Utvärdering jordgubbsdryck, med bilder

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Utvärdering jordgubbsdryck, med bilder

Post by MadModder »

Har länge letat efter Oboy choco strawberry eller liknande produkter, men utan framgång. Tog kontakt med Kraft Foods som tillverkar Oboy, och de har slutat tillverkat detta jordgubbspulver. Den andra produkten jag känner till är Nesquik jordgubbsdryck. Men det finns inte ens i Sverige enligt deras konsumentkontakt. Dock lade de till detta på deras önskelista över produkter som kanske kan komma att införas i sortimentet. Yeah right...

Så en dag när jag slötittade på TV såg jag reklam för en ny produkt från BOB. Nåt slags koncentrat man blandar i mjölk. Som saft, men det skär sig inte. Idag kom jag ihåg att köpa det när jag handlade.

Så, till testet.

Man behöver: 1 stort glas, kall mjölk, 1 flaska BOB mixx2milk valfri smak (i detta fall jordgubb) samt ett mått av något slag. Jag tog ett 0,5dl-mått.

Image

På flaskan står att man ska blanda 1+7. För att så noggrannt som möjligt utvärdera denna produkt ska jag därför blanda exakt så. Därav 0,5dl-måttet.
Det får plats drygt 4dl i glaset, så det blir ju alldeles perfekt att hälla i 0,5dl från flaskan.

Image

Sådär. Nu ska det bara i 3,5dl mjölk i detta.

Image

Och så i med ett sugrör ;)

Image

Se så gott det ser ut...
Nåja. Hur är nu smaken? Den är lite tam faktiskt. Det smakar för lite jordgubb.
Mer jordgubbsgrejs? Japp. I med 0,25dl från flaskan.
Nudå? Nja... det fattas fortfarande.
I med 0,25dl till. Jag har nu haft i 1dl koncentrat.
Nu är smaken godkänd!
Det smakar dock inte likadant som det gamla jordgubbspulvret, men närapå.

1+7 är alldeles för svagt. 2+7 är snarare ett bättre förhållande, dvs ungefär 1+4, som vanlig saft på 1,5l-flaskor.
Det räcker alltså INTE till flaskans påstådda 4 liter dryck, utan snarare 2.
Priset då per dl färdig jordgubbsdryck, med godkänd smak?
Det blir:

0,60kr mjölk (6,90/l på Kvantum)
0,90kr mixx2milk (17,90/0,5l på Kvantum)
-------
1,50kr

Ett medelstort drickglas på 2,5dl med denna jordgubbsdryck kostar alltså 3,75kr. Inte så farligt. Och smaken var det ju inget fel på.

:)
Last edited by MadModder on 2019-09-29 0:22:33, edited 1 time in total.
User avatar
Thalagor
Posts: 271
Joined: 2002-03-20 17:08:05

Post by Thalagor »

Blanda i Oboy med! Hur smakar det då?! :P
Tack för att du delar med dig detta med oss, tänkt testa det länge, men glömt det varje gång jag varit och handlat. Nästa gång, då jäklar ska jag komma ihåg det! :P
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

varje gång man sett det där på TV har man ju inte blivit sugen direkt... vet inte varför men vätska som ser ut som det i flaskan ska blandas med vatten... inte mjölk...

aja, måste kanske testa nån gång ändå då :D
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Att blanda i Oboy i detta tänker jag inte göra en enda gång till. Det smakar... jordgubbschoklad? Det kanske låter gott, men jag tycker chokladdryck och jordgubbsdryck smakar BRA mycket bättre var för sig än vad de gör tillsammans :P
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Ibland så vill man ha lite tamare jordgubbssmak på sin mjölk, då kör man med original blandningsförhållande.

Rekommenderas till jordgubbsfanatiker och mjölkälskare!
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

MadModder wrote:Att blanda i Oboy i detta tänker jag inte göra en enda gång till. Det smakar... jordgubbschoklad? Det kanske låter gott, men jag tycker chokladdryck och jordgubbsdryck smakar BRA mycket bättre var för sig än vad de gör tillsammans :P
Du får väll modda ihopp ditt eget pulver ;P
#mac.se @ EFnet
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Vad skiljer denna från Jordgubbsmjölken?
hej.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Det där är faktiskt gott. En kompis till mig tippsade om det och det låter ju inte som att det skulle smaka gott. Men det gjorde det faktiskt, han hade alla smaker också. Hallon, jordgubb och banan. Alla smakade helt ok.

