Mångkultur och bristande dialektik - en ontologisk tidsresa

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Mångkultur och bristande dialektik - en ontologisk tidsresa

Post by Cappuccino »

fisk wrote:Där kom den. Tack för bekräftelsen.
Ja, det gjorde den.
Det här är det flummigaste inlägget jag sett dig skriva.
Bara en massa upprepningar av floskler, blandat med kulturrelativism och ett förringande av de enorma problem som uppstått till följd av invandringen.
"Vi och dom". Det är en helt naturlig indelning som du försöker framställa som något orimligt och negativt.
Vi svenskar - dom invandrare. Kan det vara så svårt? Det är liksom denna tes som är grunden och förutsättningen för alla liknande debatter. Den bygger inte på någon konspirationsteori eller fantasifoster, det är fakta.

Det är synd om våra stackars flyktingar... buuhuu
fisk wrote:Du, liksom många med dig har den här skeva uppfattningen att invandringen på något sätt förstör för Sverige - det här är människor som oftast kommer från vilt skilda kulturer, från krigshärjade områden... de är vana att leva under livshot... att föreställa sig att detta borde göra dem "ödmjuka" är att göra det lätt för sig.
Jag har uppfattningen att invandringen förstör för Sverige. Det värsta är att den är helt opåkallad. Den överväldigande majoriteten (mer än 95%) av invandrarna är just invandrare, dvs ekonomiska migranter, och inte flyktingar som flytt från krig eller förföljelse. (Varför fick de PUT i Sverige? För att människorna i Riksdagen lider av en närmast religiös föreställning om det "Mångkulturella/Nya Sverige"? Eller var det kanske välgörenhet och en aldrig sinande godhet (sic) med skattepengar? Vem eller vilka försöker de imponera på? Men deras agerande är en annan fråga.)

I ditt inlägg framställer du det som om invandrarnas väl och ve vore vårt - kollektiva - ansvar och att invandrarna var utsatta för "negativ särbehandling". Nu finns det någonting som heter "verkligheten" som de flesta av oss är tvungna att ta hänsyn till när det gäller sådana saker som ...t.ex. att kunna kommunicera med varandra. Sunt förnuft och pragmatism när det kommer till anställningar (vilket brukar vara fallet) framställs i dag som någonting ondskefullt och utstuderat. Ta till exempel kvinnan med en kraftig utländsk brytning som inte fick jobbet som telefonist och sedan framställde sig själv som diskriminerad. Det finns naturligtvis många gränsfall och regelrätt diskriminering, men att inte låtsas om självklarheter som sociala, kulturella, språkliga och religiösa skillnader mellan svenskar och många invandrargrupper (och de motsättningar och hinder detta ger upphov till) är att göra det lätt för sig.
Därtill skall läggas att det är svenskar som grupp, och inte invandrare, som blir negativt särbehandlade enligt all gällande lagstiftning: detta gäller anställning till jobb och antagning till utbildningar, diskrimineringsärenden och lagparagrafen Hets Mot Folkgrupp (där "hatbrott" ingår, vilket ger hårdare straff). Just HMF är den mest intressanta eftersom den beskär yttrandefriheten för människor grundat på etnicitet.
Och apropå ansvars- och anpassningsinställningen du ger uttryck för: Jag som svensk har inget som helst ansvar eller någon skyldighet gentemot invandrare som grupp. Om jag skall tvingas anpassa mig till andra kulturer och "integreras" i mitt eget land så kallar jag det för ockupation.
Invandrarna är inte "fullvärdiga svenskar", då skulle resten av världens befolkning också vara det. Att resonera på det viset är flummigt. Att göra det selektiv och helt godtyckligt, när det passar, är dessutom intellektuellt ohederligt.


Att palla äpplen som ett exempel på invandrares brottslighet. Nu var det inte du som nämnde det först så det blev till ett tacksamt läge du hamnade i. Men istället för att rabbla en massa exempel och statistik så kan vi invänta BRÅ:s rapport om invandrares brottslighet, som kommer nu i höst, så kan vi se om palla-äpplen-exemplet - och förringandet av många och grova övergrepp därav - verkligen är så lämpligt. Den stora demografiska förändringen (vilken du också förringar) och de konsekvenser som invandringen ger upphov till, består i lite mer än floskler om "fördomar" och "intolerans" och att någon utländsk unge pallar äpplen.
Det är helt uppenbart att det är du som har svårt att se helheten med ditt uttalande om att "alla som bor i Sverige är människor". Det enda som fattas är "Alla är lika olika" för att nå floskeltoppen i flumretorik och kulturrelativism. Du kanske borde titta på resten av världen och se hur liten andel Sverige, det svenska folket och den svenska kulturen utgör. Då kanske du kan komma till insikt att invandringen till Sverige, och den demografiska och kulturella omvandling detta innebär, inte bidrar till någon mångkultur eller mångfald. Tvärtom, mångfalden i världen tynar bort alltmer.
fisk wrote:Uttalade fördomar om invandrare = rasism.
Gör du dig till nu? Det där är helt enkelt inte sant och det vet du. :P
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag tror att fisk skämtar.

Hipshot: Damn straight.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Ni verkar använda ordet skämt som en bortförklarelse.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ok, Cappuccino, du är ledsen för att du inte får skrika "jävla svartskalle" till invandrarna, jag håller med dig - det är fruktansvärt. ::)

Det där var det mest inskränkta och trångsynta inlägg jag har läst dig skriva Cappuccino.

Det är en skillnad mot kollektivt ansvar, och att försöka öppna det oskuldstrånga klassiskt svenska "Hjälp-en-främling!"-sinnet.
Därtill skall läggas att det är svenskar som grupp, och inte invandrare, som blir negativt särbehandlade enligt all gällande lagstiftning: detta gäller anställning till jobb och antagning till utbildningar, diskrimineringsärenden och lagparagrafen Hets Mot Folkgrupp (där "hatbrott" ingår, vilket ger hårdare straff). Just HMF är den mest intressanta eftersom den beskär yttrandefriheten för människor grundat på etnicitet.
Vilken fullkomlig smörja du skriver. Har du varit invandrare i Sverige och utsatt för rättsväsendet själv?

