Vargen

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Vargen

Post by Stiiig »

Kanske inte rätt forum att snacka om detta ämne. Men kul å veta vad folk tycker om den besten.
Nyligen var det en stor demostration i mora ang Varg frågan. Inte mer än 3500 personer visade sitt intresse då.

Varför vill man ha vargen kvar i de svenksa skogarna egentligen? kan inte första at den gör så mkt nytta. tar vi bort den så blir det ju bara mer jakt för jägare. Och om dom får mer jakt så får dom mer kött. Det gillar jag. Men varför skall ett skade djur som vargen få leva? någon som har några bra förslag?

Artikel: http://www.moratidning.com/artikel.asp?id=1467532
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ja, jag saknar också den gamla goda tiden då vi hade ihjäl allt och alla som inte gjorde nytta.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

varför skall ett skadedjur som människan få leva?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Fenix wrote:varför skall ett skadedjur som människan få leva?
Jaa! vi tar kollektivt självmord!

Om man utrotar vargarna i sverige så får vi väl samma grej här som det blev i australien; bosättarna tog med sig kaniner, kaninerna spred sig och blev jobbiga. Bosättarna tog dit rävar som skulle döda kaninerna, rävarna utrotade nästan koalorna.
DIM kalsonger As String
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Själv tycker jag att alla djur har en rätt att leva. En viss jakt för att hålla djur på en rimlig nivå kan jag dock acceptera.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Dynamitsven wrote:
Fenix wrote:varför skall ett skadedjur som människan få leva?
Jaa! vi tar kollektivt självmord!

Om man utrotar vargarna i sverige så får vi väl samma grej här som det blev i australien; bosättarna tog med sig kaniner, kaninerna spred sig och blev jobbiga. Bosättarna tog dit rävar som skulle döda kaninerna, rävarna utrotade nästan koalorna.
jo men vargen är mer som räven.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Så länge vargen håller sig i Norrland eller norra delarna av Svealand är det lugnt för mig.
Arbete ger frihet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Hurra för intellektuellt befriade bönder som vill rensa ut skogarna på de djur som lever där.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fisk wrote:Hurra för intellektuellt befriade bönder som vill rensa ut skogarna på de djur som lever där.
Hurra för stadsbor som uttalar sig om saker som de inte har med att göra.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Re: Vargen

Post by aiwass »

Stiiig wrote:Varför vill man ha vargen kvar i de svenksa skogarna egentligen? kan inte första at den gör så mkt nytta. tar vi bort den så blir det ju bara mer jakt för jägare. Och om dom får mer jakt så får dom mer kött. Det gillar jag.
Var det någon på svenska jägarförbundets PR-avdelning som inte hade magsår innan, så kan vi nog lugnt räkna med att de fick det nu...

Nåväl, om man försöker hålla sig tillen inte ullt så egocentrisk världsbild, där allting inte existerar enkom och enbart för ens eget höga nöjes skull, så tror jag det blir lite lättare att inte bara förstå varför vargen ska få finnas, det kan nog faktiskt bli lättare att handskas även med andra människor också.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Har vi något behov av folk som bor i vargtrakter?
Fyller de någon funktion där?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Har vi något behov av folk som bor i vargtrakter?
Fyller de någon funktion där?
Nej, jag tycker att vi gör oss av med dem. Gör allting norr om Gävle till nationalpark.
Aotearoa - tino rangatiratanga
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Big_Bird wrote:Har vi något behov av folk som bor i vargtrakter?
Fyller de någon funktion där?
Nej. Sälj skiten till Ryssland. Ungefär i hela Norrland finns det varg.
För att citera en nationalekonom:
Människorna i Norrland gör inget annat än att plocka bär.
Arbete ger frihet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

GästenVLHA wrote: Människorna i Norrland gör inget annat än att plocka bär.
Där sa du någonting. Vi kanske kan lämna en liten stam av vildarna däruppe i norr som kan plocka bär åt sylt- och saftindustrierna här i söder. Jag vill ju ha min hjortronsylt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

fisk wrote:
GästenVLHA wrote: Människorna i Norrland gör inget annat än att plocka bär.
Där sa du någonting. Vi kanske kan lämna en liten stam av vildarna däruppe i norr som kan plocka bär åt sylt- och saftindustrierna här i söder. Jag vill ju ha min hjortronsylt.
De kan bli dem framtida formen av trälar.
Arbete ger frihet
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Vargar är vackra ju, därför måste de vara kvar.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Och Hipshot fick in en fullträff.
Vargen är ett ståtligt djur och det vore tråkigt om vi blev av med den till förmån för ett djur som vi har gott om, gnällig glesortsbefolkning.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Jag tyckte den här diskussionen om varg var kul.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

Dels finns det moraliska skäl att ha kvar vargen. Vad ger människan rätt att utrota djurarter mer eller mindre godtyckligt bara för att de ställer till med problem för oss?

Sedan har vi detta med biologisk mångfald. Det finns ett värde i att bevara så många djur- och växtarter som möjigt, inte bara ur ett kulturellt perspektiv eller av akademiskt intresse, utan också för att upprätthålla den ekologiska balansen i naturen. Alla levande organismer interagerar och påverkar varandra. Tar vi bort en art störs balansen mer eller mindre, vilket kan ställa till med problem som sedan sprider sig och skapar mer obalans.

Någon liknade jorden vid en jättestor komplex maskin där alla arter utgör varsin del. Vi vet ännu inte hur maskinen fungerar. Beräkningar tyder på att många djurarter utrotas varje dag (låter otroligt, men betänk då t.ex. alla kända och okända insektsarter i t.ex. regnskogarna). Det innebär alltså att vi dagligen plockar bort ett antal delar ur maskinen. När slutar maskinen att fungera?

Ur det perspektivet kan man naturligtvis hävda att den svenska vargstammen, som är ganska liten, utgör en droppe i havet och att det inte skulle göra varken till eller från om vi utrotade dom också. Maskinen skulle antagligen fungera i alla fall. Men någonstans måste vi väl dra gränsen? För om vi beslutar att skjuta av alla vargar, vad kommer sen? Ska vi inte ta björnarna också? Osv osv...

Samtidigt förstår jag ändå dom som vill göra sig av med vargen. Mina föräldrar bor på en gård och har får. Självklart skulle man bli jättearg och ledsen om vargen tog fåren.

Vad gäller argumentet om jakthundar som blir rivna av vargar, som ofta framförs, så tycker jag att det är ett mindre bra argument för att utrota vargen. Det är ungefär lika stor risk att få sin hund vargriven (i de områden där det finns varg) som att den ska bli ihjälkörd i trafiken.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag är mycket kluven i frågan, jag vill ha kvar vargen på ett sätt, men inte ha den nära mig själv. Samtidigt tycker jag att om man vill ha kvar vargen så ska man självklart också kunna ställa upp på att ha den i sin egen omgivning.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Självklart ska vi ha kvar vargen.

Ska det utrots nått så är det alla katter och hundar som springer runt i städer med eller utan ägare.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

EZA wrote:Ska det utrots nått så är det alla katter och hundar som springer runt i städer med eller utan ägare.
Skadar de någon?
Life's a joke, yuk it up.
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

TinyTeeth wrote:
EZA wrote:Ska det utrots nått så är det alla katter och hundar som springer runt i städer med eller utan ägare.
Skadar de någon?
Dem skiter ner vår extremt vackra omgivning.
Arbete ger frihet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

GästenVLHA wrote:Dem skiter ner vår extremt vackra omgivning.
Med samma otroligt korkade resonemang så borde vi ju utrota människor också, eller varför inte alla fåglar?

Det är verkligen IQ-fiskmås bland dessa djurhatare här.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jag tror att jag lärde mig att om man skulle sudda bort vargen så skulle man påverka näringspyramiden...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

fisk wrote:Det är verkligen IQ-fiskmås bland dessa djurhatare här.
Det är ju egentligen synen på djurs värde och rättigheter som avgör var man står i frågan.

På sätt och vis har Stiiig med sitt, i mitt tycke sjuka, inlägg rätt. I och med att Vargen är en topproducent/konsument så skadas inte ekologin i det avseende vi människor ersätter vargens del i den. Detta vad beträffar bestånden bland vargens byten. Men då gäller också att kunna kartlägga vargens alla inverkningar på ekologin och sedan ersätta dessa på ett artificiellt sätt. Vore detta möjligt skulle det ge alla fördelar som Stiiig nämner, med parantesen att den svenska vargstammen blivit utrotad. Det förutsätter objektiv forskning i ämnet: vargens del i ekologin.
Dissident wrote:Hurra för stadsbor som uttalar sig om saker som de inte har med att göra.
Detta är ett klassiskt fenomen, men: genom åren (då pratar jag även årtusenden) så har människan, framför allt jägare, bevisat sig oförmögna att tänka långsiktigt och ens se till sitt eget bästa. Det kan låta högfärdigt och "stadsbomässigt" men det är helt enkelt sant. Det bästa nutidsexemplet är fiskbeståndet i i Europas vatten. Det ligger inte i fiskares intresse att rubba ekologin och utrota fiskbeståndet. Likt förbannat gör de det. Förmodligen beror detta på att det är den kortsiktiga monetära vinsten och inte själva fiskandet eller jakten som driver dem flesta inom området. Ibland önskar jag att katastrofen redan vore ett faktum så att jägarna och fiskarna kunde stå i media och se dumma ut samtidigt som de försökte förklara för allmänheten hur det blidde.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
Post Reply