Vattenkylning Dual P-II

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Vattenkylning Dual P-II

Post by Bad_and_ugly »

Jag har nyligen påbörjat ett litet projekt att vattenkyla min Dual P-II 400MHz dator, fick bli en special deluxe-lösning med mässingblock, lite borrande, hårdlödning och packning på tub på menyn, fullt upp med mekandet, bilder kommer :)
Kan inget om mycket
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Sådär, nu har jag satt ihop prylarna och kollat så det inte läcker nånstans och här kommer länkar till bilderna (som är stora)

http://www.folin.nu/~bad/DualTest.JPG
http://www.folin.nu/~bad/DualWater.JPG
http://www.folin.nu/~bad/CPU-klar.JPG

Lite teasers för modemare ;)
Image
Image
Image
Image

Pump, radiator och tank har jag inte fixat ännu, men det ska ordnas.

Ställ gärna frågor om ni undrar över nåt.

(Och frågan om varför ens kyla Pentium II processorer med vatten svarar jag att jag vill ha en tyst dator som ska bli helt utan fläktar, dessutom bra förstaprojekt när det gäller vattenkylning)
Kan inget om mycket
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Grymt nice, hur har du fått tag på vattenblocken?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag är imponerad. Men rör blocken kärnan direkt eller ligger det plast emellan?

Sen ser jag gärna en bild på själva blocket, eller är den bara slät på innersidan med några hål för att sätta fast den på "kassetten"?
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Eruku wrote:Grymt nice, hur har du fått tag på vattenblocken?
Sågade av en mässingbit och borrade skruvhålen och sedan kylkanalerna, sen var det mässingsrör som jag kapade till och sågade dom så de passade som gavlar och lödde fast dom i ändarna av kylblocket med silverlod.
HLC wrote:Jag är imponerad. Men rör blocken kärnan direkt eller ligger det plast emellan?

Sen ser jag gärna en bild på själva blocket, eller är den bara slät på innersidan med några hål för att sätta fast den på "kassetten"?
Blocken sitter fastskruvade med skruv och mutter mot aluminiumplattan på originalprocessorn (efter att fläkten plockats bort) och för att få fast blocken fick jag plocka isär processorn.

Håller på att TIG-svetsa en kylningsanordning och tank, resultat kommer förmodligen i slutet av veckan :)

Pump blir förmodligen en enklare akvariepump som kommer startas automagiskt av ett relä.
Kan inget om mycket
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Har du gjort det ifrån scratch? Det diggas!
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Eruku wrote:Har du gjort det ifrån scratch? Det diggas!
Jo, man får passa på medans man har tillgång till mekanisk verkstad :P kommer förmodligen att få jobb istället så jag avbryter svetsningen, men då föreslog jag att jag kunde göra lite mer praktiska saker där det är lite knepigare arbetssituationer att svetsa i än att sätta två bitar i ett skruvstycke och lägga en fog som sedan ska slängas i skroten.


Edit: Jag har nu provkört datorn i BIOS för att se hur kylningen stod sig, började med att starta upp maskinen utan vatten i slangarna eller kylblocken, tog ca 15-20 minuter för temperaturen att skena iväg till cirka 35°C (kylblocken är ganska massiva) och när jag sedan släppte på vattnet kände man på blocken hur de blev kalla på bara några sekunder och vips var CPU-tempen under 20°C igen. Jag tror kylningen kommer att bli tillräcklig.
Kan inget om mycket
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Håhåjaja, fixat lite TIG-svetsade radiatorer, här är en av dom, har gjort 3 av 6.

Och sen lite bilder:
Image
Image
Image
Image

Får se vad jag hinner på måndag och resten av nästa vecka.
Kan inget om mycket
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Dina svetsfogar ser fina ut men man har du tagit dig en bira eller två innan du börja? ;D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Massive
Posts: 184
Joined: 2004-08-27 12:31:14
Location: Många ställen
Contact:

Post by Massive »

Tjusigt och proffsigt gjort! :D
Men jag undrar bara, varför vattenkylning på en PentiumII'a?
AthlonXP 2800+ | 1024 MB RAM | Seagate Barracuda 160 GB | GeForce 6600 GT | SoundBlaster LIVE
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Bad_and_ugly wrote: (Och frågan om varför ens kyla Pentium II processorer med vatten svarar jag att jag vill ha en tyst dator som ska bli helt utan fläktar, dessutom bra förstaprojekt när det gäller vattenkylning)
Vad ska du h för chassi där du kan få plats med 6 sånna radiatorer. Och jäklar vad det kommer väga ;D
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

adis wrote:Dina svetsfogar ser fina ut men man har du tagit dig en bira eller två innan du börja? ;D
Nja, de fogarna där var de första TIG-fogarna jag svetsat på ett år, så man var inte sådär jättestabil på handen, och om skarvarna på röranslutningarna ser skabbiga ut är för att passformen på bitarna inte var sådär superdunder.
Eruku wrote:Vad ska du h för chassi där du kan få plats med 6 sånna radiatorer. Och jäklar vad det kommer väga ;D
Datorn kommer bli relativt stationär, kommer använda ett fulltowerchassi där jag bygger om hela överdelen för att få plats med doningarna.
Kan inget om mycket
Nattmannen
Posts: 125
Joined: 2002-09-10 12:06:06
Location: Norrköping
Contact:

Post by Nattmannen »

Massive wrote:Tjusigt och proffsigt gjort! :D
Men jag undrar bara, varför vattenkylning på en PentiumII'a?

