Mångkultur och bristande dialektik - en ontologisk tidsresa

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

XitArS wrote:Om man förhåller sig till faktisk statistik så kan man konstatera att:
fisk wrote: "Invandrare är mer brottsbenägna"
"Invandrarna våldtar"
"Invandrarna stjäl"
i större utsträckning än vad svenskar gör/invånare. De som förnekar detta faktum blundar för verkligheten eller har aldrig varit i kontakt med den.

Man har skyllt problemen på att invandrarna sätts i betongförorter... Jag vet flera betongförorter där majoriteten av invånarna är svenskar och de har inte samma problem... märkligt.
Det finns så många fler variabler att ta hänsyn till än bara invandrare-vs-svensk.
I somras gick det nån serie om svenska barn till nerflyttade svenskar i Madrid, var det nån annan som följde den?
De intervjuade spanska ungdomar och konstigt nog var det så att svenskarna
beskylldes för precis samma saker som invandrare här i Sverige beskylls för.
Likaså lät svenskarna som invandrarungdomarna här.

Frågan blir ju då om svenskar blir "usla personer" av att bo i Madrid då,
eller om det är så att rasister är lika i alla länder? Att de generaliserar och
sätter dåliga attribut till de "där som är olika".
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:Om man förhåller sig till faktisk statistik så kan man konstatera att:
fisk wrote: "Invandrare är mer brottsbenägna"
"Invandrarna våldtar"
"Invandrarna stjäl"
i större utsträckning än vad svenskar gör/invånare. De som förnekar detta faktum blundar för verkligheten eller har aldrig varit i kontakt med den.

Man har skyllt problemen på att invandrarna sätts i betongförorter... Jag vet flera betongförorter där majoriteten av invånarna är svenskar och de har inte samma problem... märkligt.
Stjäl, våldtar och begår invandrarna mer brott i sina hemländer än motsvarande svenskar också?
Eller kan det vara så att du ignorerar en faktor i ekvationen?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Big_Bird wrote:Stjäl, våldtar och begår invandrarna mer brott i sina hemländer än motsvarande svenskar också?
Eller kan det vara så att du ignorerar en faktor i ekvationen?
Kanske kanske inte... Men om man kommer från ett land där inbördeskrig råder så stämmer det säkert. Iaf så har man sett det och då är det lätt att börja göra dessa saker själv när man kommer till "lekstugan" Sverige.
Många invandrare som kommer hit från en helt annan kultur där "organisationen" är något man är rädd för bemöts här av en "organisation" som framstår som löjlig. Man upptäcker snart att det här faktiskt lönar sig att begå brott och då det finns ett välfärdssystem så märker man att man inte heller behöver jobba för att tjäna sitt leverne.
Dock så är islams kvinnosyn så otroligt förvrängd att det knappast skulle förvåna mig om 50% av muslimska länders män någon gång har våldtagit en kvinna...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

XitArS wrote:…Dock så är islams kvinnosyn så otroligt förvrängd att det knappast skulle förvåna mig om 50% av muslimska länders män någon gång har våldtagit en kvinna...
Touché, eller inte!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

XitArS wrote:Dock så är islams kvinnosyn så otroligt förvrängd att det knappast skulle förvåna mig om 50% av muslimska länders män någon gång har våldtagit en kvinna...
Men herregud...

Den där kvinnosynen finns i bibeln också ("Kvinnan ska tiga i församlingen" osv.), skillnaden är att många länder i den islamiska världen styrs av fundamentalister.

Om debatten inte blir mer nyanserad utan att ni ska fortsätta kasta ur er fördomar och argument som inte är underbyggda av något över huvud taget, så drar jag mig ur.
Life's a joke, yuk it up.
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

Varför skall en människa som lagligen är svensk medborgare behandlas sämre än vilken svensk medborgare somhelst? Att människan ifråga i första eller andra hand har gener som stammar ur en annan etnicitet är irrelevant i sammanhanget - de sociokulturella faktorerna är mer betydande än detta, och de drabbar knappast exklusivt denna kategori människor.
[/quote]

då kommer vi genast till en annan fråga... varför ska en svensk utan en "berikande" invandrarbakgrund diskriminineras när han t.ex. vill göra lumpen eller utbilda sig till polis? varför är det i dagens Sverige en merit att ha invandrarbakgrund när man söker statliga jobb/utbildningar?


förövrigt så måste jag instämma med cappu att du inte vet vad en rasist är fisk....

jag är för ett etniskt homogent sverige och tycker att var och en får göra de bästa av sitt liv i sitt eget hemland... dock gör det inte mig till rasist jag nedvärderar inte någon annan ras utan tycker helt enkelt att dom kan stanna i sina egna jävla bananländer och få dom på fötterna istället...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Cappuccino wrote:Fisk: Jag kom på vad det hette: http://en.wikipedia.org/wiki/Strawman_argument
Ah, tack så mycket.

