Tipstråd för Firefox

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Tipstråd för Firefox

Post by lither »

Tänkte samla en tråd med en salig blandning av extensions, plug-ins (insticksmoduler) och diverse uppgraderingar som kan gynna Firefox på allehanda sätt.

» Firefox » Uppgraderingar » Extensions
Last edited by lither on 2005-01-08 16:48:59, edited 7 times in total.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Shit my god! Firefox blev verkligen otroligt mycket snabbare. Tack för tipset.

Någon som vet hur man aktiverar visning av bildtexter i Firefox, så som i IE?
Life's a joke, yuk it up.
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

OMFG va fort det går *skrika*
Tackar så väldigt mycket *buga* ;D
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

TinyTeeth wrote:Shit my god! Firefox blev verkligen otroligt mycket snabbare. Tack för tipset.

Någon som vet hur man aktiverar visning av bildtexter i Firefox, så som i IE?
Menar du det under:
Tools -> Options -> Web Features -> Load Images (ej ikryssad)?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Den är ikryssad. Det jag menar är alltså sådana små beiga rutor som kommer upp när man använder Internet Explorer, och någon skrivit text i img-taggen med alt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Ingen märkvärd skillnad för min del. Men hey det gjorde säkert någon nytta.
We dance to all the wrong songs
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ni får alltså tipsa om egna, så att vi får en salig blandning.
TinyTeeth wrote:Den är ikryssad. Det jag menar är alltså sådana små beiga rutor som kommer upp när man använder Internet Explorer, och någon skrivit text i img-taggen med alt.
Det där är egentligen ett felaktigt missbruk. Alt är ett alternativ om bilder inte existerar. Den rätta parametern är title.
Men vad du behöver i detta fall är "Popup ALT Attributes Extension".
Last edited by lither on 2005-01-02 20:36:19, edited 1 time in total.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Det är inte meningen att Firefox ska visa sk. "tooltips" med Alt-texten för bilder.
HTML-specifikationen innebär att Alt-visas istället för bilden, om länken till bilden är trasig, du använder en webläsare som inte visar bilder, eller en skärmläsare. Vill du ha en "tooltip"-text för en bild ska du använda Title-text. Firefox gör rätt, MSIE m.fl. gör fel.
» the empire never ended
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Slippa reklam är alltid trevlig:
http://www.gozer.org/mozilla/ad_blocking/

Flash blockas av en sak man klickar på för att den skall aktiveras:
http://texturizer.net/firefox/extensions/#flashblock

Sedan såklart inaktivera gif-animationer m.m. krimskrams så är det inte mycket saker som rör sig på sidor alls, vilket är helt underbart. Iofs så blockas inte all reklam men hellre det än inget blockas alls.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

"Snabbare sidladdning (Pipelining - ladda flera bilder etc samtidigt)" kanske det kan stå istället för "Snabbare Firefox" :)

Jag gjorde en tråd för ett tag sedan som inte uppmärksammades, om hur FF blir snabbare om man UPX-packar dess .exe- och .dll-filer. Vänta så ska jag länka.

Edit: Här: http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=37707
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

All-in-One Gestures kan inte jag vara utan.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

elvenman wrote:All-in-One Gestures kan inte jag vara utan.
Inte jag heller. Alternativt StrokeIt som kan styra alla program du vill med musgester. Det har tydligen nyligen också fått stöd för multimedia-keys på tangentbordet. Ska testa hur bra det funkar med ett Logitech UltraX...
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

whiz wrote:Det är inte meningen att Firefox ska visa sk. "tooltips" med Alt-texten för bilder.
HTML-specifikationen innebär att Alt-visas istället för bilden, om länken till bilden är trasig, du använder en webläsare som inte visar bilder, eller en skärmläsare. Vill du ha en "tooltip"-text för en bild ska du använda Title-text. Firefox gör rätt, MSIE m.fl. gör fel.
Javisst gör IE fel men detta är ett missbruk jag inte kan vara utan. Tack för tipset. ;)
Life's a joke, yuk it up.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