Du för ungefär samma argumentation som *host* pappskallarna i USA som säger: "Majoriteten av brottslingarna i vårt land är svarta, skicka tillbaka dem till Afrika!".

De generaliseringar som görs i det här landet är sorgliga, andra och tredje, och till och med fjärdegenerationens invandrare behandlas som om de vore utomjordingar.

Men det är klart, det är lätt att sitta och tala om hur "orättvist det är för svenskarna" när man själv är svensk.
ag som svensk har inget som helst ansvar eller någon skyldighet gentemot invandrare som grupp.
Du har inga skyldigheter mot svenskar som grupp heller, det ger dig inte mer rättigheter att bete dig som en idiot emot dem för det.
Invandrarna är inte "fullvärdiga svenskar", då skulle resten av världens befolkning också vara det. Att resonera på det viset är flummigt. Att göra det selektiv och helt godtyckligt, när det passar, är dessutom intellektuellt ohederligt.
Det är när du använder uttrycket "intellektuellt ohederligt" som jag börjar ha svårt att ta dig på allvar. Flummigt kan jag acceptera, då jag inte ser några somhelst negativa konnotationer till det, men att dra det här till intellektuell kapacitet är rena löjan.

Invandrare som bor i landet i t.ex. åtta år, och därmed blir svenska medborgare är lika mycket svenskar som du är det. Det spelar ingen roll att deras ursprungsland är Kambodja, de har samma rättigheter som du, medan du har lite fler skyldigheter mot dem (som en ren följd av hur de blir behandlade av populationen i det här landet).

Många frågar sig varför det är så laddat mellan kulturer i landet, och varför det inskränks i yttrandefrihetslagstiftningarna. Det är en fråga som du kan ställa dig själv ett par gånger, i ett stelbent byråkratiskt land som detta... varför?

---

Dina kommentarer om invandrares brottslighet tänker jag inte kommentera mer än vad jag redan har gjort. Du kör samma linje som KKK i USA, jag ger inte mycket för den där, och att du lägger fram den ger jag tillika intet för.

---

Gör mig till, varför skulle jag göra det? Jag har en nolltolerans emot illabehandlande av invandrare, då alla dessa fördomar är riktade mot invandrare som grupp (dvs. generaliseringar).



Jag drar mig ur debatten nu, innan den blir allt för hetsk. Jag har redan argumenterat om vad jag anser om den kollektivt accepterade rasismen som råder i det här landet bland svenskar.

När pojkar börjar tjafsa om en bit land, och vem som var där först, så kallas det visst patriotism för den som råkade födas på den plätten jord ifråga.

Det här allmäna revirkissandet är sorgligt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

fisk wrote:
Du har ett ytterst litet perspektiv på vad det är du yttrar. Du säger det inte explicit, men implicit så är du irriterad på "dom", "de är överallt", "förstör" et cetera. Då detta grundar sig i intolerans och fördomsfullhet är det svårt att se att du är något annat än rasist. Det är tufft att flytta till ett främmande land och bli behandlad av lokalbefolkningen som skit, undanskuffad i förorter, och att ha en kanonutbildning, men få ta jobb som svenskarna är för bortskämda för att ta (städjobb, osv.).
Jag är inte fördomsfull mot gruppen "invandrare". Jag har levt i Bergsjön i hela mitt liv och har därför lärt mig mycket om många olika kulturer (vi har människor från 186 olika nationer i Bergsjön enligt 2004 års statistik ;)). Många invandrare är "bra" och skötsamma människor. Mina bästa polare är invandrare och de är otroligt fina människor. Jag skulle inte heller kunna leva utan turkens kebab&grill nere på hörnet.
Jag har träffat och känner många invandrare som har kämpat för att ta till sig svenska värderingar och komma ut i arbetslivet. Dessa människor har lyckats tack vare deras vilja att anpassa sig.

Ifall alla invandrare hade denna viljan så skulle allting vara frid och fröjd (idylliskt tänkande). Verkligheten är dock att många (säger detta då jag vet att det är så) inte har denna viljan. De lever gott (mot vad de gjorde innan de kom till Sverige) på de bidrag de får och vill inte anstränga sig för att bli en bidragande del av det svenska samhället. Kvinnorna tvingas stanna hemma (vet kvinnor som bott här i 10 år men aldrig varit utanför Bergsjön) medan männen "driver runt". (Detta har jag fått kännedom av efter att jag har varit hemma hos klasskompisar ända sedan första klass).

Attityden hos unga invandrare är också skrämmande. Den här attityden har även spritt sig till många många svenska ungdomar. En undersökning i Bergsjöns skolor (mellanstadiet och högstadiet) visade att majoriteten av elevernas drömyrke är "kriminellt". På frågan om vad deras drömyrke i framtiden är har barnen, så unga som 10 år då skrivit; "knarklangare", "rånare", "gangster"...osv. Genom en kontakt som arbetar med socialfrågor i Bergsjöns skolor vet jag också att majoriteten av barnen i skolorna här känner eller har familjemedlemmar som utövar kriminella aktiviteter. Killarna här pratar om alla svenska tjejer som horor (det hör jag även på spårvagnen nästan varje dag, även en del av mina polare har en sådan inställning). Medan invandrartjejer behandlas med respekt.

Fisk, du säger att invandrarna blir behandlade som skit, vad grundar du detta på? Vi ger dem husrum, mat, möbler, ett nytt liv och det svenska välfärdssamhällets alla förmåner. Är det att behandla någon som skit? Bergsjön är egentligen en väldigt fin stadsdel som på 70 talet beboddes av flitiga svenska och europeiska arbetare. Jag har genom mina år sett hur det har förfallit.
Invandrare i Bergsjön blir INTE behandlade som skit. Skolorna lägger ner enorma resurser på rehabilitering och specialutbildning för barnen. Man rustar upp stadsdelen för hundratals miljoner kronor (för att bara bli sönderslagen igen...) Man lägger resurser på skolungdomarna som får vilken ekonom som helst att skaka på huvudet. Ändå så hjälper det inte.

Invandrarna i Göteborg är placerade överallt i staden. (alternativet till att bo i en förort är att bo mitt i stan, där en tvåa kostar två mille... eller att bo någon mil utanför Göteborg där ett hus kostar detsamma) Det gör ändå inte saken bättre.

Det jag har observerat är att invandrarna särbehandlas något fruktansvärt. Klapp på huvet ska de alla ha, medan svenskarna praktiskt taget blir jagade.

Det är sant att det finns många välutbildade invandrare (iaf enligt deras hemländers norm) som inte kan få jobb. Men face it, har en polare som gick ut med högsta betyg från Chalmers i teknisk fysik för två år sedan. Han fick ta städjobb och Burger King jobb. Ända tills han först för ett halvår sedan fick en kort projektanställning på ericsson. Han är då helt svensk. Det jag vill få fram är att arbetsmarknaden är hård för alla i dagens samhälle.

De som vi "tar hand om" i Sverige är människor/familjer med problem. Jag är väl insatt i vilka som får stanna och vilka som får gå I Bergsjön iaf. Och de med störst problem är också de som får stanna. Innan sommaren utvisades en skötsam kurdisk familj som bott här i Sverige i 5 år. Både mamman och pappan hade jobb och deras tre barn klarade sig utmärkt i skolan, men det fanns inga skäl till att de skulle få stanna i Sverige sas det. Medan psykist störda brottslingar etc.. får stanna då de behöver vård "som inte kan fås i deras hemland". Jag tycker iaf att detta är sjukt. Många av er kanske ser Sverige som ett globalt sjukhus för "skadade" människor, visst. Ni kommer att få se konsekvenserna av det i framtiden.
Du, liksom många med dig har den här skeva uppfattningen att invandringen på något sätt förstör för Sverige - det här är människor som oftast kommer från vilt skilda kulturer, från krigshärjade områden... de är vana att leva under livshot... att föreställa sig att detta borde göra dem "ödmjuka" är att göra det lätt för sig.
Och du anser att det är bra att blanda kulturer med totalt motsättande värderingar. Att ta in tusentas krigsskadade familjer med enorma psykiska problem....? Jag säger inte att alla som kommer hit på en natt ska konvertera till "den svenska moralen" och fungera som vanliga människor igen.
Men det blir då inte bättre av att många HATAR kristna, aldrig kommer ta till sig de svenska värderingarna och att de inte vill "göra rätt för sig".

Jag VET att invandrare står för majoriteten av begågna brott (iaf här i Göteborg). Det är bara att titta på statistiken, notera då också att invandrarna är 1/9 av befolkningen. Då blir det skrämmande.
Bara jag själv och min familj har varit med om ett otal händelser, bara det senaste året.
* Jag blev misshandlad av tre invandrare (jag sprang för att hinna med spårvagnen då de när jag sprang förbi dem skrek "eyy stanna" så fortsatte jag springa. Jag hann inte med vagnen och männen kom till hållplatsen, sa jävla svenne sedan hoppade de på mig). Vet många som varit med om liknande.
* Min flickvän blev påhoppad på spårvagnen hem till sig av ett gäng invandrartjejer. Då de sa "jävla blonda hora" och rev sönder hennes blommor (som hon fått av mig) och började knuffa på henne. Som tur var kom det på en "biff" (som hon berättade) som sa "vad fan håller ni på med" till tjejerna, så de gick av vagnen. Det finns flera gäng som detta som härjar i Göteborg, varav ett var på efterlyst i våras då de hade misshandlat en (bland flera) svensk tjej på en spårvagn för att hon var just svensk.
* Vi hade inbrott i vår villa för ungefär ett år sedan, grannarna såg två mörka män som lastade in våra ägodelar i en minitaxi (minibuss-taxi).
* Min flickväns brorsa blev påhoppad av ett gäng invandrare då han hade köpt en påse chips vid affären. De tvingade av honom pengarna, mobilen och chipspåsen.
* Min flickväns farsa stoppade två invandrare då de försökte stjäla kläder från HM.
* Min syster blev kallad "jävla svenska fitta" på bussen hem.
* Min morsa blev mordhotad av en invandrar-elevs farsa (hon jobbar som skolsköterska i Frölunda i Göteborg och tänkte anmäla honom då en av hans ungar berättat att pappan slår mamman varje dag. Liknande händelser händer hela tiden).
* En av mina kusiner blev bestulen på sin mobiltelefon i Piteå av en svart kille.
* Min kusin i stockholm blev allvarligt misshandlad av ett invandrargäng.
* En annan kusin i stockholm blev våldtagen av en svart man. Då hon kände honom sedan tidigare och hade druckit alkohol samma kväll så kan ni ju gissa hur domen mot honom föll...
Detta är vad jag kunde komma på som har hänt min familj+flickväns familj det senaste året. Till det kommer många fler incidenter som involverar polare samt att mina invandrarpolare har berättat vad deras polare har gjort för brott.

Jag hoppas ni förstår hur frustrerande det är när någon säger "invandrare gör inte mer brott än svenskar". Visst, svenskar gör också brott, självklart, men av egna observationer märks de knappt. Var även närvarande i tingsrätten här i Göteborg en dag i våras. 19 olika åtal hann jag med att bevittna och alla åtalade var invandrare.

