Vi har en Samsung Yepp MT6 -tråden

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Vi har en Samsung Yepp MT6 -tråden

Post by Ghlargh »

Köpte en sån här i går:
Image

Den går på ett AA-batter och har därför mycket bättre batteritid än en spelare som använder sig av AAA-batterier. Enligt tillverkaren är det 42 timmar. Men som man kan se på bilden är den ändå inte större än en vanlig AAA-spelare.
Den enda egentliga nackdelen är väl att den har en Mini-USB-hona istället för en USB-A-hane, så man måste ha med sig en kabel eller adapter till den.

Den har relativt avancerade inställningar för ljudet, bland annat en 5bands EQ och ett 10tal olika förinställnigar i olika kategorier.

Den klarar även att spela upp Ogg.

Den modell som säljs i vanliga butiker nu har inte radio, men för min del kvittar det då jag inte tycker det går nåt bra på radio nuförtiden.

512MB-versionen kostar en tusenlapp på Expert och Euronics.

Är det någon annan som har bra eller dåliga erfarenheter av denna spelare?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Jag har också en!

Köpte en efter att morsan köpte en likadan. Var lite orolig för att jag skulle tycka att kontrollerna var klumpiga(hade en äldre Yepp med vribart "huvud" förut, var riktigt förtjust i det), men det gick smidigare än väntat att anpassa sig till en liten styrspak.

Batteritiden är riktigt trevlig, har använt det (icke laddbara) batteri som följde med spelaren snart 2 veckor utan att behöva byta än. Har ändå lyssnat ganska mycket under den tiden, nog för att göra slut på ett vanligt AAA iaf. Det här tycker jag visar att inbyggda spelare med inbyggda Li-On batterier har en del att ta igen.


Nu väntar jag bara på en spelare i samma storlek som tar .mod och .xm ;)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

och .sid ;)

Hur är ljudkvaliten om jag får fråga?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Eruku wrote:och .sid ;)

Hur är ljudkvaliten om jag får fråga?
Jag hör inga fel, men jag är halvt tondöv och hör ingen skillnad på 128kbps MP3 och CD.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Ghlargh wrote:Jag hör inga fel, men jag är halvt tondöv och hör ingen skillnad på 128kbps MP3 och CD.
Det är en klar fördel när man köper musikutrustning. ;)
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Lundh wrote:
Ghlargh wrote:Jag hör inga fel, men jag är halvt tondöv och hör ingen skillnad på 128kbps MP3 och CD.
Det är en klar fördel när man köper musikutrustning. ;)
Ja, det blir billigt då, allt låter hifi :)
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Eruku wrote:och .sid ;)

Hur är ljudkvaliten om jag får fråga?
Jag har inte hört några missljud eller artefakter med den, som med många andra spelare. Har bara testat med snäckor och bilstereon än så länge, så jag vet inte om ljudet är dåligt för övrigt. Men den låter åtminstone helt klart bättre än Denvers billiga spelare, som resten av familjen har ;)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag har upptäckt en skum detalj, spelaren klarar inte att spola eller räkna tid rätt i vissa VBR-låtar, men klarar att spela upp dom.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Det är ett ganska vanligt fel bland mp3-spelare, inget som är unikt för din tyvärr.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Lika bra att ta upp dom buggar som dyker upp:

Vissa versioner av OGG fungerar inte att spela upp, spelaren låser sig.

Och om du har låtar där låtnumreringen är längre fram i filen än 6 tecken, så går spelaren efter DOS-namnet på filen, jag vet inte om man kan visa det i WinNT, men det är dom första 5-6 tecknen, en tilde och en eller två siffror, dos-format på filnamnet alltså, 8+3 tecken.

Jag försökte spela upp en audiobok där spårnummren låg sist i filnamnet, spelaren visar hela filnamnet, men sorterar efter DOS-namnet...

Förhoppningsvis kan sånt här fixas i en firmwareuppgradering senare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply