärdig åsikt, och hur de helt plötsligt får för sig att det är deras åsikt som är "den rätta", eftersom de står i majoritet. Lunarstorm är Sveriges bästa site på internet, och U.S.A är det absolut bästa landet i hela västvärlden. Jazz är det bara konstiga människor som lyssnar på och framför allt får man inte tycka illa om de stora filmerna från Hollywood (Matrix, Pulp Fiction, etc.)

Tankarna går raskt tillbaka till dagis, "Min pappa är mycket bättre än din, för han är polis!". Medan i detta fallet är det lite mer: "Jag har mycket mer rätt än du, för jag har sett på mycket mer film än du har!", eller vilket sammanhanget nu än må vara (dödstraff, USA, kött, musikstil, språk, etc.).

Sedan är det nästan alltid lika roande att se hur ett kort inlägg av en uppenbar provokatör (i detta fallet Grim) kan leda till ett så långt försvarande inlägg med en viss laddning av självadmiration (i detta fallet från Big_Bird); medan rollerna kastas fram och tillbaka beroende på ämne och situation. Visst är vi människor för roliga?

Det finns en del forskare som säger att hela vår personlighet är färdigutvecklad då vi är kring fem år gamla, så sandlådesituationen kanske inte är så dålig trots allt?

:)

(p.s. Exemplena i denna 'teori' är inte på något sätt ämnade att vara personangrepp; utan för att illustrera teorin lite mer målande, för att göra den lite mer konkret.)

För övrigt anser jag att Carthago bör förgöras.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Förstöras, inte förgöras.

"Preaterea censeo Cartagine esse delandam"

8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Sa det blir ingen 64date?

Orkar inte dra mig hem till Sverige för att vänta pa att se filmen sa pa lördag drar jag nog iväg o ser den här. Jag har faktiskt höga förväntningar. Aterstar att se var de blir av...

Om inte 64date: ta upp det igen till 3:an i november?

Edit: Sag stealths trad.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Hellsis
Posts: 327
Joined: 2002-03-07 22:35:37
Location: Arboga
Contact:

Post by Hellsis »

Jag såg den igår på premiären. Riktigt bra, datoreffekterna var ju dock inte så välgjorda.. Gubbarna såg ju smala ut och så vidare.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

"so, you have some skill..." ;D
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Jag är lite nyfiken, har sett på en del bilder ett par albino-tvillingar. Vad har de för roll? "goda" eller "onda"?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Nicke. wrote:Jag är lite nyfiken, har sett på en del bilder ett par albino-tvillingar. Vad har de för roll? "goda" eller "onda"?
there is no such thing as good, or evil...
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Nicke. wrote:Jag är lite nyfiken, har sett på en del bilder ett par albino-tvillingar. Vad har de för roll? "goda" eller "onda"?
Spoiler:
Dom är elaka och "gamla".
iDon't care about your problems.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

wille wrote:there is no such thing as good, or evil...
Varav jag satte orden inom citat.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Gnuet wrote:Spoiler:
Dom är elaka och "gamla".
Min spoiler:
Jag tycker dom är mer en tredjepart som är emot det mesta.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

pync wrote:
Gnuet wrote:Spoiler:
Dom är elaka och "gamla".
Min spoiler:
Jag tycker dom är mer en tredjepart som är emot det mesta.
/me tittar på fisks tråd längre upp och drar paralellerna ;)
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
J_Cokes
Posts: 128
Joined: 2002-11-02 15:42:40

Post by J_Cokes »

Jag såg den ikväll, tyckte den var helt klart sevärd. Att se film på jätteduk med enormt bra ljud hjälper nog filmen lite MEN det är ju så film ska ses!
1:an är bättre men denna duger gott tycker jag, då jag fortfarandes faschinerades av vissa delar av den.

Måste dock fråga:
Ingen annan än jag som ser likheter och tror att Matrix är 2000-talets starwars?
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

Jag såg filmen igår och jag måste faktiskt säga att jag blev mycket besviken.

Om man bortser från ett antal actionsekvenser (dvs rent filmtekniska underverk) så var filmen inte särskilt bra. Man kände rätt snabbt, eller åtminstone gjorde jag det, att Matrix Reloaded knappast var någon laddad rematrixifiering utan snarare en berättande transportsträcka endast ämnad att bereda mark för den kommande Matrix Revolutions..

Om ni har möjlighet, se gärna någon annan film.
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
Redrum_Duddits
Posts: 108
Joined: 2002-04-12 20:57:16

Re: The Matrix - Reloaded (inga spoilers)

Post by Redrum_Duddits »

The Matrix Revolution- Urk!
Ingenting varar för evigt..
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

fisk wrote:Visst är vi människor för roliga?
ja människor är verkligen tragiska. ang. diskrediteringen, jag ansåg mig bara ha sett bättre film än Big_Bird och jag tänker inte nämna på det här forumet vilka filmer jag tycker är värda att se, de är inte till för att ses av alla, och särskilt inte majoriteten av de som besöker det här forumet regelbundet.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Eftersom film är någonting så inihelvete subjektivt så är det egentligen rätt så värdelöst att komma med argumenta om "bra" eller "bättre" film. Dock ville jag bara klargöra att påståendet att en film är kommersiellt skräp och bara gjord i syfte att tjäna pengar är befängt då all film är gjord i syfte att tjäna pengar.

