Är denna dator något att hänga i granen?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
McCullough
Posts: 8
Joined: 2006-06-10 21:59:39

Är denna dator något att hänga i granen?

Post by McCullough »

Nu är det dags att skaffa ny dator då min gamla börjar gå ur tiden, Har hittat denna:
http://www.netgiganten.se/product_info. ... 3be33fef04
Är det nåt att ha? Den är ju väldigt billig, är det bra grejer?
If it's stupid but works, it's not stupid
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Man kommer till en inloggning via din länk..



*Flyttar till rätt forumsdel*
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

» the empire never ended
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Hårddisk: För ~100 kr extra så kan du få 50/70GB extra diskutrymme.
Chassi: Gräsligt med fönster, plastig front och en massa belysning. Iofs smaksak... (Verkar iofs nästan totalt omöjligt att ändra lite fler saker.)

Annars känns det ok för 10 000kr, eller har det varit prisras på sistone? Satte ihop ett så liknande system som möjligt i delar hos komplett och det blev ~700 kr dyrare. Ja, priset på ditt paket är väl rätt ok.

Nu så skulle det nog faktiskt att vara mer passande med ett system med socket AM2, speciellt då du köper ett helt nytt system. Lite dumt att köpa "gammal" teknik när du kan få "ny teknik" för ~samma summa kronor. Ny och ny... Ny sockel och systemet kör med DDR2 istället för DDR. Annars i stort sett samma utan någon direkt prestandaökning i dagens läge.
McCullough
Posts: 8
Joined: 2006-06-10 21:59:39

Post by McCullough »

Så du menar att det är "gammal" teknik i detta paket, trodde dual core var relativt nytt. Vad är det för egentlig prestanda skillnad på ett DDR minne på 2048mb och ett DDR2 minne med samma storlek? Spelar det så stor roll egentligen? vad är fördelen med ddr2? Grejen är det att jag vill ha en ny dator som fixar det senaste spelen flytande utan problem. Tex BF2, Oblivion osv...
Rekomenderar ni detta paket eller finns det ett bättre för 10k?
If it's stupid but works, it's not stupid
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

McCullough wrote:Så du menar att det är "gammal" teknik i detta paket, trodde dual core var relativt nytt. Vad är det för egentlig prestanda skillnad på ett DDR minne på 2048mb och ett DDR2 minne med samma storlek? Spelar det så stor roll egentligen? vad är fördelen med ddr2? Grejen är det att jag vill ha en ny dator som fixar det senaste spelen flytande utan problem. Tex BF2, Oblivion osv...
Rekomenderar ni detta paket eller finns det ett bättre för 10k?
Det är ingen direkt prestandaskillnad mellan Sockaet 939 och Socket AM2. Skillnaden ligger mer i uppgraderingsmöjligheterna för framtiden. Nu när också AMD skippar DDR-minnerna gör att denna minnestyp med tiden kommer bli dyrare pga lägre efterfrågan.

Jag ser det bara dumt att köpa Socket 939-system idag då det inte är någon direkt prisskillnad att gnälla över mellan denna och AM2.
McCullough
Posts: 8
Joined: 2006-06-10 21:59:39

Post by McCullough »

Har kollat igenom en hel del datorpaket på sistone och detta är det paket där jag verkar få mest pc för pengarna. Men om ni vet var jag kan hitta ett annat paket med lika bra prestanda men med AM2 så blir jag mer än glad :)
If it's stupid but works, it's not stupid
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

McCullough wrote:Har kollat igenom en hel del datorpaket på sistone och detta är det paket där jag verkar få mest pc för pengarna. Men om ni vet var jag kan hitta ett annat paket med lika bra prestanda men med AM2 så blir jag mer än glad :)
Där skiter det nog sig då det känns som många datorbutiker verkar bara satsa på Socket 939. De kanske ser framtida uppgraderingarna av maskinerna och extra pengar i fickan?

Iofs om man sitter knivigt till i ekonomin så är detta ett bra paket.

Personligen om jag skulle tvingats ta detta systems så skulle jag istället ta en 4200+ och fjäska upp hårddisken till 300 eller 320GB för 150-200 kr extra. Dessa diskar är idag de mest prisvärda per GB. Då ett system på ~900 kr extra. Om det är värt 700 kr för en lite snabbare processor är en annan sak. Dessa 700 kr ligger tyvärr lite utanför området "dummsnål". :/
McCullough
Posts: 8
Joined: 2006-06-10 21:59:39

Post by McCullough »

Att ta 4200+ var givet från början:) Jag får tacka för alla tips och råd. Beställer detta nästa vecka.
Cya 8)
If it's stupid but works, it's not stupid
Post Reply