Hur skall du förhindra att du gör detta i framtiden nu då? När du äntligen funnit problemet i ditt sätt att kontra mina argument.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Hypn0 wrote:då kommer vi genast till en annan fråga... varför ska en svensk utan en "berikande" invandrarbakgrund diskriminineras när han t.ex. vill göra lumpen eller utbilda sig till polis? varför är det i dagens Sverige en merit att ha invandrarbakgrund när man söker statliga jobb/utbildningar?
När har någon förespråkat det? Du sitter ju och hittar på saker som ingen har sagt för att sedan motargumentera dem. Ta en titt på Cappuccinos länk, den verkar behandla vad du håller på med.
Hypn0 wrote:förövrigt så måste jag instämma med cappu att du inte vet vad en rasist är fisk....
Jag skulle säga att han vet alldeles utmärkt vad det är att vara rasist. Det är snarare ni som sitter och gömmer er bakom luddiga begrepp för att skapa sympatier.
Hypn0 wrote:jag är för ett etniskt homogent sverige och tycker att var och en får göra de bästa av sitt liv i sitt eget hemland... dock gör det inte mig till rasist jag nedvärderar inte någon annan ras utan tycker helt enkelt att dom kan stanna i sina egna jävla bananländer och få dom på fötterna istället...
Att du först skriver att du inte nedvärderar någon annan ras och sedan refererar till deras länder som "jävla bananländer som de kan stanna i och få på fötter och inte komma hit" tycker jag är ganska motsägelsefullt. När man sedan betänker att det är västlig exploatering och västliga statskupper och militär intervention som skapat en stor del av fattigdomen i dessa "jävla bananländer" så blir ditt inlägg faktiskt ganska vidrigt i allt sitt människoförakt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

fisk wrote:
Cappuccino wrote:Fisk: Jag kom på vad det hette: http://en.wikipedia.org/wiki/Strawman_argument
Ah, tack så mycket.

Hur skall du förhindra att du gör detta i framtiden nu då? När du äntligen funnit problemet i ditt sätt att kontra mina argument.
"Strawman argument" är precis vad du använder dig av. Jag undrar om det finns ett svenskt, motsvarigt uttryck.

Och dina argument? Om jag ser på vad du har sagt hittills så är all kritik av invandringspolitiken eller invandrare att jämställa med fördomar och generaliseringar: och därmed rasism. Utifrån detta angriper du sedan fenomenet "fördomar".

Och när du stämplat alla som inte håller med dig som rasister, vilket är ofrånkomligt, så tycks du fortfarande tro att det finns något utrymme för debatt eller att du framfört några motargument på vad vi faktiskt säger över huvud taget.

När du ställs inför statistik, som måste vara det minst subjektiva som framförts i debatten, så avfärdar du allt sådant utan vidare.
Statistiken måste vara fördomar och svaga indicier, enligt dig. Kan det måhända vara en rasistisk statistik?

Du måste verkligen lida under trycket av alla dina dogmer.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:Kanske kanske inte... Men om man kommer från ett land där inbördeskrig råder så stämmer det säkert. Iaf så har man sett det och då är det lätt att börja göra dessa saker själv när man kommer till "lekstugan" Sverige.
Många invandrare som kommer hit från en helt annan kultur där "organisationen" är något man är rädd för bemöts här av en "organisation" som framstår som löjlig. Man upptäcker snart att det här faktiskt lönar sig att begå brott och då det finns ett välfärdssystem så märker man att man inte heller behöver jobba för att tjäna sitt leverne.
Dock så är islams kvinnosyn så otroligt förvrängd att det knappast skulle förvåna mig om 50% av muslimska länders män någon gång har våldtagit en kvinna...
Menar du allvar?
Du börjar dåligt, har en svag mitt och avslutar med att dumförklara dig själv.
Bra jobbat.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

C: För något år sedan var jag också lika bitter som du är när jag inte lyckades komma överrens med mina meningsmotståndare.
Cappuccino wrote:...när du stämplat alla som inte håller med dig som rasister
Nej, jag stämplar alla som har rasistiska åsikter för att vara rasister.

Du däremot är en klassisk: "Jag är inte rasist, men..."
Cappuccino wrote:så tycks du fortfarande tro att det finns något utrymme för debatt eller att du framfört några motargument på vad vi faktiskt säger över huvud taget.
Du behöver nog lära dig läsa något annat än dina egna inlägg. Jag har redan pekat på svagheterna i era argument flera gånger om - att jag inte stödjer den bristfälliga förståelse som du och dina meningsgelikar har gör mig inte till argumentfattig.
Cappuccino wrote:När du ställs inför statistik, som måste vara det minst subjektiva som framförts i debatten, så avfärdar du allt sådant utan vidare.
Falskt, jag avfärdade inte någon statistik, jag pekade på en annan korrelation än vad du gör.

Ärligt talat, jag tror att den där länken med den där strågubben är något du valt undermedvetet för att tala om för dig själv att du är ute och cyklar.
Cappuccino wrote: Statistiken måste vara fördomar och svaga indicier, enligt dig. Kan det måhända vara en rasistisk statistik?
Då jag såväl har studerat statistik, som argumentation, innefattande (bland mycket annat) den markanta fallibiliteten hos induktioner - har jag en ganska glasklar insikt i mycken statistiks missledande innehåll.

Märk dock väl att jag inte avfärdar statistik som en empirisk komponent, jag avfärdar det dock som ensamstående källa till induktiva (förhastade) slutsatser.

SCB som institution lägger inga värderingar i sina undersökningar, så att deras undersökningar skulle vara rasistiska är ett figment av din fantasi om mig.

Inte ens de mycket visa kan dra några starka slutsatser från enbart en statistik, sådant kompletteras med bl.a. sociologiska, psykologiska, kriminologiska, empiriska undersökningar.

Det tycks för mig tämligen dilettantartat att plocka fram en statistik som t.ex. pekar på invandrares procentuellt sett högre brottstendens, och därav dra slutsatsen att "invandrare är mer brottsbenägna än svenskar".

Att man hellre fortföljer att hålla sitt paraply stängt, och därmed vidhåller denna position, så ser jag det inte som annat än självrättfärdigande, och bekväm rasism.

Här är svagheterna i din älskade statistik:

a) Populationerna är icke numerärt ekvivalenta.

Jämförelsepopulationen invandrare kontra svenskar är 1 miljon mot 8. För att få en starkare slutledning måste populationerna vara lika (dvs. 1 miljon svenskar mot 1 miljon invandrare). Därur kan vi jämföra antal brottslingar per miljon invånare.

b) Stora risker för icke-representativ undersökning.

Ponera att, i realiteten, så begås 1000 brott, varav 200 begås av invandrare, och 800 av svenskar, så drar vi slutsatsen att, för sin population, så begår invandrarna nästan dubbelt så många brott som svenskarna.

Problemet i den här granskningen är densamma som a), statistikens pålitlighet rubbas av flera faktum, t.ex. :

a) I de områden som invandrare oftast bor i, så är det procentuellt sett fler svenskar än invandrare som begår brott.

Här tar man alltså inte i den statistiska undersökningen någon somhelst hänsyn till att den korrelation man egentligen borde ha gjort är:

Människor i område X visar en ökad tendens till brottslighet.

---

Att politiker sedan skuffar in alla invandrare i dessa områden, och sedan skyller problemet med den ökade brottsligheten bland invandrare på invandrarna talar, liksom du, om hur vanvettigt rasisterna resonerar i sådana här sammanhang.

Goddag yxskaft.
Cappuccino wrote:Du måste verkligen lida under trycket av alla dina dogmer.
Om något, så lider jag av dina.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Fisk, du må kunna argumentera för din sak och i din argumentation håller jag till viss mån med dig.

MEN: du tycks inte se skillnad mellan rasism och många debattörers försök till att understryka påståendet att invandrare (i högre grad än människor med svensk kulturell bakgrund) från tätbebodda förorter (ex, problemområden som Hammarkullen, Rinkeby m.fl.) gör fler brott än gemene man. (sen varför detta händer är en helt annan debatt och det är här rasistiska uttalanden ofta sker).

Ibland måste du faktiskt skärpa dig.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

wille wrote:Fisk, du må kunna argumentera för din sak och i din argumentation håller jag till viss mån med dig.

MEN: du tycks inte se skillnad mellan rasism och många debattörers försök till att understryka påståendet att invandrare (i högre grad än människor med svensk kulturell bakgrund) från tätbebodda förorter (ex, problemområden som Hammarkullen, Rinkeby m.fl.) gör fler brott än gemene man. (sen varför detta händer är en helt annan debatt och det är här rasistiska uttalanden ofta sker).

Ibland måste du faktiskt skärpa dig.
Jag tror att fisks påstående, huruvida det är statistiskt underbyggt eller inte vet jag inte, att svenskar i just dessa områden procentuellt sett begår fler brott än invandrare kommer i spel här.

Som vanligt görs den felaktiga slutsatsen att det är invandrarna det är fel på när det förmodligen är större fel på området och socialgruppen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

wille wrote:Fisk, du må kunna argumentera för din sak och i din argumentation håller jag till viss mån med dig.

MEN: du tycks inte se skillnad mellan rasism och många debattörers försök till att understryka påståendet att invandrare (i högre grad än människor med svensk kulturell bakgrund) från tätbebodda förorter (ex, problemområden som Hammarkullen, Rinkeby m.fl.) gör fler brott än gemene man. (sen varför detta händer är en helt annan debatt och det är här rasistiska uttalanden ofta sker).

Ibland måste du faktiskt skärpa dig.
Jag uppfattar vad fisk säger som att han går med på att invandrare begår fler brott, men att han som jag anser att det är den sociala situation som invandrare försätts i som skapar brottslighet och inte att invandrare skulle vara mer benägna att begå brott på grund av sin etnicitet.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

fisk wrote:Nej, jag stämplar alla som har rasistiska åsikter för att vara rasister.
Och som ett exempel på det i ditt svar till Dissident:
fisk wrote:I mina ögon är man rasist om man hyser fördomar om ex. invandrare, punkt slut.
fisk wrote:Du däremot är en klassisk: "Jag är inte rasist, men..."
Och varför tror du att den meningen har blivit klassisk? Kan det möjligtvis ha att göra med att alla som kritiserar invandringen och invandrare automatiskt stämplas som rasister (av dig bland annat)?
Vad detta innebär i praktiken är att varken rasister eller icke-rasister får kritisera invandringen eller invandrare: ett tabu har skapats. Du försöker upprättehålla detta tabu.
fisk wrote:Du behöver nog lära dig läsa något annat än dina egna inlägg. Jag har redan pekat på svagheterna i era argument flera gånger om - att jag inte stödjer den bristfälliga förståelse som du och dina meningsgelikar har gör mig inte till argumentfattig.
Jag har nu läst igenom samtliga dina inlägg i den här tråden igen, och jag har nått samma slutsats som tidigare. Du argumenterar emot "generaliseringar" och "rasism", inte emot oss.
fisk wrote:Falskt, jag avfärdade inte någon statistik, jag pekade på en annan korrelation än vad du gör.
Jag antar att jag missförstod dig från början när du skrev:
fisk wrote:Dina kommentarer om invandrares brottslighet tänker jag inte kommentera mer än vad jag redan har gjort. Du kör samma linje som KKK i USA, jag ger inte mycket för den där, och att du lägger fram den ger jag tillika intet för.
Och sedan:
fisk wrote:Ni borde alla belönas med varsitt medlemskap i NSDAP.
Sedan tillade du att det handlade om "sociala klasser". Grejen är ju den att jag aldrig påstått att det inte finns något förhållande mellan inkomst och kriminalitet, BRÅ-statistiken visar ju dessutom att invandrare som grupp är överrepresenterade oavsett inkomstgrupp. Invandrares (där vissa grupper är särskilt märkbara) extrema överrepresentation när det kommer till sexualbrott kan inte heller förklaras med inkomst. När du däremot säger "sociala klasser" så måste det få dig att tro att du täckt in precis allting med en enkel och luddig beteckning. Det som motsäger detta är det faktum att invandrarskapet i sig, och vilken kultur det rör sig om, är en faktor när det kommer till utanförskap, "social klass", kriminalitet o.s.v. När det finns "sociala problem" som bara "drabbar" invandrare så är det ett invandrarproblem; ett tillkommet problem som inte kunnat existera utan invandringen. Att säga "social klass", där invandrarskapet är en del av detta, blir då en efterkonstruktion.

Men: det som jag motsätter mig först och främst är att invandringen är helt omotiverad. Majoriteten av alla invandrare är inte flyktingar. Den bristande integrationen bland icke-flyktingar ser jag i sig som att debattera symtomen på någonting som är fel från första början.
fisk wrote:Då jag såväl har studerat statistik, som argumentation, innefattande (bland mycket annat) den markanta fallibiliteten hos induktioner - har jag en ganska glasklar insikt i mycken statistiks missledande innehåll.
...

Det tycks för mig tämligen dilettantartat att plocka fram en statistik som t.ex. pekar på invandrares procentuellt sett högre brottstendens, och därav dra slutsatsen att "invandrare är mer brottsbenägna än svenskar".
"Lögn, förbannad lögn och statistik", eller nåt sånt...
Jag är fullt medveten om att statistik kan feltolkas. Jag kan ändå leda i bevis att invandrare är mer brottsbenägna än svenskar med den. Jag kan också säga att nordafrikanska invandrare i Sverige är extremt våldtäktsbenägna i förhållande till svenska män (8x). Det är varken en fördom eller ett falskt påstående.
fisk wrote:Här är svagheterna i din älskade statistik:
...
Problemet i den här granskningen är densamma som a), statistikens pålitlighet rubbas av flera faktum, t.ex. :

a) I de områden som invandrare oftast bor i, så är det procentuellt sett fler svenskar än invandrare som begår brott.
Kuriosa. Vad kom först, hönan eller ägget? Det är första gången jag hört detta.
fisk wrote:Här tar man alltså inte i den statistiska undersökningen någon somhelst hänsyn till att den korrelation man egentligen borde ha gjort är:

Människor i område X visar en ökad tendens till brottslighet.
Då måste vi ha en svensktät förort att jämföra med. Jag upplever det snarare som att kriminaliteten i förorten ökat med invandringen, detta är även ett rent statistiskt faktum (här menar du också att det i själva verket är svenskar som är överrepresenterade vad gäller brott i vissa områden).
fisk wrote: ---

Att politiker sedan skuffar in alla invandrare i dessa områden, och sedan skyller problemet med den ökade brottsligheten bland invandrare på invandrarna talar, liksom du, om hur vanvettigt rasisterna resonerar i sådana här sammanhang.
Ett sådant komiskt resonemang du för. Det är alltså själva bostadsområdet som orsakar brott ...och/eller att det var de kriminella svenskarna där som fick invandrarna att begå brott. Nyligen presenterade Hyresgästföreningen en rapport där det talades om att "Utsatta bostadsområden diskrimineras", vilket också är en anledning till att jag så sent som i dag inte gick med där. Många invandrare väljer dessutom att flytta till dessa områden helt på egen hand: Södertälje är ett bra exempel på detta. Förövrigt så skyller jag kriminaliteten på de som begår brott. Vet du förresten varför invandrartäta förorter brukar kallas "Miljonprogramsområden"?
Jag vill ändå påpeka att det är den omotiverade invandringen i sig som jag ser som det största problemet. De katastrofala konsekvenserna vi ser av "bristande integration" är bara en given följd av detta. Beviset på detta är den "bristande integrationen" av invandrare i samtliga länder i västeuropa och Norden. Den "bristande integrationen" samt brottsstatistiken följer också ett kulturellt betingat mönster i samtliga dessa länder. Slumpen? Fördomar och diskriminering? Oavsett efterkonstruktioner är det bara till att konstatera att mångkultur helt enkelt inte fungerar. Varför fortsätta förespråka den?

"Goddag yxskaft." Instämmer helt.
fisk wrote:
Cappuccino wrote:Du måste verkligen lida under trycket av alla dina dogmer.
Om något, så lider jag av dina.
Och du kommer att fortsätta lida varje gång du vaknar på morgonen.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

IcePic wrote:Det finns så många fler variabler att ta hänsyn till än bara invandrare-vs-svensk.
I somras gick det nån serie om svenska barn till nerflyttade svenskar i Madrid, var det nån annan som följde den?
De intervjuade spanska ungdomar och konstigt nog var det så att svenskarna
beskylldes för precis samma saker som invandrare här i Sverige beskylls för.
Likaså lät svenskarna som invandrarungdomarna här.

Frågan blir ju då om svenskar blir "usla personer" av att bo i Madrid då,
eller om det är så att rasister är lika i alla länder? Att de generaliserar och
sätter dåliga attribut till de "där som är olika".
Alla människor är likadana men vissa skiljer sig från dom, så som rasister. Spelar ingen roll i vilket land du skickar dom så kommer dom ändå att ha fördomar, vara paranoida, känna sig att dom inte passar in och då utför dom handlingar som inte krävs så som våld osv... Det där är bara en liten del, det bor säkerligen många fler svenskar där nere men kan man säga då att svenskar blir usla personer då? Nej, lika så gäller det med invandrare. Alla invandrare som bor i Sverige är inte likadana som en del av dom är. Nu är vi där att alla muslimer räknas som terrorister. Det är ju absurt.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

TinyTeeth wrote:Jag uppfattar vad fisk säger som att han går med på att invandrare begår fler brott, men att han som jag anser att det är den sociala situation som invandrare försätts i som skapar brottslighet och inte att invandrare skulle vara mer benägna att begå brott på grund av sin etnicitet.
Det var precis vad jag menade.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

C:
fisk wrote: Falskt, jag avfärdade inte någon statistik, jag pekade på en annan korrelation än vad du gör.
Cappuccino wrote: Jag antar att jag missförstod dig från början när du skrev:
fisk wrote: Dina kommentarer om invandrares brottslighet tänker jag inte kommentera mer än vad jag redan har gjort. Du kör samma linje som KKK i USA, jag ger inte mycket för den där, och att du lägger fram den ger jag tillika intet för.
Och sedan:
fisk wrote: Ni borde alla belönas med varsitt medlemskap i NSDAP.

Ja, det är något som jag har skrivit - men jag har också tydligt argumenterat sakligt för (eller rättare sagt emot) statistik. Att du väljer att fokusera på de skrivelser som jag fäller av ren trötthet på den rådande allmänt accepterade rasismen tar jag som ett positivt tecken.
fisk wrote:a) I de områden som invandrare oftast bor i, så är det procentuellt sett fler svenskar än invandrare som begår brott.
Cappuccino wrote:Kuriosa. Vad kom först, hönan eller ägget? Det är första gången jag hört detta.
Du måste kunna inse att områden med social misär producerar kriminalitet. Här flockas människor som mår dåligt, med dålig inkomst, och så vidare.

Tar du ett område som Rinkeby eller Fittja, eller varför inte Baronbackarna så har du ungefär 80-90% invandrare och resten svenskar (precis som Xitars påpekat tidigare i denna tråd).

Att det inom ett sådant område är vanligare med kriminalitet är tyvärr en självklarhet. Det råder en tystlåten frustration bland de människor som bor där... "Någonting är fel!".

Rättfärdigar detta dessa människor att begå fler brott? I min åsikt, nej - men det förklarar varför.

