Koppla VGA-skärm i Scart = möjligt. Men tvärt om?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Koppla VGA-skärm i Scart = möjligt. Men tvärt om?

Post by -SE- »

Såg en adapter idag. Där kunde man t.ex. koppla en boxer eller DVD/VHS till denna adaptern som bestod av en scart-kontakt och en VGA-kontakt. DVS att använda en VGA-skärm som scart-monitor. Men mina fråga är om man kan göra tvärt om, en adapter som man kopplar i datorns VGA-uttag och i en riktig TV's scart-uttag. Isf skulle jag inte tacka nej till ett kopplingsschema så jag kan bygga en eller en länk till ett ställe där man kan köpa en.

Nu när jag ändå postar detta så kan jag lika gärna fråga en annan sak. Om jag bara kopplar in en dator via TV-out med en TV, och ingen skärm. Kommer datorn automatiskt att visa bilden på TV'n eller måste jag aktivera det varje gång via en datorskärm?
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Dessa boxar finns, dom var vanligare innan det fanns kort med TV UT, men dom borde fortfarande finnas, jag har en relativt dålig sådan box liggande nånstans.

Angående om TV ut måste aktiveras innan användning skiljer det från kort till kort, vissa skickar automatiskt ut skärmbilden på TV ut, vissa måste slås på och ställas in innan dom funkar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

De kort jag stött på kör automatiskt på TV-ut om man inte har något anslutet till VGA-kontakten. Detta gjorde att TVTool inte funkade på min mediadator. Därför gjorde jag en monitor-dummy för att lura kortet att det sitter en monitor ansluten, och sen kopplar TVTool om så det går ut i TV-ut.

Kommer inte ihåg varför det är sådär, men det kommer iaf upp en ruta i TVTool om kortet själv har lagt om till TV-ut, och så stängs programmet.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Men, jag brukar inte använda TVTool, ställer in monitor i Nividias drivrutin.

Åter till det ursprungliga ämnet. Jag vill inte ha någon avancerad pryl till det, tänkte mest om man bara kunde ta en gammal skärmkabel och scartkabel och löda ihop på ngt sätt.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Om jag kommer ihåg rätt så kan man få ut komponent-signaler direkt ur VGA-kontakten, och sen är det väl bara att köra ihop signalerna så får man komposit...
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Kan rekomendera att alla läser den här http://forum.sweclockers.com/showthread ... ight=guide
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

P-Nilz: Underbart! Tack så mycket. Men lite synd att man måste ha ett radeon-kort, någon som testat med ett Nvidia?
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Nu när vi ändå håller på, blir de bra bild med ett TV-kort?
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
Post Reply