Dator <=> TV How to [2007-01-20]

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Dator <=> TV How to [2007-01-20]

Post by Spixx »

Dator <=> TV (nvidia och ATI)
Innehåll:
#1 Har du TV-out

#2 Har du rätt kablar

#3 Har din TV rätt uttag

#4 Drivrutiner

#5 Nvidia

#6 ATI

#7 Felsökning & QA

Bilder från Nvidia tagna med Tillstånd från: http://goto.glocalnet.net/geforce/guiden.htm
Håll inte trådskaparen skyldig för att ni gör fel, att koppla datorn till TVn kan vara potentiellt skadligt om du inte vet vad du gör.

!KOPPLA ALDRIG IN DATORN TILL TVn MED ENDERA PÅSLAGEN!
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_


Denna guide är skriven för att underlätta för dig att koppla din dator till TVn. Vi kommer gå igenom lite viktiga saker innan vi faktiskt börjar med själva instruktionerna. Det finns två större tillverkare av grafikkretsar i världen idag, den ena är ATI och den andra är Nvidia. Beroende på vilken typ av kort du har så kommer inställningar och felsökning ske på olika sätt. Så ditt första uppdrag är att ta reda på vilken typ av kort du har. Ifall du har ett grafikkort som är integrerat så täcker inte denna guide detta till fullo då det inte alltid stöds att ha flera skärmar på sådana kort. För att lokalisera kortet kolla på Fig.1. Sitter kortet på annat sätt (än det rödmarkerade) så har du antagligen ett integrerat kolla på din tillverkares hemsida eller i din manual för steg 4-6 i processen.

Image
Fig 1.
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

1. Har du ett grafiktkort med TV-Out
För att kunna skicka signaler mellan TV och Dator måste ditt kort ha stöd för denna funktion. Om du kollar på baksidan av ditt kort bör du hitta antingen en Composite (enkel hona) eller en S-video (fyrledad hona) se Fig.2 för hur det kan se ut. Ibland passar inte S-video eller Composite vilket oftast beror på att din Grafikkortstillverkare har använt en speciell kontakt, oftast medföljer då en konverterare, om inte brukar TV-handlare ha sådana. Men om du har endera S-video eller Composite så har ditt kort stöd för TV-out.

Image
Fig.2

-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

2. Har du tillgång till rätt kablar
Nu när du vet om du har antingen S-video utgång eller composite (eller båda två)
så bör du skaffa dig en kabel som passar för just den sorten (du får oftast med en
kortare kabel till grafikkortet). Om du vill ha en längre så finns det att köpa.
Det finns två vanliga sorter som tidigare nämnt i båda fallen är det kabeln som består
med "hanarna" och Datorn och TVn som består med "honorna"

Image
Fig.3

-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

3. har din tv rätt uttag
Äldre TV apparater saknar oftast S-video och composite uttag (kolla manualen om du inte
vet) men det finns adaptrar för allt mitt tips är att skaffa en S-video/composite + L/R ljud scart
adaptar eller kort och gott en adapter för ljud och bild, med möjlighet till att ansluta ANTINGEN
S-video eller composit.

Image
Fig.4

-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

4. allt är klart att köra
Efter att du nu kopplat in allt (och allt funkar) så kommer det att se annorlunda ut beroende på vilken
grafikkorts tillverkare du har:

N-Vidia eller ATI
Du bör ha kontrollerat vilken sorts grafikkort du använder innan du fortsätter.
OBS! Se även till att ladda de senaste Drivrutinerna till ditt grafikkort

-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_


5. Hur du ställer in N-Vidias kort
Nvidia har nyligen gjort om sitt utseende (v90) detta har inneburit att guiden blivit förlegad MEN det går att använda det tidigare utseendet i alla fall: Högerklick på skrivbordet > Egenskaper > Fliken för din bildskärm (inställningar) > Avancerat > Klicka på Klassiskt utseende.