Varför inte????

bra coolt med en slot-vattenkylning.. ;)


Har han vattenburen värme i huset kan han ju koppla in den dit..... :P
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Tokfint
Gosman - Rixhack Admin
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Massive wrote:Tjusigt och proffsigt gjort! :D
Men jag undrar bara, varför vattenkylning på en PentiumII'a?
Bad_and_ugly wrote:(Och frågan om varför ens kyla Pentium II processorer med vatten svarar jag att jag vill ha en tyst dator som ska bli helt utan fläktar, dessutom bra förstaprojekt när det gäller vattenkylning)
;)
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Glömde tillägga att jag ska parallellkoppla samtliga radiatorer och kör dessa ifrån en tank med runt nivåfönster, jag tror det kommer se rätt häftigt ut när alltihop är klart. Radiatorernas design är inspirerad av nån Zalman-historia som recenserades här i höstat tror jag det var.
Kan inget om mycket
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Vad ska du ha för pump, du lär ju behöva något ganska kraftigt :)
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Eruku wrote:Vad ska du ha för pump, du lär ju behöva något ganska kraftigt :)
Jag har ganska grova slangar och flödet genom blockens 5 st ø6mm/block kanaler är helt ok, dessutom kommer även blocken senare att parallellkopplas då kylningen först & främst var tänkt att självcirkulera. Men jag ändrade mig sedan och tänkte att en enklare akvariepump borde fixa biffen. även tanken kommer att förses med kylflänsar (kommer se ut som en ställverkstransformator) för optimal kylning.
Kan inget om mycket
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Har du inte tänk på en pump för spolarvetskan från bilen?? dom där sakerna är kraftiga dom oså får du något unikt med stil poäng (från mig iafl;))
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

ADiS wrote:Har du inte tänk på en pump för spolarvetskan från bilen?? dom där sakerna är kraftiga dom oså får du något unikt med stil poäng (från mig iafl;))
Enda nackdelen jag ser med dessa är livslängden och att de låter en del, sen kanske det blir en del störningar också då det inte är borstlösa motorer i dom. Men annars var det en bra idé då de lätt kan drivas på datorns 5 eller 12v spänning istället för 230V med kopplande och relä.

Har även funderingar på att ha en analog temperaturmätare i tanken som plockats ur en vedpanna, men där finns det ännu bara lösa planer och det kommer förmodligen ta tid att fixa hem den (ligger hos morsans granne).
Kan inget om mycket
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Spolarpumpen från en bil är gjord för att gå max 10-15 sekunder åt gången, antagligen skulle den vara helt död efter ett par dagar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Ghlargh wrote:Spolarpumpen från en bil är gjord för att gå max 10-15 sekunder åt gången, antagligen skulle den vara helt död efter ett par dagar.
Det är rätt bra flöde/tryck i en spolarvätskepump, så man behöver inte köra den 100%, men de är fortfarande inte gjorda för bruk 24/7 och de låter en hel del, så det är uteslutet att använda sådan i datorn. En akvariepump däremot är ju byggd för att arbeta non stop och har ändå fullt tillräckligt flöde för att fylla syftet i mitt fall, även viss överkapacitet skulle jag tro, kylningen är nog redan överdimensionerad som den är :P
Kan inget om mycket
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Bad_and_ugly wrote:...kylningen är nog redan överdimensionerad som den är :P
Antagligen skulle du klara dig på bara vattenblocken ;D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Ghlargh wrote:
Bad_and_ugly wrote:...kylningen är nog redan överdimensionerad som den är :P
Antagligen skulle du klara dig på bara vattenblocken ;D
Hehe, nästan, har låtit tempen skena iväg till vilda 57°C som max efter nån halvtimme (glömde att datorn var på, så vattnet tog slut) men sjönk fort som tusan när jag körde igenom med kallt vatten, man kände hur blocken svalnade nästan direkt när vattnet rann igenom :P
Kan inget om mycket
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Bad_and_ugly wrote:Hehe, nästan, har låtit tempen skena iväg till vilda 57°C som max efter nån halvtimme (glömde att datorn var på, så vattnet tog slut) men sjönk fort som tusan när jag körde igenom med kallt vatten, man kände hur blocken svalnade nästan direkt när vattnet rann igenom :P
:P
Du har inte en sluten vattenslinga ?
Post Reply