:)
We dance to all the wrong songs
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Jag vet inte vad som skiljer denna från jordgubbsmjölken. Har aldrig druckit den. Det är väl den Arla gör? Kan inte hitta den på deras hemsida...
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

MadModder wrote:Jag vet inte vad som skiljer denna från jordgubbsmjölken. Har aldrig druckit den. Det är väl den Arla gör? Kan inte hitta den på deras hemsida...
Skånemejeriet gör iaf, men jag tror att även Arla gör en.
hej.
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Genomskinliga vätskor ska inte blandas med mjölk, det är fel.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

I detta fall har du så fel som någon någonsin har haft. ;)
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

xerxes wrote:Genomskinliga vätskor ska inte blandas med mjölk, det är fel.
Vad vore en white russian utan vodka?

Kanske borde prova jordgubbsmjölken...
Norrmejerier körde ju med "Amuse" (osäker på stavningen). Det var apelsinjuice och mjölk. Tror dock den sålde dåligt då den försvann ganska fort.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

MadModder wrote:Jag vet inte vad som skiljer denna från jordgubbsmjölken. Har aldrig druckit den. Det är väl den Arla gör? Kan inte hitta den på deras hemsida...
Arla har också en sådan mjölk. Muu mjölk heter den för att vara mer precis.
We dance to all the wrong songs
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Jag vill minnas att jag testade detta förr, för minst fem år sedan alltså. Då tog jag mjölk och vanlig blandsaft (typ BOB). Koncentratet alltså. Hade inga problem att blanda dem, så vad är då skillnaden mellan vanligt saftkoncentrat och denna mixx? Jag tror det bara är ett knep för att sälja samma sak - fast i ett dyrare format och en annan flaska :P
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Tack Madmodder! Jag skall genast ge mig på detta projekt... kanske kan jag hitta -precis- rätt blandning ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Aelrik wrote: Vad vore en white russian utan vodka?
Drickbar.
Förstör inte min mjölk med jordgubbsvätska!
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

lyckegard wrote:
Aelrik wrote: Vad vore en white russian utan vodka?
Drickbar.
Förstör inte min mjölk med jordgubbsvätska!
Han förstör inte din mjölk med jordgubbsvätska, det hade dock varit kul att piffa upp din tillvaro för du verkar så ledsen.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Jag köpte en flaska idag, men jag har tyvärr ingen mjölk hemma, får testa senare.
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Få se nu. Du köpte en flaska. Man brukar veta ifall mjölken är slut, och du köpte ingen mjölk? ;D

Appropå vanlig saft, så tänkte jag nu testa med lite vanlig blandsaft. Dock är det sackarin i den jag köpte för ett tag sen. Tog fel... (usch, tycker inte riktigt om den fejkade sockersmaken). Vi får se :D

[edit]
Nej det gick inte. Det skar sig. Blev bara gröt av alltihop.
Grejen är ju den att man inte kan blanda någon slags syra i mjölk utan att det skär sig. Utan tillsatsmedel som förhindrar detta då, men jag har inget sånt. I princip all frukt innehåller syra.
Hur nu den där jordgubbssaften fungerade vet jag inte, men den kanske var 100% framställd på kemisk väg :P
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Bananvarianten av den smakar lite som såntdär banandryckspulver man kan köpa. Ingen höjdare ensam, men den funkar däremot rätt bra med oboy.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

MadModder wrote:Få se nu. Du köpte en flaska. Man brukar veta ifall mjölken är slut, och du köpte ingen mjölk? ;D
Jag hade endast 20 kronor, och det är inte min plikt i familjen att sköta inköpen av mjölk. ;)
Testade drycken nyss, den var helt klart godkänd. Jag hade i så mycket som det stod att det skulle vara på flaskan, och jag tyckte inte jordgubbssmaken var för svag. Fast, det ska tilläggas, jag är rätt förkyld just nu. :P
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Undra hur det där funkar som groggvirke? 8)
BOB mixx2milk alltså..
Nå smak i stil med white russian, med en touch av jorgubb! :D
pimen

Post by pimen »

tkh wrote:Jag vill minnas att jag testade detta förr, för minst fem år sedan alltså. Då tog jag mjölk och vanlig blandsaft (typ BOB). Koncentratet alltså. Hade inga problem att blanda dem, så vad är då skillnaden mellan vanligt saftkoncentrat och denna mixx? Jag tror det bara är ett knep för att sälja samma sak - fast i ett dyrare format och en annan flaska :P

Det är INTE samma sak, tänkte det först jag med och provade att smaka på bara koncentrat av vanlig saft och den här, saftkoncentratet var mkt bättre. Testade den första gången idag.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Angående min slutsats om svag smak med det rekommenderade blandningsförhållandet så KAN det ha påverkats av att jag åt ett par ballerina-kakor innan ;D

[edit]
Nope. Inga sötsaker inmundigade idag. Jag tycker ändå det är svagt idag med. :)
Post Reply