Var säker på att du kopplat allt rätt starta TVn och sedan datorn (syns post-startup BIOS, ”windows XP laddas” i svartvitt så funkar det hela). Högerklicka på skrivbordet > Egenskaper > Fliken Inställningar > Här bör du nu se två skärmar (1 och 2) se Fig.5. Om inte gå vidare till felsökningen. Här har du ett val, om du vill kan du utöka ditt skrivbord till skärm nummer två (tryck och håll in på (2) för att flytta runt åt vilket håll du vill utöka). Däremot så är kloning alltid bättre val ifall du kör med en TV.

Image
Fig.5

Om du ska vidare till Nvidias inställningar klicka på Avancerat knappen. Välj sedan mellan alternativen Clone, Vertical eller Horizontal visning av din Dator bild på TVn. Men om du tar klona så måste du ha rätt upplösning på skärmen annars så syns inte hela "skärm" bilden på TVn. Andra saker du bör tänka på är att det finns vissa saker som kan gå fel här är en som är vanlig:

Du ser bara svartvit bild på TVn. lösningen är att du helt enkelt ställer in vilken sorts kabel du använder Högerklicka > Egenskaper > Inställningar > Avancerat > Fliken med ditt grafikkorts namn > N-view Display mode > Högerklicka på "TVn" > Välj Select TV format och tryck längst ned på Advanced Ändra dessa inställningar: Signal format till PAL B Swedish och Video Output format till vilken sorts kabel du använder se fig.6.

Image
Fig.6

Om du ska klona är en viktig sak upplösning, en vanlig TV (icke HD) klarar högst 720x480 pixlars upplösning. Därför blir en kloning på 1024x768 från ditt grafikkort onödig då bildens text blir suddig och den här texten (12 punkter) syns inte särskilt bra alls. Dessutom har TVn inte lika många färger vilket också spelar in. Ju nyare TV desto bättre är det, ett tips är att helt enkelt köra kloning på 800x600 eller lägre OM du vill se texten, vill du däremot bara titta på film kan du köra högre upplösning se fig.7.

Image

-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

6. Hur man ställer in ATI
Var säker på att du kopplat allt rätt starta TVn och sedan datorn (syns post-startup BIOS, ”windows XP laddas” i svartvitt så funkar det hela). Högerklicka på skrivbordet > Egenskaper > Fliken Inställningar > Här bör du nu se två skärmar (1 och 2) se Fig.5. Om inte gå vidare till felsökningen. Här har du ett val, om du vill kan du utöka ditt skrivbord till skärm nummer två (tryck och håll in på (2) för att flytta runt åt vilket håll du vill utöka). Däremot så är kloning alltid bättre val ifall du kör med en TV.

Klicka på fliken Displays (Skärmar) klicka på den röda knappen på TVn (se fig.8) och om du då får bild på TVn är allt okej. Om du ser en bild av en Kabel samt texten ”Icke ansluten” så måste du återgå till att se hur du har kopplat kablarna.

Image
Fig.8

ATI har lite annorlunda inställningar vad det gäller Kloning se fig.9 tryck på fliken Overlay där finns nämligen inställningar för Kloning.

Image
Fig.9

Klicka på ”clone mode options” och välj ”theater mode” vilket ger den bästa prestandan för just filmtittande. Ett hett tips är även att testa sig fram mellan 4:3 och 16:9 eftersom det oftast ändå är letterbox (16:9) på filmer så kan det vara onödigt att ställa in 16:9 i inställningarna se fig.10.



Image
Fig.10

-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

8. Felsökning

1: Jag ser inget på TV skärmen men Datorn hittar den
2: Jag ser inget på TV skärmen och Datorn hittar inte TVn
3: Jag har gjort allt rätt men när jag klonat så syns inte hela skärmen
4: Jag får Låg upplösning på både skärm och TV samt lågt bild djup.
5: Jag får ett felmeddelande som säger att det är fel på mitt OS!
6: Det fungerar utmärkt framtills att jag ska kolla på DVD då TVn blir Svart.

