Firefox tweaking guide a la Halvarsson

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Firefox tweaking guide a la Halvarsson

Post by Halvarsson »

Klippt och klistrat från min Firefox tweaking guide på 99mac.se

Hade tänkt skriva en liten guide hur du tweakar Firefox,
Firefox tycker jag klarar av alla sidor bättre än Safari, därför använder jag Firefox.
Som standard är Firefox aningen långsammare än safari, men det går att ändra på.
Likaså så går det att få den att öppna alla länkar osv i nya tabbar, istället för i nya fönster.

Jag kommer sammanställa en liten guide hur du ska gå till väga, tyvärr så kommer det krävas att du går in i nåt som heter About:config, vilket i runda slängar inställningsfilen för FF(firefox)

Vi börjar med att göra så att alla länkar öppnas i nya tabbar:

Skriv About:config i adressfältet i FF

Skriv sen i Filter, singlewindow.openexternal , ändra sen value till true
gör likadant med singlewindow.openintabs , sätt den till true

Nu ska alla dina länkar öppnas i nya tabbar istället för nya fönster.

För att snabba upp FF så kan du ifall du sitter på bredband/adsl ändra i About:config så att sidorna laddas snabbare. Det du kan göra är att aktivera pipelining och ändra tiden FF ska vänta med att "rita" upp den information FF får från webbservern.

I vanliga fall så gör webbläsaren bara en request till servern, men när du aktiverar pipelining så gör den flera samtidigt. Vilket snabbar upp sidladdningarna rejält.

Så här gör du för att snabba upp sidladdningarna:


Skriv About:config i adressfältet i FF
Bläddra ner till network.http.max-connections sätt value till 48
sätt sen network.http.max-connections-per-server value till 24
och network.http.max-persistent-connections-per-proxy till value 6
och network.http.max-persistent-connections-per-server till value 4
och network.http.pipelining till true
och slutligen network.http.pipelining.maxrequests till value 10

Och till sist så kan du säga till FF hur snabbt den ska vänta med att "rita" upp informationen den får från servrarna:

I about:config
Höger klicka någonstans på ett tomt ställe, välj New, integer.
Namnge den till nglayout.initialpaint.delay och sätt value till 0.

Det här anger hur länge FF ska vänta med att "rita" upp sidan.

Nu ska sidladdningarna gå avsevärt fortare, men det krävs en omstart av FF för att inställningarna ska börja gälla.
Ni kan exprimentera med med inställningarna ovan, men sätt inte värden för högt, vissa webbservar tror det är en Flood-attack eller nåt i den stilen ifall den får för många requests från samma IP.

Det var väl allt jag hade att dela med mig av förtillfället, men fråga gärna ifall det är nåt speciellt ni vill ändra, i form av utseende eller funktioner. Problem är till för att lösas.

Just det, ni kan ladda ner G4 optimerade builds av Firefox HÄR . Det snabbar upp tiden det tar för FF att starta, tar ca 4s med optimerade builds mot för 8s med standardbuilds, så där har ni tid att spara.

Ifall ni har några frågor/önskemål så är det bara att ni ställer dem här, eller så PMar ni dem till mig, så ska jag fortsätta att uppdatera den här guiden när jag fixat era önskemål.

Kan säg att det går att göra det mesta, det är just därför jag gillar FF, allt är går att ändra precis som man vill ha det.


Tillägg:

I About:config

Sätt browser.link.open_external till value 3, det här gör att alla länkar som FF mottar från andra applikationer öppnas i en nya TAB istället för i ett nytt fönster.

Sätt browser.link.open_newwindow till value 3, för att öppna alla andra länkar som vanligen skulle öppnas i ett nytt fönster öppnas i en ny TAB.

Nu borde TAB surfingen funkar bättre, kom gärna med feedback ifall det inte funkar.


Som sagt, den är skriven på ett Mac forum men jag vet att det finns optimerade builds för x86 cpuer också, tror att ifall man googlar på Moox så ska man hitta nåt.

Enjoy.
Last edited by Halvarsson on 2005-11-16 21:40:50, edited 1 time in total.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Svarar på en del frågor jag inte kunnat finna svar på från annat håll, det uppskattas. :)
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Har ni nå mer fundering eller förslag på hur NI skulle vilja att FF fungerar, i form av att öppna javascripts, "önskvärda" popups osv eller bara har förslag på vad som skulle kunna förbättra FF så tar jag gärna emot förslag. Har kontakt med några från utvecklingsteamet så alla förslag är välkommna, allt för att förbättra och gör Firefox till er standard webbläsare som ni kan vara nöjd med.

Det går att modifiera Firefox i det oändliga, så ge förslag så kan jag nog med största sannolikhet fixa det.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

trevligt viste inte om att man kunde gå in så och ställa in en massa
och ff känns snabbare efter man lekt lite med inställnigarna med
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Första tipsen finns inte för mig. Senaste FF engelska.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Dom är ersatta med browser.tabs.showSingleWindowModePrefs, sätt den till true så finns de inställningarna sedan under Advanced.
» the empire never ended
carahr
Posts: 80
Joined: 2005-08-08 22:39:50

Re: Firefox tweaking guide a la Tjacke

Post by carahr »

ska man verkligen ta sig tid att göra det här?
liksom varför har dem inte stält in så från början nu om det är så jävla bra?
User avatar
Rose Brass
Posts: 462
Joined: 2004-06-07 22:37:16

Post by Rose Brass »

Hur tar man bort en inställning?

Råkade göra "nglayout.initialpaint.delay" som en sträng istället för heltal...
User avatar
kaufman
Posts: 424
Joined: 2005-12-22 14:22:32

Post by kaufman »

Jag har en idé, vet inte om den är möjlig eller inte.

Det jag tänkte på att kunna ha MSN messenger i en flik på firefox.
Bara en idé..
Post Reply