En våg av hat från invandrare mot vita/svenskar breder ut sig i samhället idag. Men väldigt många av er vägrar att se det. Kanske för att man inte vågar säga något, då är man ju rasist i vissas ögon.
Eftersom jag är ganska säker på att du inte gått och pratat med föräldrarna till ungarna som "tog äpplen" av dig, utan agerat som majoriteten av folkskygga svenskar och gått in i stugan och gnällt på precis allt annat än din egen oförmåga att lösa situationen - så förstår jag att du är frustrerad.
Nej, jag har inte gått och pratat med familjen men jag har pratat med grannar i området. Ingen är direkt positiv till våra nya grannar. Och sedan att de alltid har persiennerna nerdragna och aldrig hälsar (för jag har faktiskt sagt hej när jag gått förbi dem) gör mig inte direkt mindre frustrerad.
Vad gör du om det är en svensk familj (som är nyinflyttad) som stjäl äpplen från din gård (det händer, oavsett din idyllbild av svenskar). Gå och prata med människorna, förklara för dem varför de inte får ta äpplen från din gård, och bete dig som en vuxen människa, istället för en gnällande närking.
Jag har aldrig bevittnat vuxna svenska människor vandra in med sina ungar på annan mans privata tomt och plocka äpplen från deras träd. Men du kanske har rätt, det är så man gör? Ärligt talat så vågar jag inte gå och plinga på för att förklara för dem hur man uppför sig i Sverige. För jag vet hur det kan gå...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Oj oj oj... det är mycket åsikter i svängning här, och många stolligheter.
Tyvär har jag hållit mig borta från den här tråden så länge att jag inte orkar läsa ikapp den, men vill ändå markera mot invandringssiffrorna.

Vi kan börja med att peka på den utan tvivel allra största gruppen invandrare i Sverige. Den grupp som dominerar så totalt att det inte är någon som helst fråga om de är störst eller inte.

Finländarna.

Detta vårt broderfolk är vår allra vanligaste utlänning. Sen har vi ganska gott om tyskar, danskar och norrmän.

Utomeuropeiska invandrare, de som alla är så jävla rädda för är den minsta gruppen invandrare i Sverige. Och då räknas asiaterna dit (och kom inte och påstå att du tycker det är för många Indier, Kineser och Koreaner i landet).

Att man skulle se invandrare överallt kan visserligen stämma då de utgör cirka en tiondel av befolkningen. Men å andra sidan utgör de invandrare som du inte kan se eftersom de luriga kryptoblattarna kommer från så närliggande länder att du inte märker deras förädiska blattighet förrän de öppnar munnen lejonparten av dessa. Så ta av dig Ny Demokratis glasögon, de blev omoderna för snart tio år sedan.

Till er som tycker att det ökade antalet "utlänningar" i landet är ett problem. Det finns bara en lösning. Öka den inhemska nativiteten. Knulla för i helvete, för att uttrycka det enkelt. Och inget sånt trams med preventivmedel. Vill ni bevara Sverige svenskt eller vad fan det nu är för trams ni strävar efter, se till att det föds svenskar.
Utan invandringen skulle befolkningsmängden i landet minska, och jag behöver väl inte rita upp ett diagram för att förklara att det är en dålig sak.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
johda
Posts: 77
Joined: 2005-05-10 19:03:44
Location: Göteborg

Post by johda »

fisk wrote:De går ihop flera familjer och köper en gemensam bil. De har inte samma rädsla för andra, och jantelagen är inte riktigt lika närvarande i deras kultur.

Hur ofta knackar svenska grannar på hos främlingar och "ger grannen nybakt bröd"?

För i vår kultur så tänker man: "Undrar vad i helvete hon har haft i den här".
Vilken e "deras" kultur då? Tillhör invandrare en och samma kultur enl. dig? Snacka om att vara ute på tunn is.
Att inte vara PK är inte samma som att vara rasist, men det är ju lätt att spela rasistkortet...
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:Tack Biggie, jag trodde att jag var den siste icke-rasisten på det här forumet.
Ibland kan du lita på mig :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

johda wrote:Vilken e "deras" kultur då? Tillhör invandrare en och samma kultur enl. dig? Snacka om att vara ute på tunn is.
Att inte vara PK är inte samma som att vara rasist, men det är ju lätt att spela rasistkortet...
Nej, men de kulturer som invandrare oftast kommer ifrån har det gemensamt att man inte gömmer sig för grannen i trapphuset. (Det är snarare så gott som alla andra kulturer förutom den svenska som har den egenskapen.) Verkar som att du försöker vara petig och klaga på fisks ordval istället för att komma med vettiga motargument. Men jag förstår att det är svårt.

Och tyvärr, när man sitter och kastar ur sig gamla klyschor om hur alla våra problem beror på invandringen, hur de är tjuvar bara för att de tillhör en etnisk grupp ("en svensk familj hade aldrig pallat äpplen", som xitars formulerade det) så är man rasist, hur väl man än försöker bortförklara det med konspirationsteorier och trams om att man inte blir accepterad för att man "inte är PK". Alla dessa försök till att bortförklara sig är bara tydliga exempel på att majoriteten av alla rasister inte ens försöker stå för eller försvara sina åsikter. Och det som är så vanligt, att sitta och i princip säga "jag vill kunna hata invandrare och skylla alla problem på att de existerar utan att bli kallad rasist" är bara fånigt. Men det är väl lätt att dra PK-kortet istället för att vara ärlig och kalla sig rasist, det är ju ett utmärkt sätt att försöka maskera och legitimera en åsikt som är baserad på okunskap och fördomsfullhet.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag tycker att invandrings/integrationsfrågan faller på samma grepp som genusdebatterna. Istället för att se till de individuella förhållandena, så dras alla över samma kam (ex. "Alla män är potentiella våldtäktsmän", eller "Patriarkatet är en konsekvens av mannens oresonliga missbehandling av kvinnan".

Givetvis finns det män som konsekvent behandlar kvinnor illa, och givetvis finns det invandrare som konsekvent behandlar svenskar illa, på rent pin kiv.