I de förhoppningsvis få tillfällena då du behöver se en sida i Internet Explorer kan du använda denna extension till Firefox:

http://ieview.mozdev.org/
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

TinyTeeth wrote:
whiz wrote:Det är inte meningen att Firefox ska visa sk. "tooltips" med Alt-texten för bilder.
HTML-specifikationen innebär att Alt-visas istället för bilden, om länken till bilden är trasig, du använder en webläsare som inte visar bilder, eller en skärmläsare. Vill du ha en "tooltip"-text för en bild ska du använda Title-text. Firefox gör rätt, MSIE m.fl. gör fel.
Javisst gör IE fel men detta är ett missbruk jag inte kan vara utan. Tack för tipset. ;)
Varför kan du inte vara utan det? Vilka sidor använder detta frekvent? Få dem att byta till title-attributet istället, om du nu vill lägga energi på problemet som uppstod för dig.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Behöver det för att se vilka som sitter var på Optihacks bokningssystem.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

TinyTeeth wrote:Behöver det för att se vilka som sitter var på Optihacks bokningssystem.
Aha, men maila dem då. Får de aldrig höra från folk som klagar så kommer de aldrig inse att Firefox och Opera etc är något att ta på allvar. Det är inte svårt att slänga iväg ett mail.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Fredo wrote:
TinyTeeth wrote:Behöver det för att se vilka som sitter var på Optihacks bokningssystem.
Aha, men maila dem då. Får de aldrig höra från folk som klagar så kommer de aldrig inse att Firefox och Opera etc är något att ta på allvar. Det är inte svårt att slänga iväg ett mail.
Nu är det iväg.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
klasse
Posts: 34
Joined: 2004-06-11 21:01:16

Post by klasse »

elvenman wrote:All-in-One Gestures kan inte jag vara utan.
Jag får inte installera det ;( varför??

Jag har senaste versionen av FF
Amd 64 3000++,MSI K8N Neo Platinum,Twinmos 1024Mb,
Hightech Radeon 9800Pro IceQ,Seagate Barracuda 120gb,
WD Raptor 36gb, Nec 2510, Aspire 500W
--------------------------------------------------------
<--Ja, jag har sökt innan jag skrev denna tråd-->
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

QuickTabPrefToggle 0.0.4 är skönt att ha om man vill ha länkar som normalt sett öppnas i ett nytt fönster att öppnas i en ny tab istället.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

http://www.extensionsmirror.nl/ is teh place! Jag går alltid genom den för att skaffa absolut senaste versionen av extensions, folk bumpar upp gamla extensions där också och lägger ut, så de fungerar med nyare versioner av programmen. Version 1.1 dröjer ju ett tag, men det har varit väldigt behändigt under betaperioden.

Kort sagt är det den enda sidan man behöver ha koll på vad gäller extensions, i princip.

Nya Mozilla Update är en beta änsålänge - någon länkade till den tidigare här i tråden... jag tycker att den har verkat buggig, kan inte installera extensions därifrån överhuvudtaget for one, sedan så har de inte alls samma utbud (och informationsutbud), men den verkar ändå lovande. Förra sidan var inte särskilt smidig eller stilren.

EM.nl har extensions och themes både för Thunderbird och Firefox.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

TinyTeeth wrote:
Fredo wrote:
TinyTeeth wrote:Behöver det för att se vilka som sitter var på Optihacks bokningssystem.
Aha, men maila dem då. Får de aldrig höra från folk som klagar så kommer de aldrig inse att Firefox och Opera etc är något att ta på allvar. Det är inte svårt att slänga iväg ett mail.
Nu är det iväg.
Bra. Var var det sa du, optihack.se?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ja. Men om du inte har köpt platser kan du inte komma in på bokningssystemet.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Såg det.

Det finns fler sajter (är det verkligen ett helt godkänt ord nuförtiden?) som kunde behöva höra lite från switchers... Men överlag känns nätet mycket mer OK att surfa på nu med ngt annat än IE än vad det kändes vid millennieskiftet.
Last edited by Branstrom on 2005-01-03 2:13:04, edited 1 time in total.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Jag kanske kan passa på att fråga efter en extension?

Jag blockerar alla gif-animationer, men i vissa fall stöter jag på en bild som jag vill spela upp, det hade varit smidigt att en extension som ger mig valet att spela upp en gif om jag högerklickar och väljer att göra det, samt i övrigt alltid ha animationer avstängda. Är det någon som sett till något sådant?

I övrigt är jag helt fri från extensions ;)
» the empire never ended
Post Reply