Det jag understryker hela tiden, som du (och troligtvis 99% av alla sverigedemokrater) gärna skrattar åt, är att det handlar om just sociala förhållanden, eller som Tinyteeth så vackert lyckades formulera fram ur mina frustrerade kommentarer till dig (du kastar ur dig ganska mycket personliga attacker och skitsnack du också):
TinyTeeth wrote:[...] han går med på att invandrare begår fler brott, men att han som jag anser att det är den sociala situation som invandrare försätts i som skapar brottslighet och inte att invandrare skulle vara mer benägna att begå brott på grund av sin etnicitet. [...]
Här ligger själva vikten i min ståndpunkt, medan det definitivt är rasism att "de skulle vara mer benägna att begå brott på grund av sin etnicitet"[/b].

Orsaken till att många (rasister) är emot invandrare och invandring i det här landet är just på grund av deras ras, kultur och ursprung, de generaliserar och vägrar se trädet för all skog.

Det är precis detta som jag fullkomligt, resolut föraktar.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

fisk wrote:
TinyTeeth wrote:Jag uppfattar vad fisk säger som att han går med på att invandrare begår fler brott, men att han som jag anser att det är den sociala situation som invandraren som individ försätts i som skapar brottslighet och inte att invandrare som grupp skulle vara mer benägna att begå brott på grund av sin etnicitet.
Det var precis vad jag menade.
Och jag som tolkade det som det i fetstil adderade ovan:
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

IcePic wrote:
fisk wrote:
TinyTeeth wrote:Jag uppfattar vad fisk säger som att han går med på att invandrare begår fler brott, men att han som jag anser att det är den sociala situation som invandraren som individ försätts i som skapar brottslighet och inte att invandrare som grupp skulle vara mer benägna att begå brott på grund av sin etnicitet.
Det var precis vad jag menade.
Och jag som tolkade det som det i fetstil adderade ovan:
Det behövs inte. "Invandrare på grund av sin etnicitet" tycker jag förutsätter "som grupp".

Edit: Cappuccino: När du nu ser vad fisk verkligen menade så har han inte förnekat din statistik. Är du å andra sidan beredd att säga emot hans tes att en dålig social situation skapar brottslighet? Det finns ganska mycket som talar för det.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Det är skrämmande att se hur något som kunde blivit en seriös diskussion där problem kan finna lösnongar osv istället blir en pajkastning där en pöbelmentalitet (folkets) utropar kritiska/negativa människor till rasister och blundar för argumenten utan att själva granska sina motargument eller ens bry sig om varför det ens tas upp eftersom det bara är rasister och andra extrmiteter som skulle våga i sin dumhet att ta upp ämnet.

Jag är helt inne på Cappuchino's linje, kommer man in till sverige är man gäst och ska bete sig därefter. Alla invandrare kommer faktiskt inte från direkt civiliserade (som vi ser det) länder och kulturer där en brottsling får sin arm avhuggen och en otrogen kvinna stenas ihjäl och då inte med stora stenar för att dö utan med små stenar så alla får kasta och döden blir ett utdraget plågsamt slut av livet. Med sådant med sig i bagaget kan man inte räkna med att dessa personer kommer få det lätt i ett helt nytt samhälle och kanske ger upp eller blir kriminell. Jag ser snarare kvantiteten och den dåliga integrationen som det stora problemet. Svenska politiker ska ju vara så duktiga och släppa in massor med folk från andra länder för att det ska se bra ut, både för folket (väljarna) och omvärlden, men det dom inte tänkt på eller räknat med är att det kanske inte finns hjälp för alla dessa människor som kommer hit utan då istället knuffar ut dom i förorter och flyktingförläggningar, klart som fan det går åt skogen då. För att då rädda situationen (så det åter ser bra ut) kan man ju alltid hitta på något som att alla är lika och sverige ska förnyas till ett mångkulturellt samhälle, helt fritt från problem, en drömvärld där alla kan umgås med alla oavsett religion eller kultur.
Kan inget om mycket
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Bad_and_ugly wrote:Det är skrämmande att se hur något som kunde blivit en seriös diskussion där problem kan finna lösnongar osv istället blir en pajkastning där en pöbelmentalitet (folkets) utropar kritiska/negativa människor till rasister och blundar för argumenten utan att själva granska sina motargument eller ens bry sig om varför det ens tas upp eftersom det bara är rasister och andra extrmiteter som skulle våga i sin dumhet att ta upp ämnet.
Först verkar det som att du vill ha en seriös diskussion, sedan drar du in fördomar, generaliserat struntprat ... för att stärka det hela med att påminna om att alla andra minsann blundar för argumenten och till sist avslutar du med att kalla dem alla för idioter.

Det var en snabb resa från "gör såhär för att förbättra er" till att göra samma sak själv, och degenerera i pajkastning.

Bravo!