Men det är ett kardinalfel att göra den induktiva slutledningen; att ta sin egen, högst subjektiva uppfattning, och anse att den utgör en empirisk induktiv grund för hur samhället ser ut.

Istället väljer de, jag kallar dem rasister, att göra det lätt för sig och skjuta över problemet på "invandrarna" som grupp, och kollektivt bestraffa dem med en disposition som är minst sagt nedlåtande, intolerant och fördomsfull.

Vad säger man som man när det blir allmänt accepterat att "jag skall jävlaranamma känna kollektiv skuld för hur män behandlar kvinnor"?

Vad känner man som invandrare (som individ), när man får skit för något som någon annan har, för att genomsnittssvensken "buntar ihop" alla som kommit till Sverige från utlandet i någon slags bisarr klump, och använder argument emot dem.

---

Visst är det svårt att föra en kritisk granskning av integration- och invandringspolitiken i det här landet utan att riskera att trampa på ömma tår, men det är en jävla skillnad att kritisera vår politik, och att gå ut och klaga på invandrarna i samhället.

Det är helt enkelt missriktat, och svagt resonerat. Eller för att parafrasera xitars tidigare uttryck (lite ironiskt), holistiskt insiktslöst.

---

(Jag beklagar om mitt språkbruk verkar högtravande, jag skriver såhär när jag argumenterar.)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
johda
Posts: 77
Joined: 2005-05-10 19:03:44
Location: Göteborg

Post by johda »

TinyTeeth wrote:
johda wrote:Vilken e "deras" kultur då? Tillhör invandrare en och samma kultur enl. dig? Snacka om att vara ute på tunn is.
Att inte vara PK är inte samma som att vara rasist, men det är ju lätt att spela rasistkortet...
Nej, men de kulturer som invandrare oftast kommer ifrån har det gemensamt att man inte gömmer sig för grannen i trapphuset. (Det är snarare så gott som alla andra kulturer förutom den svenska som har den egenskapen.) Verkar som att du försöker vara petig och klaga på fisks ordval istället för att komma med vettiga motargument. Men jag förstår att det är svårt.
Nej försöker inte vara petigt, tycker snarare att ni verkligen klämmer ihop alla invandrare till en och samma grupp t.o.m. med en gemensam kultur. Låter i mina öron väldigt konstigt, men förklara för mig...
Tycker fortfarande ni kör samma PK stil, invandrares "kultur" (ovasett var de kommer ifrån eller vilka de är) är så mycket öppnare än "vår" svenska kultur, som man gärna klagar på. Känner inte alls igen mig i "exemplet" med att gömma sig i trappuppgången eller likn.
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true"
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

lither wrote:Ska jag dela på tråden kanske och fortsätta, eller kan ni sluta självmant?
Jag röstar för en delning.
johda wrote:Nej försöker inte vara petigt, tycker snarare att ni verkligen klämmer ihop alla invandrare till en och samma grupp t.o.m. med en gemensam kultur. Låter i mina öron väldigt konstigt, men förklara för mig...
Tycker fortfarande ni kör samma PK stil, invandrares "kultur" (ovasett var de kommer ifrån eller vilka de är) är så mycket öppnare än "vår" svenska kultur, som man gärna klagar på. Känner inte alls igen mig i "exemplet" med att gömma sig i trappuppgången eller likn.
Jag har redan förklarat det där med "ihopbuntning". Om det inte gick fram så gör jag det en gång till. I princip alla andra kulturer utom den svenska saknar det svenska särdraget att vara misstänksam mot främlingar etc. Och i princip alla invandrare kommer från en kultur som saknar detta särdrag. Förstår du nu?

Och det har än en gång ingenting med PK att göra att sitta och skylla allt på invandrare och generalisera, det är klockren rasism. Att du bara sitter och upprepar vad du skrev i ditt förra inlägg tycker jag bara stärker min tes om att ni inte ens försöker försvara era åsikter.

Att gömma sig i trappan var kanske ett tillspetsat exempel, det betyder dock inte att tillbakadragenhet inte är ett svenskt kulturellt särdrag.

Jag ser fram emot ditt nästa inlägg och hoppas att det kommer innehålla åtminstone en tillstymmelse till svar på något av mina argument och inte bara upprepningar av den klassiska PK-bortförklaringen.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
johda
Posts: 77
Joined: 2005-05-10 19:03:44
Location: Göteborg

Post by johda »

TinyTeeth wrote: Jag har redan förklarat det där med "ihopbuntning". Om det inte gick fram så gör jag det en gång till. I princip alla andra kulturer utom den svenska saknar det svenska särdraget att vara misstänksam mot främlingar etc. Och i princip alla invandrare kommer från en kultur som saknar detta särdrag. Förstår du nu?
Nej jag förstår fortfarande inte. Kan du komma med lite belägg för detta, inte bara vad du tycker, t.ex. någon forskning som pekar på detta?
TinyTeeth wrote: Och det har än en gång ingenting med PK att göra att sitta och skylla allt på invandrare och generalisera, det är klockren rasism. Att du bara sitter och upprepar vad du skrev i ditt förra inlägg tycker jag bara stärker min tes om att ni inte ens försöker försvara era åsikter.
Jag tycker att det är du som generaliserar och tillskriver en stor grupp människor som inte har något mer gemensamt med varandra än att de inte är födda i Sverige gemensamma egenskaper eller sätt att vara på.
TinyTeeth wrote: Att gömma sig i trappan var kanske ett tillspetsat exempel, det betyder dock inte att tillbakadragenhet inte är ett svenskt kulturellt särdrag.
Jasså? Belägg, fakta? Visa mig...

TinyTeeth wrote: Jag ser fram emot ditt nästa inlägg och hoppas att det kommer innehålla åtminstone en tillstymmelse till svar på något av mina argument och inte bara upprepningar av den klassiska PK-bortförklaringen.
Säkert inte, eller?
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag väntar på delningen, men jag har säkrat SCB:s siffror över invandrargrupper i sverige för 2004.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

fisk wrote:Ok, Cappuccino, du är ledsen för att du inte får skrika "jävla svartskalle" till invandrarna, jag håller med dig - det är fruktansvärt. ::)
Om alla dylika uttalanden konsekvent bestraffades så hade jag inte haft några problem med. Jag antar att du syftar på Hets Mot Folkgrupp och hur det beskär yttrandefriheten. Problemet med HMF och "hatbrott" är att den ger rättigheter åt vissa utvalda grupper, och bestraffar andra; grundat på etnicitet, sexuell läggning och religion. Det är en rasistisk lag. Uppenbarligen finns det "god" och "ond" rasism, lite som det finns "positiv särbehandling" och diskriminering.
fisk wrote: Det är när du använder uttrycket "intellektuellt ohederligt" som jag börjar ha svårt att ta dig på allvar. Flummigt kan jag acceptera, då jag inte ser några somhelst negativa konnotationer till det, men att dra det här till intellektuell kapacitet är rena löjan.
Jag tyckte det passade.
fisk wrote:Invandrare som bor i landet i t.ex. åtta år, och därmed blir svenska medborgare är lika mycket svenskar som du är det. Det spelar ingen roll att deras ursprungsland är Kambodja, de har samma rättigheter som du, medan du har lite fler skyldigheter mot dem (som en ren följd av hur de blir behandlade av populationen i det här landet).
De är inte lika mycket svenskar som jag är oavsett hur länge de bor i Sverige. Detta gäller t.ex. om jag flyttar till Kina och bor där för resten av mitt liv, då kommer jag att vara en svensk med kinesiskt medborgarskap. Det blir lite mer komplicerat när det rör sig om forna kolonier som U.S.A. där "amerikan" inte är kopplat till etnicitet. Ett nytt begrepp för "svensk" är kanske eftersträvansvärt.
Förenklat kan man säga:
Svensk.
Assimilerad Svensk.
Integrerad invandrare med Svenskt Medborgarskap.
Svensk Medborgare.
Utlänning.

Att du säger att jag har mer skyldigheter gentemot dem (som en självklarhet) är helt sjukt.
fisk wrote:Många frågar sig varför det är så laddat mellan kulturer i landet, och varför det inskränks i yttrandefrihetslagstiftningarna. Det är en fråga som du kan ställa dig själv ett par gånger, i ett stelbent byråkratiskt land som detta... varför?
Det beror på att "Mångkultur" har upphöjts till statsbärande princip, på gränsen till religion i Sverige. Jag liknar det vid kommunismen i forna Sovjetunionen.
fisk wrote:Dina kommentarer om invandrares brottslighet tänker jag inte kommentera mer än vad jag redan har gjort. Du kör samma linje som KKK i USA, jag ger inte mycket för den där, och att du lägger fram den ger jag tillika intet för.
Guilt by association? Lägg ner...
Du säger rakt ut att du inte bryr dig om fakta. Det är ju ...bara dumt.
fisk wrote:Gör mig till, varför skulle jag göra det? Jag har en nolltolerans emot illabehandlande av invandrare, då alla dessa fördomar är riktade mot invandrare som grupp (dvs. generaliseringar).
Uppenbarligen vet du helt enkelt inte vad rasism är för något.
Dessutom behöver illabehandlande av invandrare inte bygga på fördomar. Du väljer bara att se det så eftersom du ser utlänningars uppehälle i Sverige som en ostridbar självklarhet.
Vore det inte bra om du också hade en nolltolerans mot illabehandlande av svenskar?

Jag vill poängtera att det naturligtvis inte är särskilt smart eller fruktsamt att göra enskilda invandrare till syndabockar för Sveriges invandrarpolitik, inte heller bär någon enskild individ i egenskap av invandrare någon kollektiv skuld för andra invandrares beteende. Det känns som självklarheter för mig, men du känner inte mig så...
-
fisk wrote:När pojkar börjar tjafsa om en bit land, och vem som var där först, så kallas det visst patriotism för den som råkade födas på den plätten jord ifråga.

Det här allmäna revirkissandet är sorgligt.
Och indirekt så är du bara en imperialist. Det vore sorgligt att se dig argumentera emot USA:s ockupation av Irak.
Sorgligt är även det faktum att du inte tar någon hänsyn till kulturella, sociala och demografiska konsekvenser när du skriver "tjafsa om en bit land".
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

TinyTeeth wrote: Och tyvärr, när man sitter och kastar ur sig gamla klyschor om hur alla våra problem beror på invandringen, hur de är tjuvar bara för att de tillhör en etnisk grupp ("en svensk familj hade aldrig pallat äpplen", som xitars formulerade det) så är man rasist, hur väl man än försöker bortförklara det med konspirationsteorier och trams om att man inte blir accepterad för att man "inte är PK". Alla dessa försök till att bortförklara sig är bara tydliga exempel på att majoriteten av alla rasister inte ens försöker stå för eller försvara sina åsikter. Och det som är så vanligt, att sitta och i princip säga "jag vill kunna hata invandrare och skylla alla problem på att de existerar utan att bli kallad rasist" är bara fånigt. Men det är väl lätt att dra PK-kortet istället för att vara ärlig och kalla sig rasist, det är ju ett utmärkt sätt att försöka maskera och legitimera en åsikt som är baserad på okunskap och fördomsfullhet.
Du hittar på egna motargument som du sedan bestrider.
Du vet, likt fisk, inte vad rasism är och sedan gör du självmål när du generaliserar om svenskar.

Personligen så bryr jag mig inte särskilt mycket när någon kallar mig rasist, men det vore trevligt om det byggde på någonting annat än bristande argument. Jag är nästan övertygad om att du tror att "kulturrasism" verkligen existerar.

Kritik eller missaktning av utländska kulturer: inte rasism.
Kritik av invandringen till Sverige: inte rasism.
Fördomar och generaliseringar av invandrargrupper och invandrare som grupp: inte heller rasism.

