Stabilitetstest SMP

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Stabilitetstest SMP

Post by GuessWho »

Jag vet att många använder Prime95 för att se om datorn är stabil. Om datorn kan köra prime95 några timmar i sträck utan problem så skulle nog många anse att datorn är stabil/tillräckligt stabil.


Det är så att jag har fått låna ett begagnat Socket 370 moderkort och Pentium III processorer som jag är spekulant på. Jag får låna det ett tag och sen får jag antingen köpa det eller lämna tillbaka. Jag skulle vilja köra något stresstest för att se att grejerna är stabila och fungerar bra. Nu är det så att det inte är en processor utan två processorer.
mersenne.org - Frequently Asked Questions wrote:I own a dual-CPU computer or several computers networked together. Can these CPUs work together on the same exponent to get results faster?

No. It is not uncommon for the program to read and write nearly 100MB of data every second. This is far too much data to transfer around the network in a timely manner.

Although, a program could be written for dual-CPU systems (it would be quite time-consuming), the machine will still get more throughput by working on separate exponents.
Av den texten att dömma så skulle Prime95 inte vara något bra test för en dual CPU (eller dualcore) dator.


Finns det något program som stöder SMP som man bara kan ladda hem, köra igång och låta stå några timmar eller över natten som är bra på att avslöja om något av processorer, moderkort eller minne/minneskontroller är instabilt är det bra.
Just nu kör jag Windows XP Professional på datorn. Jag installerade det tidigare idag, jag har inte lagt in massa andra saker ännu. Så det skulle inte vara så jobbigt att slänga in någon lättare linux dist istället (lätt som i användarvänlig) om det skulle hjälpa.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Nu har jag inte koll på hur man gör, men jag vet att folk brukar köra igång två prime95 och lägga en på varje processor.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Jag har letat runt lite på nätet och hittat att det finns något som heter Process Affinity.
Process Affinity inställningar bestämmer på vilken/vilka processorer (eller processorkärnor) ett program/en process får köra.
Ett sätt att göra det på som inte är specifikt för ett visst program är att starta Task Manager (Aktivitetshanteraren) och välja fliken Processes.
Där kan man högerklicka på en process i listan och välja alternativet Set Affinity.
Om man har en dator med 2 processorer (alt. 1 processor med dualcore eller HyperThreading) så kommer valen CPU 0 och CPU 1 vara möjliga att välja.
Om båda är ikryssade så kommer processen att få köra på vilken som helst av de två processorerna/kärnorna.
Om bara en är ikryssad så kommer processen bara att få köra på den processorn/kärnan.

I Prime95 så finns det under flicken Advanced valet Affinity... där man kan välja vilken processor prime95 ska köra på.
Om man packar upp Prime95 i två olika kataloger så kan man starta den ena kopian och välja att köra på processor 0.
Sen gör man likadant med den andra kopian men väljer istället processor 1.



Jag hittade även en Guide på ocforums.com, där de rekomenderar att man ger Prime95 hög prioritet.
First, install the program as you would any other. Next, run it, and go to the ‘Advanced’ tab – select ‘Password’. Type in the password 9876 and enter it. Now go back to the ‘Advanced’ tab, and select ‘Priority’. Set the priority level to 10.

This effectively gives all of your system resources to Prime95 when it is running – now any processes running hidden in the background won’t be able to steal work time from Prime95, ensuring the most effective stress test possible.
When you want to stress test your processor, run Prime95, go to the ‘Options’ tab, and select ‘Torture Test’. Run the Torture test at the default settings.

Make sure that you have turned off any screensavers, and closed all other applications when Prime95 is running.

Prime95 should never be run in tandem with any other stress testing programs, period. Prime95 is known and proven to be most effective when run by itself, and is less thorough when used with something else running at the same time. If you use Motherboard Monitor Five to monitor your temperatures, you should turn the interval time way down – 60 seconds is appropriate.

If you have an Intel processor with Hyper Threading, you need to run two instances of Prime95 for complete effectiveness. This is proven fact; in that two instances of Prime95 will catch instability that one instance won’t, on an Intel machine with HT. In order to run two instances simultaneously, simply install a second copy of Prime95 in a different folder, and run it in tandem with your original. Priority ten should be used for both instances of Prime95 in this case.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

GuessWho wrote:Jag har letat runt lite på nätet och hittat att det finns något som heter Process Affinity.
Jag tror det räcker med att bara starta två prime95 (som installerats i olika
kataloger då) så kommer de lägga sig på varsin cpu på nolltid. Schedulern kommer
ju upptäcka när prime2 ska upp att en cpu är så gott som ledig och den andra
är 100% full. Gissa vart andra instansen av prime hamnar då? =)

Och sätter man inte affinity kanske de hoppar mellan cpu:er, men då får man
ju den biten testad på samma gång.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Jag vill tacka Axman, IcePic och Internet för de svar jag har fått ;)
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag brukar installera två st prime.

Startar prime 1, ställer in minnesmängd prime 1 får använda till lite mindre än hälften av datorns totala minnesmängd. kör taskmgr och ställer in affinity till cpu 0.

Jag startar där efter prime 2, ställer in minnsmängden på mindre lite mindre än hälften av totala minnesmängden, kör taskmgr ställer in affinity på cpu1
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

snigel wrote:Jag brukar installera två st prime.

Startar prime 1, ställer in minnesmängd prime 1 får använda till lite mindre än hälften av datorns totala minnesmängd. kör taskmgr och ställer in affinity till cpu 0.

Jag startar där efter prime 2, ställer in minnsmängden på mindre lite mindre än hälften av totala minnesmängden, kör taskmgr ställer in affinity på cpu1
Affinity är som sagt onödigt, schedulern fixar detta automatiskt och det är en bättre test än att syntetiskt styra med affinity. Affinity ska bara användas i undantagsfall, där man vill vara säker på att x antal cpuer är fria för eller bara ska användas till specifika uppgifter, t.ex. förhindra att trådade processer använder mer än x antal cpuer.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

ballkula wrote:Affinity är som sagt onödigt, schedulern fixar detta automatiskt och det är en bättre test än att syntetiskt styra med affinity. Affinity ska bara användas i undantagsfall, där man vill vara säker på att x antal cpuer är fria för eller bara ska användas till specifika uppgifter, t.ex. förhindra att trådade processer använder mer än x antal cpuer.
Just. Här finns en ledtråd dold. Affinity är bara till för att hindra nåt annat att
inträffa, inte för att åstadkomma en effekt.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply