sweclock funktion

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

sweclock funktion

Post by Mitra »

Undrade om inte ni kan införa den funktionen som finns på sweclockers forum. Alltså om man håller muspekaren över en rubrik till en tråd så visas teten till det första inlägget. första inlägget är ju där informationen till tråden visas så det skulle var bra om ni hade det så slapp man trycka på alla olika trådar och kolla om det är nåt intressant eftersom ibland förstår man ej vad tråden kommer handla om pbara på rubriken. skulle spara en massa tid och jobbigt väntande för mig och säkert en hel del andra personer.
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Kanske ingen dum idé, men med bra överskrifter skulle det inte behövas. Denna var väl inte särskilt informativ eller hur?
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Tycker det låter som en ok ide...

Kan passa på och lägga fram ett antal ider jag med typ lite snabbt här...

1. Snabbsvar
Så att man har en liten ruta i vilken man kan svara utan att behöva klicka på svara osv... (sparar ju t.o.m bandwidth :) )

2. tjingtjong
Alltså typ en knapp framför texten av varje forum-rubrik (när man är ute i toppen och ser typ alla olika delar av forumet), en knapp framför varje som när man trycker på den gör att alla trådar i det forumet markeras som lästa...
Så att det där korset slutar lysa och istället blir vitt som om man hade läst allt... Kanske onödigt för vissa... Men jag använder de där färgerna hela tiden typ... Och oftast vet jag att jag inte vill läsa om något i moddning-överklockning-kylningforumet, men oftast är det där korset där och tvingar mig att gå in och åtminstone klicka på tråden så att det slutar lysa överallt...
Fast om man väntar tillräckligt länge så slutar det lysa ändå, men...
Bara en ide´...(mitt tangentbord e cp jag kan inte skriva e med ´)
IL1
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

2:

Eller så använder man redan funktionen vid namn "Markera alla trådar som lästa".
» the empire never ended
Boris
Posts: 689
Joined: 2002-03-08 9:02:30
Location: Stockholm
Contact:

Post by Boris »

det skulle inte vara så svårt och fixa det, frågan är bara om det skulle vara särskillt omtyckt? jag tycker att det är rätt så bra iaf.

det finns färdigskrivet script på www.phpbb.com som har denna funktion ;)
Stay OpenMinded: OMP design studio
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Pixter: Samtidigt skulle det antagligen öka belastningen på servern avsevärt eftersom den är tvungen att gå in och läsa av första inlägget i varje tråd. Jag har sett detta på sweclockers, men de kör vB och jag antar att vB lagrar inlägg på ett annorlunda sätt i databasen jämfört med phpBB. phpBB lagrar 'topics' (trådar) i en tabell, information om inlägg i en och inläggens texter i ännu en. Jag är ingen expert på SQL eller databashantering, men min gissning är att det skulle belasta servern mer att få den att gå in och läsa av det första inlägget i varje tråd varje gång man laddade en forumsida, än vad det belastar servern med nu (dvs att folk kanske går in och läser tråden ifall att de inte förstår rubriken, men som mkk säger så avhjälps ju detta med att man skriver ordentliga rubriker).

Mirza*: 1. Samtidigt skulle det med största sannolikhet öka skräpinläggen, som moderatorerna sen får städa upp. Annars hade det varit en ganska lätt sak att införa. 2. Som whiz skrev så finns funktionen redan, den är dock representerad som en textlänk vilket kanske gör att den är svår att se.
hej.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

jajaj som sagt. men om det finns nån chans till att man kan införa detta utan att det ger för mkt belastning på servrarna så tycker jag att man ska göra det. med lite tanke på 56k användare osv.
varför 100% när 60% duger mer än väl?
Post Reply