Jag skall skriva någonting rasistiskt så att du förstår skillnaden:

Eftersom afrikaner i genomsnitt har lägre IQ än européer och även högre testestoronvärden så är dessa mer benägna till impulsiva, känslomässiga handlingar. Detta leder också till högre agressivitet och ökad brottsbenägenhet hos afrikaner än hos européer. Detta gör afrikaner till mer primitiva och lägre stående än européer.
O.s.v.
Det finns naturligtvis rasister som har använt en annan argumentsföljd och nått samma slutsatser.

Poängen är att dessa rasistiska föreställningar helt saknar betydelse när jag och flera andra argumenterar emot invandring och "mångkultur". "Rasist" har blivit ett skällsord och ett bekvämt epitet att stämpla människor med. Det är bättre att du och fisk byter till "invandrarfientlig" om det är det ni egentligen syftar på.

Tråden: dela på.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag utgår till stor del från vad Gillis Herlitz skriver i sin bok Kulturgrammatik. Han har en del erfarenhet av området - mer än vad jag tror du har - och han redovisar bland annat en undersökning där man kontrollerade hur nära varandra människor står och pratar med varandra i olika länder - guess what - i Sverige står vi betydligt längre ifrån varandra än i de flesta andra länder. Invandrare kommer rätt sällan från Sverige utan från andra länder i världen, där man har en annan attityd till andra och särskilt främlingar. Det handlar inte om att bunta ihop alla kulturer utan att lyfta fram en egenskap som är gemensam för de flesta andra kulturer. Förstår du nu, eller ska jag behöva förklara en fjärde gång?

Och Cappuccino, att sitta och säga att en del är mer benägna att begå brott för att de är födda utomlands ÄR KLOCKREN RASISM, hur mycket ni än sitter och flummar för att försöka undvika ett epitet som är obekvämt.

Rasism är att tillskriva en del människor negativa egenskaper på grund av deras etniska tillhörighet.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

* Jag blev misshandlad av tre invandrare (jag sprang för att hinna med spårvagnen då de när jag sprang förbi dem skrek "eyy stanna" så fortsatte jag springa. Jag hann inte med vagnen och männen kom till hållplatsen, sa jävla svenne sedan hoppade de på mig). Vet många som varit med om liknande.
* Min flickvän blev påhoppad på spårvagnen hem till sig av ett gäng invandrartjejer. Då de sa "jävla blonda hora" och rev sönder hennes blommor (som hon fått av mig) och började knuffa på henne. Som tur var kom det på en "biff" (som hon berättade) som sa "vad fan håller ni på med" till tjejerna, så de gick av vagnen. Det finns flera gäng som detta som härjar i Göteborg, varav ett var på efterlyst i våras då de hade misshandlat en (bland flera) svensk tjej på en spårvagn för att hon var just svensk.
* Vi hade inbrott i vår villa för ungefär ett år sedan, grannarna såg två mörka män som lastade in våra ägodelar i en minitaxi (minibuss-taxi).
* Min flickväns brorsa blev påhoppad av ett gäng invandrare då han hade köpt en påse chips vid affären. De tvingade av honom pengarna, mobilen och chipspåsen.
* Min flickväns farsa stoppade två invandrare då de försökte stjäla kläder från HM.
* Min syster blev kallad "jävla svenska fitta" på bussen hem.
* Min morsa blev mordhotad av en invandrar-elevs farsa (hon jobbar som skolsköterska i Frölunda i Göteborg och tänkte anmäla honom då en av hans ungar berättat att pappan slår mamman varje dag. Liknande händelser händer hela tiden).
* En av mina kusiner blev bestulen på sin mobiltelefon i Piteå av en svart kille.
* Min kusin i stockholm blev allvarligt misshandlad av ett invandrargäng.
* En annan kusin i stockholm blev våldtagen av en svart man. Då hon kände honom sedan tidigare och hade druckit alkohol samma kväll så kan ni ju gissa hur domen mot honom föll...
Detta är vad jag kunde komma på som har hänt min familj+flickväns familj det senaste året. Till det kommer många fler incidenter som involverar polare samt att mina invandrarpolare har berättat vad deras polare har gjort för brott.
Fan alltså, om ja vore du hade ja slagit sönder dom, seriöst. Dom är ju vana vid att du/ni som svensk(ar) inte reagerar utan bara tar smällarna.
Felet ligger dock inte hos Svenskarna, felet ligger hos den svenska staten, som naivt ser på hur brottsliga invandrare slingrar sig igenom lagen, medans hederliga människor skickas tillbaka. Jag förstår inte igentligen hur man bara kan se på, va är de igentligen? Är dom rädda kanske att vi invandrare ska göra uppror eller? De handlar ju bara om en minoritet. Konsekvenserna av deras handling (inv-brottslingars) är allt för mjuk. Om en massa invandrare kom till MITT hemland och behandlade MIG och mitt land som skit, ett land som inte bara ger dom mat utan tak över huvudet så hade jag inte bara sett på.

En till sak jag inte förstår hur SFI kan vara frivilligt, de borde vara obligatoriskt, ska du bo i landet ska du fan också kunna språket. De svenska regeringen verkar nästan försöka få er svenskar att skämmas över att ni är just svenskar, helt otroligt.

Ja måste dock medge att invandrare verkligen HAR större problem att skaffa jobb än svenskar, de vet ja säkert för folk har nämligen berättat. Då handlar de inte om invandrarmammor som talar bruten svenska, utan högutbildade människor som talar svenska väldigt bra. Men trots de tycker ja at ALLA invandrare som kommer till Sverige ska acceptera svenskar och integrera sig i samhället och inte leva på dess bekostnad.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
johda
Posts: 77
Joined: 2005-05-10 19:03:44
Location: Göteborg

Post by johda »

TinyTeeth wrote: Rasism är att tillskriva en del människor negativa egenskaper på grund av deras etniska tillhörighet.
Behöver inte vara negativa egenskaper för att det ska kallas rasism.

Är det då inte lika rasistiskt att tillskriva människor negativa/positiva egenskaper på grund av deras kulturella tillhörighet ?
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true"
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Sveriges stora problem är inte invandrare det är sossar.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

De största invandrargrupperna i Sverige (SCB 2004):
Finland 186.500
Jugoslavien 74.500
Bosnien 54.500
Iran 53.000
Norge 45.000
Polen 43.000
Danmark 41.500
Tyskland 40.800
Turkiet 35.000
Chile 28.000
Libanon 21.000
Sammanräkning:
Nordiska Invandrare:
273000

Europeiska Invandrare:
485800

Utomeuropeiska Invandrare:
137000 (+turkar = 172000)

Invandare från mellanöstern:
74000 (+ turkar = 99000)

"Muslimer" (jag höftar här med cirka 50% av bosnierna och 75% av libaneserna för att få ett rimligt högstavärde):
131000

"kristna":
491800

"Kryptoblattar":
356800

"Synbara blattar":
266000

Turkarna är en särskilt svår grupp då de tekniskt sett räknas till européer. Dessutom innefattar gruppen turkar förmodligen en stor mängd kurder. (som kan vara antingen muslimer eller kristna) så viss statistisk osäkerhet uppstår på grund av turkarna. I de fall där fel i beräkningarna har förekommit är det förmodligen deras fel för att jag av en eller annan anledning glömt dem.

Så, nu har ni i alla fall riktiga siffror.
Ska vi återgå till att diskutera hur Sverige fylls av negermuslimer från de forna öststaterna som våldtar våra spädbarn och stjäl våra jobb trots att de vägrar lära sig svenska och bara är här för att leva på bidrag med sina gigantiska familjer och skicka hem BMW:s till släkten hemma i howandaland?

Eller ska vi försöka nyansera lite?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

För det första, en sjukt intressant tråd med flera debattörer som alla håller sig på mattan, starkt!

Jag tänkte ta en helt ny approach i ämnet och peka på skillnaderna debattörer emellan, för jag tycker mig se att agget som utrycker sig som politiska ismer snarare ligger i skillnaden på levnadssituation och social status. Jag tycker ni debaterrar väldigt hårt gentemot varandra utan att ifrågasätta värderingarnas grundläggande orsaker.

Jag själv kommer från en av de fattigaste, mest våldsamma förorterna till stockholm och är uppväxt med aggresioner många utav er bara läser om i tidningar, där våld från invandrare gentemot svenskar var lika vanligt förekommande som fördomarna från oss svenskar mot invandrare, och jag har under min ungdoms dagar skiftat i färg mer än skansens alla kameleonter! Vissa av debattörerna jag läser här verkar ha varit med om samma situationer som jag, och upplever samma slags frustration som jag en gång har upplevt, när någon från innerstaden/villastaden försökte påpeka det fördomsfulla i mitt beteende så utgick man ifrån att de också kände till hur livet i förorten gick till och reagerade därefter vilket inte skapade en särskild kreativ debatt, snarare tvärtom.

Min stora rädsla nu när jag slipper möta detta våld är att jag glömmer bort eller förnekar att det finns, parallellt med att jag skapar mig PKåsikter som hör mitt nya innerstadsliv till.

Det positiva är att när jag inte konfronteras med våldet dagligen så har jag mer tid att analysera hur rädslan för våldet har satt sina djupa spår, vilket i sin tur har ökat förståelsen för våldet i sin natur. Ett perspetiv som jag tror att om man ska delta i en sådan här debatt mår bra av.

Vad jag försöker säga är att det går inte att till högerochvänster skrika rasist och PKborgare och sedan stå för det om man gör precis samma misstag som den man försöker motbevisa, att inte tänka sig in i andra människors situation! Och jag tycker personligen att det är en skymf gentemot frågans natur att sitta o delta i någon slags pajkastning i frågans namn, det krävs så mycket mer, det krävs en massiv debatt och en vilja att förändra och startskottet heter ödmjukhet och respekt!
Last edited by ziimzallabiim on 2005-09-07 11:37:06, edited 1 time in total.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

De största invandrargrupperna i Sverige (SCB 2004):
Finland 186.500
Jugoslavien 74.500
Bosnien 54.500
Iran 53.000
Norge 45.000
Polen 43.000
Danmark 41.500
Tyskland 40.800
Turkiet 35.000
Chile 28.000
Libanon 21.000
Den statistik som klumpar ihop hela Jugoslavien för att sedan särskilja bosnien som ett särskilt "case" ger jag ungefär såhär | | mycket för!
Big_Bird wrote:Så, nu har ni i alla fall riktiga siffror.
Ska vi återgå till att diskutera hur Sverige fylls av negermuslimer från de forna öststaterna som våldtar våra spädbarn och stjäl våra jobb trots att de vägrar lära sig svenska och bara är här för att leva på bidrag med sina gigantiska familjer och skicka hem BMW:s till släkten hemma i howandaland?

Eller ska vi försöka nyansera lite?
Bra poäng, men, du bevisade inte särskilt mycket med din statistik tycker jag.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Den statistik som klumpar ihop hela Jugoslavien för att sedan särskilja bosnien som ett särskilt "case" ger jag ungefär såhär | | mycket för!
Jag kan inte garantera något, men jag skulle tro att siffrorna antingen omfattar "Serbien-Montenegro", som ju fram till 2003 hette just Jugoslavien. Eller är invandrare från de jugoslaviska staterna från innan 1991.
Men det var en bra iakttagelse, jag vet inte vad SCB menade.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
johda
Posts: 77
Joined: 2005-05-10 19:03:44
Location: Göteborg

Post by johda »

Big_Bird wrote: "Kryptoblattar":
356800

"Synbara blattar":
266000
Vad menar du med detta?
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true"
Post Reply