Lösningar

1: Kolla om du har rätt kanal på TVn Om du kopplat direkt med S-video eller
Composite så är det bara att leta efter tex AV.
Om du kopplat till scart leta efter EURO1 eller EURO2 osv.
Annars har du en TV som antagligen inte klarar av Datorns signaler, du bör testa
med att starta om, du bör då se om du ser start skärmen på TVn.
2: Kolla att du kopplat rätt annars kollar du på 5.
3: Ditt grafikkort orkar inte med mer än en viss upplösning sänk den till din vanliga
skärm och testa igen.
4: Testa med att byta TV format funkar inte det tryck på Felsökning.
5: Det är nämligen så att Windows 95/98 och vissa ME inte stöder flera skärmar
men även XP home saknar denna funktion men det bör funka om du skaffar ett program som TV-Tool.
6: detta problem kan lösas om du byter TVn till primär bildskärm (glöm inte att ändra tillbaka när du stänger av)
Annars kan man köra via windows "utöka skrivbordet till denna skärm" funktion.

-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

Om du har fel (inte får färg) och felsökningen inte hjälper gör detta:

Kolla först:
1. Har jag de senaste drivrutinerna?
2. Vet jag vilken sorts kabel jag använder
3. Har jag en TV som klarar av Antingen Composite (vanligt) signal eller en som klara både och...

Börja med att Högerklicka på skrivbordet välj egenskaper, Och gå in på fliken Inställningar, och tryck på Avancerat...
Tryck efter detta på fliken som heter samma sak som ditt Grafikkort.
Välj Nview och tryck på skärmen som representerar din TV!

Tryck på Advanced, och välj format PAL-B Sweden samt den sorts kabel du använder...
Om du har inställt auto eller fel sorts kabel så skickas fel signaler till TVn och färgen försvinner.

-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Last edited by Spixx on 2007-10-10 21:53:44, edited 29 times in total.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Jag klistrar den, snyggt jobbat SpiXx^Orginalet :)

Eventuella förbättringar och tillägg kan ni skriva om direkt i tråden. Vill du ha hjälp med TV-ut så starta en ny tråd istället.

Om någon undrar rensade jag inläggen på SpiXx begäran.
» the empire never ended
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag brukar aktivera tv-mode under display fliken
det verkar vara många radeon kort som inte vill funka om man bara höger klickar på desktopen och tar egenskaper väljer utöka bilden till skärm 2
utan när man väl är där inne så är det bara att ta avancerat och gå in på display och ställa in att tv´n ska starta där

en sak jag har råkat ut för på flera radeon när jag inte fått bild på dem
är att man måste gå in på display/trubleshoot och ställa in force detection of my tv

sen om man inte får bild när man tittar på filmer brukar jag åtgärda med att gå in på overlay/clone mode options/och kryssa i theater mode
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Rensade lite på trådskaparens begäran.

Denna tråd är alltså bara en informationstråd, för diskutioner skapas en ny tråd (efter att du läst den tråd, men fortfarande har problem).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
ollax
Posts: 307
Joined: 2004-06-15 17:36:09
Contact:

Post by ollax »

En sak man kan göra på nvidiakort är att dra ut kabeln ur graffet och tv och sen starta sin burk utan att ha tv-out inkopplad. stäng sen ner burken och koppla allt igen, startup och allt skall vara fixat. Detta på grund av att hårdvaran ibland "låser" sig.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Athlon64 3200+ / Asus K8N-E Deluxe / Corsair TWINX1024-3200C2PRO 1024Mb /
6800GT "ULTRAT DOG" 256Mb DDR3 /
1* raptor 74 gig sata
2* barracuda 200 gig sata
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

G-force

Post by ruva »

En guide för er som har ett G-forcekort.

http://web.telia.com/~u87618716/geforce_TV_guide.htm
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Bilderna verkar inte fungera... någons server som har lagt av kanske? Bilder till klistrade informationstrådar borde lagras i 64bits serverpark för att slippa röda X...
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

SpiXx^Orginalet wrote:Sorry för det, hade dem på upload, eller vad den heter men de tog bort kontot :P. Och jag har inga bakup så det tar ett tag att fixa nya...
Kontakta någon av oss i crew så fixar vi upp bilderna hos oss.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
sinnjacka
Posts: 13
Joined: 2006-03-12 16:18:29