Jag är helt inne på Cappuchino's linje, kommer man in till sverige är man gäst och ska bete sig därefter.
Så när slutar man att vara gäst? Eller menar du att andra generationens invandrare skall fortsätta leva som gäster, trots att de har fullfjädrade medborgarskap, och aldrig har sett sina fäders hemland?
Alla invandrare kommer faktiskt inte från direkt civiliserade (som vi ser det) länder och kulturer där en brottsling får sin arm avhuggen och en otrogen kvinna stenas ihjäl...
Visst är det så, men detta gör situationen knappast till att låta det förhållningssätt man har till kriminella gälla samtliga invandrare. Eftersom uppenbarligen inte alla, utan snarare en bråkdel av de som kommer hit missköter sig, verkar det sinnessjukt att kalla dem alla för bidragsfiskare, kriminella, och så vidare.
Med sådant med sig i bagaget kan man inte räkna med att dessa personer kommer få det lätt i ett helt nytt samhälle och kanske ger upp eller blir kriminell.
Överlåt sociologiska och beteendevetenskapliga analyser till någon som behärskar dem.
Jag ser snarare kvantiteten och den dåliga integrationen som det stora problemet. Svenska politiker ska ju vara så duktiga och släppa in massor med folk från andra länder för att det ska se bra ut, både för folket (väljarna) och omvärlden, men det dom inte tänkt på eller räknat med är att det kanske inte finns hjälp för alla dessa människor som kommer hit utan då istället knuffar ut dom i förorter och flyktingförläggningar, klart som fan det går åt skogen då.
... och därefter så placerar rasisterna politikers skuld på invandrarna själva, genialt!

... Eller kanske inte.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Bad_and_ugly wrote:Det är skrämmande att se hur något som kunde blivit en seriös diskussion där problem kan finna lösnongar osv istället blir en pajkastning där en pöbelmentalitet (folkets) utropar kritiska/negativa människor till rasister och blundar för argumenten utan att själva granska sina motargument eller ens bry sig om varför det ens tas upp eftersom det bara är rasister och andra extrmiteter som skulle våga i sin dumhet att ta upp ämnet.
fisk wrote:Först verkar det som att du vill ha en seriös diskussion, sedan drar du in fördomar, generaliserat struntprat ... för att stärka det hela med att påminna om att alla andra minsann blundar för argumenten och till sist avslutar du med att kalla dem alla för idioter.

Det var en snabb resa från "gör såhär för att förbättra er" till att göra samma sak själv, och degenerera i pajkastning.

Bravo!
Ja, vissa kan ju t.o.m blunda undermedvetet och inte "läsa mellan raderna" då det sista återspeglar exempelvis din syn (som jag uppfattat det) på personer som tar upp en sånhär debatt (ja, nån direkt konstruktiv diskussion är det ju inte precis..).
Jag är helt inne på Cappuchino's linje, kommer man in till sverige är man gäst och ska bete sig därefter.
fisk wrote:Så när slutar man att vara gäst? Eller menar du att andra generationens invandrare skall fortsätta leva som gäster, trots att de har fullfjädrade medborgarskap, och aldrig har sett sina fäders hemland?
När integrationen lyckats få individen in i det svenska samhället bland svenskarna och med svenska värderingar (vilket väl är grundidén med integrationen). Meningen i sig kanske var aningen felformulerad dessutom då den lätt kan missuppfattas.
Alla invandrare kommer faktiskt inte från direkt civiliserade (som vi ser det) länder och kulturer där en brottsling får sin arm avhuggen och en otrogen kvinna stenas ihjäl...
fisk wrote:Visst är det så, men detta gör situationen knappast till att låta det förhållningssätt man har till kriminella gälla samtliga invandrare. Eftersom uppenbarligen inte alla, utan snarare en bråkdel av de som kommer hit missköter sig, verkar det sinnessjukt att kalla dem alla för bidragsfiskare, kriminella, och så vidare.
Men hallå.. Självklart vet både jag och nästan alla här att så inte är fallet, det där var bara löjligt.
Med sådant med sig i bagaget kan man inte räkna med att dessa personer kommer få det lätt i ett helt nytt samhälle och kanske ger upp eller blir kriminell.
fisk wrote:Överlåt sociologiska och beteendevetenskapliga analyser till någon som behärskar dem.
Så överlåter jag självupphöjande personangrepp till dig. (oj, blev visst lite i kryddstarkaste laget)

Det var helt enkelt bara ett väl grundat antagande, läser du om meningen så framhäver jag det inte som fakta från någon slags sociologisk beteendevetenskaplig analys, du har lite bråttom med personangreppen och mothuggen. (jag kastar pajer för fulla muggar, det är visst det som det går ut på)
Jag ser snarare kvantiteten och den dåliga integrationen som det stora problemet. Svenska politiker ska ju vara så duktiga och släppa in massor med folk från andra länder för att det ska se bra ut, både för folket (väljarna) och omvärlden, men det dom inte tänkt på eller räknat med är att det kanske inte finns hjälp för alla dessa människor som kommer hit utan då istället knuffar ut dom i förorter och flyktingförläggningar, klart som fan det går åt skogen då.
fisk wrote:... och därefter så placerar rasisterna politikers skuld på invandrarna själva, genialt!

... Eller kanske inte.
Återigen menar jag inget ont om invandrare, däremot blir dom ett problem när de inte hanteras rätt, det är ganska självklart att utopin om ett fungerande mångkulturellt samhälle inte fungerar. Det är fortfarande skillnader som kan bli mycket svåra att bortse ifrån, vi svenskar är ganska duktiga på att förtränga vår kultur, men en invandrare kanske inte har det lika lätt då kulturen i många länder är mer djupt rotad i individen, bara som ett exempel.

Jag är från grunden svensk och ser inget fel med det.

"Oh! herregud!!11oneone han är ju rasist och nazist på en gång! måste bekämpas med alla medel!"
Last edited by Bad_and_ugly on 2005-09-14 13:06:15, edited 1 time in total.
Kan inget om mycket
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

fisk wrote:
TinyTeeth wrote:Jag uppfattar vad fisk säger som att han går med på att invandrare begår fler brott, men att han som jag anser att det är den sociala situation som invandrare försätts i som skapar brottslighet och inte att invandrare skulle vara mer benägna att begå brott på grund av sin etnicitet.
Det var precis vad jag menade.
Då är vi rätt så överens då.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

fisk wrote:Du måste kunna inse att områden med social misär producerar kriminalitet. Här flockas människor som mår dåligt, med dålig inkomst, och så vidare.

Tar du ett område som Rinkeby eller Fittja, eller varför inte Baronbackarna så har du ungefär 80-90% invandrare och resten svenskar (precis som Xitars påpekat tidigare i denna tråd).

Att det inom ett sådant område är vanligare med kriminalitet är tyvärr en självklarhet. Det råder en tystlåten frustration bland de människor som bor där... "Någonting är fel!".

Rättfärdigar detta dessa människor att begå fler brott? I min åsikt, nej - men det förklarar varför.
Som jag ser det är det givet att personer inom de lägre inkomstgrupperna är överrepresenterade inom brottsstatistiken. Det har jag sagt - på olika sätt - flera gånger. Vad jag motsätter mig är inte det ekonomiska argumentet, utan det sociala. Jag är statistiskt sett förmodligen mer brottsbenägen än de flesta här på 64bits. Om jag begår brott så kan jag hänvisa till ekonomi som en förklaring (det beror naturligtvis på brottets art), men ingen hade förklarat det med "social klass", eftersom det är en ursäkt. Det är en tillämpning som endast fungerar på invandrare (ergo: ett invandrarproblem). En annan sak är "brottets art": när personer trakasserar, våldtar och använder oprovocerat och obefogat våld så ser jag det som bristande/förkastlig moral, och inte dålig ekonomi. Här spelar kultur och distans till offer in: ett - många gånger - invandrarproblem.
fisk wrote:Det jag understryker hela tiden, som du (och troligtvis 99% av alla sverigedemokrater) gärna skrattar åt, är att det handlar om just sociala förhållanden, eller som Tinyteeth så vackert lyckades formulera fram ur mina frustrerade kommentarer till dig (du kastar ur dig ganska mycket personliga attacker och skitsnack du också):
Om invandrarskapet, och det kulturella avståndet till den svenska kulturen, är en faktor till de sociala förhållanden så ser jag det som ett problem orsakat av invandringen. Det är därför jag motsätter mig "mångkultur" eftersom jag anser att det inte går att blanda folk från alla möjliga olika kulturer med ett lyckat resultat. (När det kommer till personliga attacker och skitsnack så skall jag försöka vara medveten om det och undvika det i framtiden.)
fisk wrote:
TinyTeeth wrote:[...] han går med på att invandrare begår fler brott, men att han som jag anser att det är den sociala situation som invandrare försätts i som skapar brottslighet och inte att invandrare skulle vara mer benägna att begå brott på grund av sin etnicitet. [...]
Här ligger själva vikten i min ståndpunkt, medan det definitivt är rasism att "de skulle vara mer benägna att begå brott på grund av sin etnicitet"[/b].
Jag skulle ändå argumentera för att kultur och benägenheten till brott följer ett mönster (det förutsätter - förmodligen - invandring till Sverige: Big_Bird var inne på invandrares kriminalitet i hemländerna). Men eftersom kultur och etnicitet mer ofta än sällan sammanfaller så blir det lätt - för de som inte vill se det - att avfärda det hela som rasism.
fisk wrote:Orsaken till att många (rasister) är emot invandrare och invandring i det här landet är just på grund av deras ras, kultur och ursprung, de generaliserar och vägrar se trädet för all skog.

Det är precis detta som jag fullkomligt, resolut föraktar.
Eftersom du jämställer ras och kultur här så omöjliggörs ju en kritik av olika kulturer. Kulturen som orsak till utanförskapet i Sverige kan heller inte anföras. Det blir också till en slags kulturrelativism.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
Post Reply