Många av de kategorier film som jag föredrar framför storeffektsaction som The Matrix, och som kan anses vara lite smalare och inte menade för en bred publik är i högsta grad skapade i kommersiella syften, då det kan vara enklare att tjäna pengar med en lågbudgetproduktion vänd till en extremt utmejslad kundgrupp.
(Du kan se vågen av Blaxploitation-film på sjuttiotalet som ett rätt så talande exempel)

Filmer som Gycklarnas Tid, Roma, Det stora blå och Kagemusha är alla hyllade av filmkritiker och förståsigpåare som stora konstnärliga filmer och av de riktigt naiva ansedda som värda mer än en film som The Matrix eftersom de inte är skapade i syfte att tjäna pengar.
Bullshit!
Klart Bergman, Felini, Besson och Kurusawa alla vill tjäna pengar så de kan fortsätta jobba inom branschen.

Det är precis som med musik och litteratur... du vill jobba med det, kanske har du en dröm om att får skapa något särskilt och för att få jobba med det måste du tjäna pengar.

Korkade budskap som Deathlike Silences "Vi gör det här bara för att sprida ondska och sånger om troll som bor i skogen" går inte hem. För att få spela in dina sånger om troll i skogen så måste du ha en publik som är beredd att betala för plattan. Det går knappt att komma ifrån.

Jag säger som Scott Ian från Anthrax:
"Klart vi är kommersiella, alla i den här branchen är komersiella. De enda som har någorlunda rätt att klaga är Fugazi som spelar in sina plattor i egen studio, ger ut dem på eget skivbolag och säljer dem till självkostnadspris."

All underhållning är horeri, det är bara att acceptera. Vi köper deras kött för att vi kan det och för att det roar oss. Deal with it. 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

ska se filmen om en timme... 8) -- matrix
DDS for life!
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

wille wrote:/me tittar på fisks tråd längre upp och drar paralellerna ;)
Du kan ha rätt..
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

J_Cokes wrote:Jag såg den ikväll, tyckte den var helt klart sevärd. Att se film på jätteduk med enormt bra ljud hjälper nog filmen lite MEN det är ju så film ska ses!
1:an är bättre men denna duger gott tycker jag, då jag fortfarandes faschinerades av vissa delar av den.

Måste dock fråga:
Ingen annan än jag som ser likheter och tror att Matrix är 2000-talets starwars?
Otroligt att jag nu efter 2 visningar har kunnat deklarera att Matrix - Reloaded är EXAKT som Star Wars Episode 2 jämfört med föregående film.
Jag har diskuterat detta med många personer och vi har alla kunnat säga samma sak. Jag ser denna film mer som en "dokumentär" inför kommande och avslutande film. Precis som i Star Wars Episode 3 kommer Matrix Revolutions bli fullspäckad med handling för att kunna kompensera för de föregående "dokumentärerna".

Men jag tycker ändå att Matrix - Reloaded är en enormt bra film.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

!!!SPOILER VARNING!!!


The core är byggd på linux!!!!!!!

Trinity ssh:ade huvudservern!!!
DDS for life!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

borz wrote:!!!SPOILER VARNING!!!


The core är byggd på linux!!!!!!!

Trinity ssh:ade huvudservern!!!
Ingen läsare av slashdot.org antar jag? =)

http://slashdot.org/article.pl?sid=03/0 ... 97&tid=172
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
phuse
Posts: 45
Joined: 2002-11-16 13:52:27
Location: Halmstad
Contact:

Post by phuse »

borz wrote:!!!SPOILER VARNING!!!


The core är byggd på linux!!!!!!!

Trinity ssh:ade huvudservern!!!

Behöver ju knappast vara linux för det, kan i princip vara vilken unix som helst... :)
Murphy's Law is recursive. Washing your car to make it rain doesn't work.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

det var verkligen kul, noterade ni åxå att man kunde se Bush Junior på skärmarna i Control Room när arkitekten visade bilder på Hitler och andra dåliga saker?


EDIT: http://www.insecure.org/ screenshots där
DDS for life!
User avatar
xX
Hedersbit
Posts: 1576
Joined: 2002-03-10 15:19:53
Location: Stockholm

Post by xX »

borz wrote:det var verkligen kul, noterade ni åxå att man kunde se Bush Junior på skärmarna i Control Room när arkitekten visade bilder på Hitler och andra dåliga saker?
jupp, blev av någon anledning så glad när jag såg det ;D
User avatar
-Force
Posts: 154
Joined: 2002-03-10 22:13:44
Location: Kramfors
Contact:

Post by -Force »

Hade inte detta varit effektivast?

Code: Select all

$ ssh 10.2.2.2 -l root
root@10.2.2.2's password: 
# killall smith
Locked