Post by sinnjacka »

allt har gått bra när jag följde anvisningarna i länken uton när jag kommer hit: Alltså under fliken inställningar trycker du på avancerat, leta reda på fliken med
som heter samma sak som dit grafikkort och hitta N-view Display mode. där hittar jag inte valet N-view.... jag kan alltså inte clona skärmen utan bara använda den som utökat skrivbord.

hur ställer jag in så att samma bild på TVn som på primära skärmen, jag kör WINDOWS XP PRO
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

snart flyttas nog detta. Har du ens installerat alla drivrutiner till graffet? har du gjort det?
calle.th
Posts: 34
Joined: 2002-03-13 15:14:50

Post by calle.th »

kanske en dum fråga men hur gör man om man bara har komponentvideo ut på sitt grafikkort och bara vanliga scart på sin teve?
Q6600
INTEL ELAK YXA 2 975
2* 1024Mb DDR2 4200 Samsung ECC
7600GT
WD Raptor
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Om du har composite / scart så är en splitter för scart (adapter) rätt grej att ha det går att köpa sådana som har antingen plats för bara composite eller både och. Finns en bild långt upp. Om jag missförstod dig så skriv igen.
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

s-video -> composite tv med Ati?

Post by stormfrog »

Varför inte skriva något om hur man fixar Tv-Ut med ett Ati kort till en TV som bara hanterar composite signal (dvs som inte pallar s-video)?

Det är ett genomgående problem som mer eller mindre alla Ati ägare i Europa har.

Det går att lösa genom att köpa en speciell Scart Adapter som kan konvertera s-video -> composite. Men dessa måste man specialbeställa. (Skiten de säljer på t.ex. Klas i Sjön funkar inte, den konverterar inte signalen utan förutsätter att man äger en tv som kan hantera s-video).

Nvidia löser problemet galant genom att man själv kan ställa in vilken typ av signal man kan skicka. Det finns en lista under samma konfigurationsmeny där man ställer in TV standard där man även kan välja Composite/S-Video/Scart. Det här alternativet saknas helt på Ati kortens drivare och ställer till ett helvete för oss utan s-video på TV:n.

Nån som har hittat någon enkel smart lösning på problemet? (Och hur kan Ati vara så inkompetenta att de inte löst problemet ännu? :P ) Jag vore mycket tacksam för svar! :)
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Kommer, (jag har ett ati nu :P) men just för tillfället är jag ganska sjuk så det tar ett par dagar minst :P
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Post by stormfrog »

SpiXx^Orginalet wrote:Kommer, (jag har ett ati nu :P) men just för tillfället är jag ganska sjuk så det tar ett par dagar minst :P
Okej, låter bra. Här är en länk på ati som diskuterar problemet: https://support.ati.com/ics/support/KBA ... tionID=518. Har hört en del rykten om att det ska gå att åtgärda men inget konkret.

krya på dig! :)
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
reydani
Posts: 2
Joined: 2006-11-10 10:27:57

Re: Dator <=> TV How to [Klar]

Post by reydani »

Ok, den var bra, men går det att få bild (tv o skärm) me ej vissa samma sak??
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Ja om du kör "förlängning" av skrivbordet, läs texten det ska stå hur man gör sådant (egenskaper -> Inställningar) och aktivera skärm nummer 2
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Post by RustYChainS »

har försökt koppla datorn till teven(sony bravia model okänd) via VGA, men teven säger bara fel signalfrekvens, vad är det och vilken ska jag ha?


EDIT: Fixade skiten, höjde frekvensen så funkade de bra...
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

2007-01-20 Uppdaterade guiden så att den täcker Nvidia OCH ATI snart kommer även en HDTV Del till det hela.

Kommentera gärna via PM ;)

Lite extra länkar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Composite_video
http://en.wikipedia.org/wiki/S-video
http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
http://en.wikipedia.org/wiki/HDTV
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Dator <=> TV How to [2007-01-20]

Post by linc »

Avklistrar tråden då den inte är särskilt aktuell längre. :)
hej.
Post Reply