BiOS

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
User avatar
miffo
Posts: 499
Joined: 2002-05-26 22:12:17
Contact:

BiOS

Post by miffo »

bara av nyfikenhet så skulle det vara kul att veta hur stora program ni har gjort. det största jag har kodat är BiOS dvs (biohaxard operating system), boot biten blev 23.000 rader
Last edited by miffo on 2002-07-03 23:55:37, edited 1 time in total.
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

har du nån sida eller liknaden där du har skrivit om ditt projeckt våre kul att läsa hur du har gjort ditt (tror jag) lilla os
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
miffo
Posts: 499
Joined: 2002-05-26 22:12:17
Contact:

Post by miffo »

har ingen tid att skriva dokumentation. men det började med att jag ville
göra ett os som är stabilt, annvändar vänligt, snyggt och roligt. jag är nu på designstadiet... jag försöker att få fram ett smart och snyggt skrivbord + menysystem.
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

vad utgick du ifrån
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
miffo
Posts: 499
Joined: 2002-05-26 22:12:17
Contact:

Post by miffo »

jag började från grunden......
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

hoppas att du kan ta dig tid att skriva dokumentation
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

De längsta programmen jag har skrivit är en tetris-klon på 3-4000 rader och 64bits artikelsystem i PHP som ligger på ~3000 rader.

Inga 23 000 rader där inte.. ;)
Last edited by linc on 2002-07-02 23:30:03, edited 1 time in total.
hej.
User avatar
miffo
Posts: 499
Joined: 2002-05-26 22:12:17
Contact:

Post by miffo »

sammanlagt är os'et på 112.000 rader hitils
User avatar
Lazr
Posts: 233
Joined: 2002-06-27 0:10:02

Post by Lazr »

Fy fan..when i grow up, i wanna be juuuust like you! :D
Give me a phatt BEAT!
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

biohaxard du är kungen. Skriva så lång kod hur har man tid hur har man kunskapen
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Biohaxard wrote:sammanlagt är os'et på 112.000 rader hitils
Har du mer detaljer?
Bootar den direkt eller startar du från DOS?
Vad finns, vad funkar?
Hur utvecklar du det, är det självbyggande ännu?
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
miffo
Posts: 499
Joined: 2002-05-26 22:12:17
Contact:

Post by miffo »

Det bootar direct som winblows. Jag har jobbat på det i ca 1,2år och förmodligen så kommer det likna linux i det anseendet att man kan programera om kärnan osv, så det kommer att släppas under gpl. Installationen är ungefär likadan som när du sitter och installerar XP dvs. Att den känner av komponenter och sedan installerar drivrutiner osv från dess drivförråd där dom flesta nya drivrutinerna finns, om dom inte skulle finnas så öppnar den webläsaren(om nätverket är konf) så kan du ladda ner den själv. installationen tar ca 30-45min beroende på hårdvara. Sedan efter installationen så kommer du till inloggnings-centralen, där du kan välja namn och password samt privilegier för just den annvändaren. Efter det så kommer du till självaste skrivbordet osv som liknar win/linux lite. Sedan är det bara att brumma på. Jag jobbar nu på att os'et ska stödja både win/lin binärer dvs .bin .tar .exe osv osv.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Biohaxard wrote:Det bootar direct som winblows.
Som vilken version? =)
Win3/9x/ME startar ju från DOS, medans NT-versionerna bootar mer direkt från bootloadern.
Jag har jobbat på det i ca 1,2år och förmodligen så kommer det likna linux i det anseendet att man kan programera om kärnan osv, så det kommer att släppas under gpl. Installationen är ungefär likadan som när du sitter och installerar XP dvs. Att den känner av komponenter och sedan installerar drivrutiner osv från dess drivförråd där dom flesta nya drivrutinerna finns, om dom inte skulle finnas så öppnar den webläsaren(om nätverket är konf) så kan du ladda ner den själv. installationen tar ca 30-45min beroende på hårdvara. Sedan efter installationen så kommer du till
Huva, vad är det som tar sån tid?
inloggnings-centralen, där du kan välja namn och password samt privilegier för just den annvändaren. Efter det så kommer du till självaste skrivbordet osv som liknar win/linux lite. Sedan är det bara att brumma på. Jag jobbar nu på att os'et ska stödja både win/lin binärer dvs .bin .tar .exe osv osv.
Så när får 64bits köra stora testrundan då? =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
miffo
Posts: 499
Joined: 2002-05-26 22:12:17
Contact:

Post by miffo »

30-45 min med en p90... kanske glömde säga det.....
botar som NT för den delen
det är väll klart om någon månad skulle jag tro
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

säg till när det finns nån någerlunda färdig version jag har nämligen en 2gb hd över så jag kan vara beta testare om du vill
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Biohaxard wrote:30-45 min med en p90... kanske glömde säga det.....
botar som NT för den delen
det är väll klart om någon månad skulle jag tro
Jo, fast installationer brukar inte vara så CPU-beroende.

BTW, kan man få fler detaljer?

Vad kör du för filformat på binärerna just nu?
Vilket språk skriver du det i?
Vilken HW stöds?
Vilka filsystem stöds?
Har du importerat kod från andra projekt?
Vilka program ingår? (eller vilken typ av program, du nämner en browser)
Hur är det med de interna bitarna av OS:et, VM, RT, Scheduler osv?
Vilka större bitar funkar, typ CD-läsning, audio, gfx, osv?
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

Off topic: Jag tycker att vi borde byta namn på denna tråd till Biohaxard´s os för det är det det handlar om mer eller mindre
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
miffo
Posts: 499
Joined: 2002-05-26 22:12:17
Contact:

Post by miffo »

installationer kräver i vissa fall ganska mycket cpu.
programmen som ingår är: BIbo(browsern) memo(som notepad), biq(icq liknande), birc(irc klient), bipart(partitionerings verktyg) och lite till, tex ett cdr program. Jag har ännu inte hittat någon hårdvara som inte finns i min hårdvarudatabas till BiOS, så dom flesta hårdvarurna finns representerade och stödjs, ok och filsystemen: fat32,ntfs,fat. Nej jag har inte tagit någon kod alls, allt är skrivet av mig. Det som fungerar är Audio,Gfx,cdläsning cd bränning, DVD bränning, Dvd uppspelning. Det kommer att bli så mycket att skriva om jag ska ta allt som fungerar så jag kan ta det som inte fungerar, bryggkoppling av nätverk (jobbar på det).
User avatar
Hans-Eddy
Posts: 749
Joined: 2002-03-10 10:38:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by Hans-Eddy »

Biohaxard wrote:installationer kräver i vissa fall ganska mycket cpu.
programmen som ingår är: BIbo(browsern) memo(som notepad), biq(icq liknande), birc(irc klient), bipart(partitionerings verktyg) och lite till, tex ett cdr program. Jag har ännu inte hittat någon hårdvara som inte finns i min hårdvarudatabas till BiOS, så dom flesta hårdvarurna finns representerade och stödjs, ok och filsystemen: fat32,ntfs,fat. Nej jag har inte tagit någon kod alls, allt är skrivet av mig. Det som fungerar är Audio,Gfx,cdläsning cd bränning, DVD bränning, Dvd uppspelning. Det kommer att bli så mycket att skriva om jag ska ta allt som fungerar så jag kan ta det som inte fungerar, bryggkoppling av nätverk (jobbar på det).
Har du lyckats skriva till ntfs?
The circle is perfect, but the world isn't round.
The revolution will not be televised, the revolution will be live.
User avatar
miffo
Posts: 499
Joined: 2002-05-26 22:12:17
Contact:

Post by miffo »

ja
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Biohaxard wrote:installationer kräver i vissa fall ganska mycket cpu.
programmen som ingår är: BIbo(browsern) memo(som notepad), biq(icq liknande), birc(irc klient), bipart(partitionerings verktyg) och lite till, tex ett cdr program. Jag har ännu inte hittat någon hårdvara som inte finns i min hårdvarudatabas till BiOS, så dom flesta hårdvarurna finns representerade och stödjs, ok och filsystemen: fat32,ntfs,fat. Nej jag har inte tagit någon kod alls, allt är skrivet av mig.
Attans. Jag är rätt övertygad om ingen skriver allt det du nämner på 1,2 år.
Bara att skriva en fungerande tcp/ip-stack lär ju ta den tiden för en insatt person,
plus allt övrigt som tillkommer innan man kan köra browsers/icq/irc från ett OS.
Jag låter säkert ruskigt negativ, men när det låter "för bra för att vara sant" så är det oftast
just det. För bra för att vara sant.
Det som fungerar är Audio,Gfx,cdläsning cd bränning, DVD bränning, Dvd uppspelning. Det kommer att bli så mycket att skriva om jag ska ta allt som fungerar så jag kan ta det som inte fungerar, bryggkoppling av nätverk (jobbar på det).
Tyvärr så verkar den återkommande bristen på detaljer i svaren stämma med min teori.
Jag har gärna fel, men just att "all HW funkar" men inte ett ord om nånting vad gäller
själva utvecklingsmiljön eller interna bitar (som fortfarande inte skulle behöva röja några
kritiska fakta om man skulle vilja bli rik på det i framtiden eller så) gör ju att jag har dragit
slutsatsen att det var en fin tråd, så länge den varade.
Och du lyckades få minst en fan under tiden. =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
miffo
Posts: 499
Joined: 2002-05-26 22:12:17
Contact:

Post by miffo »

ni får ju dra slutsatser hit o dit, om ni inte tror mig så är det er själva som går miste om något, inte jag. ha de ( lås gärna tråd så slipper jag allt BS).
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

bio det finns alltid såna som inte tror du kanske skulle lägga up det så vi kan tanka ner det
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
miffo
Posts: 499
Joined: 2002-05-26 22:12:17
Contact:

Post by miffo »

jag lägger inte upp något som inte är färdigt, det är som att sälja en halv bil
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Biohaxard wrote:ni får ju dra slutsatser hit o dit, om ni inte tror mig så är det er själva som går miste om något, inte jag. ha de ( lås gärna tråd så slipper jag allt BS).
Jag har inte "fått" något, så jag kan inte heller förlora det, men det vore ju synd mot alla
andra om jag på nåt sätt "förstört" för dem. Låt inte mig störa, jag lovar att inte kommentera
mer om jag på nåt sätt får dig att känna dig olustig personligen. Men låt det inte gå ut över
de andra. Om du har gjort allt det du skriver så är du otroligt skicklig och du förtjänar all
heder.
Jag ska inte störa mer, jag drar mig ur så du kan återgå till den här tråden.

(PS. Låsa tråden, varför det? Finns inget som skulle göra den här tråden värd att låsa
Modereringen har inget med tyckande att göra, utan huruvida inläggen är i linje med
reglerna.)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Locked