Förstärkare till dator Bildtråd

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Förstärkare till dator Bildtråd

Post by Bad_and_ugly »

För några år sedan byggde jag en liten förstärkare till min dator så jag enkelt kan spela musik måttligt högt genom att bara koppla in ettpar passiva högtalare till datorn.

Det hela började med att jag hittade ettpar TDA2005'or i en gammal bilstereo jag skrotade, så kollade jag upp datablad på dessa och kom fram till att man enkelt kan bygga ettpar slutsteg på 20W, så jag testade, kopplade på ström och det funkade!

Slutstegen visade sig dock vara aningen strömhungriga då spänningen i min bokhylla sviktade kraftigt när man krämade på lite, men det var bara fräsigt tyckte jag då.

Sen kom dagen då man skulle göra ett projektarbete i skolan, jag gick då elektronikprogrammet, så jag tyckte det kunde vara kul att bygga en extern förstärkare av mina slutsteg, med volymratt och VU-mätare (LED-staplar tänkte jag först) men jag orkade inte fixa material ellerkomponenter till VU mätarna och chassit, så jag fick panik sista veckorna, men sen skrotade jag en trasig CD-enhet hemma som jag kom på att jag kunde använda chassit från. Plus att jag rotade fram ettpar fina analoga små VU-mätare från en trasig gammal Luxor Dirigent 7000 (tror jag det var) och saken var biff!

Kompletterade förstärkaren med temperaturstyrd fläktkylning, belysning kring mätare och rattar, hörlursuttag, brytare för högtalare, PCI-plåt med högtalarkontakter och en massa andra småsaker.

Högtalarna jag kom att använda till förstärkaren var ettpar gamla luxorhögtalare med 5" element plus diskanter i sluten låda, i kombination med förstärkaren så var anläggningen kickass-prylar jämfört med högtalarsystem man kunde köpa till datorerna då. Sen lånade jag ut högtalarna, ett glapp i en annan förstärkare senare så var talspolens stomme av på mitten i ena högtalaren.. skrot. Så nu har jag ettpar gamla Ferguson 35W högtalare med dubbla 5,25" basar och dubbla 2" diskanter i varje högtalare, poppar bra, framförallt i basen, runt 35Hz har jag mycket trevligt bastryck, mer än vad man kan tro om 2x20W iallafall.

Förstärkaren strömförsörjs av en 6Ampere batteriladdartransformator som hämtar 230V från nätaggregatet (modifierat lite) och tar strömmen genom ett relä som styrs av datorns +12V. Direkt efter transformatorn sitter en likriktare (monterad på kylare, blir skållhet) säkring på 4 Ampere, 2st 10000µF kondensatorer och sen vidare till förstärkaren.

Bilder kommer så fort jag fått hem min kamera..
Last edited by Bad_and_ugly on 2006-03-19 0:54:35, edited 1 time in total.
Kan inget om mycket
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Spänningen i din bokhylla? :p
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Branstrom wrote:Spänningen i din bokhylla? :p
Jupp, har en lagerhylla ombyggd till arbetsbänk 8] så den har ett elsystem.
Kan inget om mycket
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Nu har jag lyckats få tummen ur och ta lite bilder på bygget.

Här är fronten:
Image

Så här ser den ut i sin helhet om när man tagit bort täckplåten på undersidan:
Image

Här är bild på reläet som startar transformatorn när datorn startar:
Image

Vidare till transformator och likriktare:
Image

Och kondensatorerna:
Image

Så här ser förstärkaren ut utan front, bara chassi och elektronik
Image

Bild på frontens baksida med belysning och mätarhusen.
Image

Fronten kopplas samman med förstärkaren via kontaktdon för att underlätta vid mek.
Image

Sen sist men inte minst så har jag även en bild på högtalarkontakterna monterade på en PCI-blindplåt.
Image

Jag vet att vissa av bilderna är ganska suddiga, jag är ingen proffsfotograf, det kan jag ärligt erkänna, så det behöver ni inte anmärka på ;)
Kan inget om mycket
putte_br
Posts: 262
Joined: 2005-12-11 18:29:51

Post by putte_br »

Grymt bygge!
Snyggt resultat oxå ;D
Har dyslexi...
Datorn
[] cpu e6750 @ 2.66GHz (3.32 GHz) [] Gigabyte P35 DS3 [] 3gb ram 830MHz [] PowerColor Radeon X1650PRO 256MB GDDR3 [] 2 st satta 500gb [] 650W [] kylning luft
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

putte_br wrote:Grymt bygge!
Snyggt resultat oxå ;D
Mjo, hadde tänkt att kanske bygga fler och sälja, men det blir svårt att få tag i transformatorer och en enkel standardlösning för att montera dom i vanliga chassin. För att inte tala om nätspänningen, man vill ju inte löda i andras nätaggregat (elsäkerhet) men heller inte ha 2 strömkablar till datorn..

Så det blir problematiskt att få fram en bra standardlösning som går att tillämpa på nästan vilken stationär dator som helst.

Funderar även på att bygga en variant med fler kanaler (surround) men jag vet inte hur jag ska lösa det med volymkontrollen till alla kanalerna, man vill ju inte ha flera volymrattar..
Kan inget om mycket
pimen

Post by pimen »

skaffa bara en såndär molexskarv(förlåt att jag använder det ordet), en hona och en hane så du får ut 12v(sammasom på ccflrör, ledfläktar mm)
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

nice, låter det då?
btw, kul det där med volym (VOL). Såg så kul ut :)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

ADiS wrote:nice, låter det då?
btw, kul det där med volym (VOL). Såg så kul ut :)
Jodå, den poppar på riktigt bra, iallafall så man sätter saker i rörelse, fönstrena skramlar och en stor möbel á la träskåp skramlar en hel del med. Så den är helt klart över förväntan och fullt tillräcklig för husbehov om man t.ex ska spela musik eller se film.

Enda nackdelen som jag ser det är att den är så pass strömhungrig så att 6 ampere transformatorn får kraftiga spänningsfall, från 16V ner till 11-12V vid hård belastning i 2 ohm. Det gör att mätarbelysningens ljusstyrka sviktar en hel del, och jag var dum nog att seriekoppla lysdioderna med, så det blev ännumer påtagligt. Ljusstyrkan sjunker ner till kanske en tiondel av fullt när förstärkaren är maximalt lastad.

Men står man ut med blinket är det lugnt, jag vet en polare som har rätt kraftig bilstereo i sin bil och där ser man klart och tydligt i alla lysen i bilen att hon spelar högt! Hela bilens elsystem sviktar nog en 3 volt och det är mycket när man snackar de 13,4V en bil har i elsystemet.

Apropå skylten ovanför volymratten så ville jag ha en snygg skylt där det såg tomt och tråkigt ut, funderar på att göra liknande för bas & diskant och för högtalarbrytaren (svarta nere i vänstra hörnet).
Kan inget om mycket
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Du får se till att skaffa lite kraftigare ring-trafo.

Men just den där TDA2005 används ofta i ljudsammanhang...
Själv har jag sammlat på mig diverse komponenter så jag kan börja planera på ett för/slut-steg som visades i Allt om elektronik... :)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

ADiS wrote:Du får se till att skaffa lite kraftigare ring-trafo.

Men just den där TDA2005 används ofta i ljudsammanhang...
Själv har jag sammlat på mig diverse komponenter så jag kan börja planera på ett för/slut-steg som visades i Allt om elektronik... :)
AoE är en väldigt dyr tidning, hadde en prenumeration på den för några år sen, när den inte kostade så mycket. Synd att man inte har råd :/

Är det Titan 2000 slutsteget du tänker bygga? :P

Jag funderar på att dra kraftigare strömkablar mellan likriktaren, kondingarna och förstärkaren, det skulle nog göra mycket, för dom kablarna jag har nu smälter om man lastar förstärkaren i 2 ohm. Hände en gång innan på en fest och det var innan jag installerade säkringen vid likriktaren, så det pyrde en del innan primärsäkringen bröt.

Så TDA2005 är vanlig? Trodde den användes mest i äldre bilstereoapparater och numer är utkonkurrerad av modernare och kraftigare kretsar..

I vilket fall som så har jag allt utom slutstegskretsar så jag kan bygga en till förstärkare.. VU-metrar, hölje, transformator etc.. Kanske blir en fyrkanalare, har en slutstegskrets ur en trasig bil-CD men vet ej om den funkar..
Kan inget om mycket
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Joo synd att den kostar så mycket :(

Titan 2000 vetefan om den heter men enligt AoE så är det förstärkare/ slutsteg i första klass, så visst fan ska det vara kul att få igång en i en egen stillren låda ;)

Är det flertrådiga kablar du använt eller entrådig som brunnit? Det är olika resistans i dessa kablar så de kan påverka de med.

Japp tda används än i dag i enklare saker osv...

Firra till 2 kanaler till, + en fin krets för en subb och vipps så har du 4.1 där de 4 är i stereo bara... ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

ADiS wrote:Titan 2000 vetefan om den heter men enligt AoE så är det förstärkare/ slutsteg i första klass, så visst fan ska det vara kul att få igång en i en egen stillren låda ;)
Titan 2000 var nog AoE's mäktigaste förstärkare med en R.M.S effekt på 1600W bryggkopplad. De hadde inte högtalare att kunna spela den fullt ut :P
ADiS wrote:Är det flertrådiga kablar du använt eller entrådig som brunnit? Det är olika resistans i dessa kablar så de kan påverka de med.
Vanliga flertrådiga kopplingskablar, ska använda lite grövre sen om jag bygger ut den ytterligare.
ADiS wrote:Firra till 2 kanaler till, + en fin krets för en subb och vipps så har du 4.1 där de 4 är i stereo bara... ;)
Kanske ska bygga om den helt invändigt med, ny chassiplatta att montera allt i så man får stabilare fästen för volym, bas och diskant-rattarna samt aningen bättre kabeldragning och kanske slänga in likriktaren och kondensatorerna med.. Mycket kan göras och många idéer, men varken tid eller pengar :-/
Kan inget om mycket
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Näe den var det inte utan de jag menar var dessa. En del utav komponenterna kommer nästa vecka och då jävla ;D Blir dyrt..

Du får senare firra till allt i en elegant låda så att det iafl ser ut som jävligt dyrt och kvalitativt ;D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

ADiS wrote:Näe den var det inte utan de jag menar var dessa. En del utav komponenterna kommer nästa vecka och då jävla ;D Blir dyrt..

Du får senare firra till allt i en elegant låda så att det iafl ser ut som jävligt dyrt och kvalitativt ;D
Nice bygge!

Lådan jag använder är ju avsedd för att byggas in i en dator, så egentligen behöver ju bara fronten, rattarna, knapparna och mätarna vara snygga.

Men visst, det skulle se exklusivare ut med en front i aluminium eller rostfritt stål. Men då måste man helst ha matchande knappar och rattar.

Sen är ju förstärkaren byggd av skrot, så den behöver inte vara snygg :P
Kan inget om mycket
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Förresten, tror ni det finns en möjlighet att kunna tjäna pengar på att bygga och sälja såna förstärkare?
Kan inget om mycket
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Bad_and_ugly wrote:Förresten, tror ni det finns en möjlighet att kunna tjäna pengar på att bygga och sälja såna förstärkare?
Klart som fan att det gör! Bara det inte blir för dyrt och att du har en målgrupp samt att den är snygg ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Oblivion
Posts: 384
Joined: 2002-03-11 12:36:08
Location: Göteborg

Post by Oblivion »

Fast det är nog svårt att få den godkänd för försäljning kanske :)
Nix
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Oblivion wrote:Fast det är nog svårt att få den godkänd för försäljning kanske :)
Det är inte svårt alls... :)
Bad_and_ugly, hur tänkte du göra då, regga dig som företagare eller privat?

Men där har du en bra produkt, fröstärkare till dator...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

ADiS wrote:
Oblivion wrote:Fast det är nog svårt att få den godkänd för försäljning kanske :)
Det är inte svårt alls... :)
Bad_and_ugly, hur tänkte du göra då, regga dig som företagare eller privat?

Men där har du en bra produkt, fröstärkare till dator...
Låter ju lysande! Men vad är fördelarna med att vara företagare vs privat?

Tänkte börja i mindre skala och sedan kanske sen expandera allt eftersom pengarna kanske börjar rulla in.

För när jag visade den på gymnasiet under öppet hus så var det en snubbe som föreslog att jag borde bygga fler, och det finns ganska gott om folk som kan tänka sig att köpa en, så det finns säkert en marknad.

Jag kanske borde börja fundera på allvar att starta upp nån form av verksamhet :)
Kan inget om mycket
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Ballt och nytt med små starta stärkare till datorer! :)

Sätter du det i system så vill saten ha skatt på din inkomst utav dina sålda varor. I annat fall kan du dömmas till skattebrott och det är ju värre än att döda någon :) Men i mindre mängder till en början så är det inga problem.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

ADiS wrote:Ballt och nytt med små starta stärkare till datorer! :)

Sätter du det i system så vill saten ha skatt på din inkomst utav dina sålda varor. I annat fall kan du dömmas till skattebrott och det är ju värre än att döda någon :) Men i mindre mängder till en början så är det inga problem.
Så länge det går plus så är det ju lugnt, får väl anställa en byråkrat som får hålla koll på det där med skatten :P

Man borde skynda sig lite, innan koreanerna och kineserna kommer på samma sak, är man först kan man alltid leva på den prestigen sen :]
Kan inget om mycket
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Även om de i asiatiska länderna tar patent på denna produkt så kan du ta patent på den här inom Europa. Men nackdelen då är att du inte får sälja produkten i de andra delarna, asien i detta fall och de får då inte göra samma sak. Så du behöver inte oro dig men att ta patent på det är jävligt svårt och det kostart! ;) Har du 500k i bakfickan så... ;D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Så dumt.. Såna priser för att kunna ha rätt att tillverka en pryl och sälja den..

Då kan det lika gärna vara.
Kan inget om mycket
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

pimen wrote:skaffa bara en såndär molexskarv(förlåt att jag använder det ordet), en hona och en hane så du får ut 12v(sammasom på ccflrör, ledfläktar mm)
Driver man förstärkaren på datorns 12V kan man få problem med den höga strömförbrukningen.
Kan inget om mycket
Post Reply