"Alkohol farligare än LSD"

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

"Alkohol farligare än LSD"

Post by Dissident »

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 00,00.html
http://news.independent.co.uk/uk/health ... 207619.ece

Vad tycker ni om detta? Borde illegala droger ordnas efter sin farlighet, eller finns det faror med en sådan "banalisering"?

Själv tycker jag att det är bisarrt att just LSD framhävs som farligt (av Aftonbladet), då det är en syntetisk drog utan biverkningar och dokumenterade dödsfall. I jämförelse orsakar alkohol över en miljon dödsfall om året.
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Är du säker på att man faktiskt inte kan ta livet av sig med hjälp av LSD? Och är inte LSD beroendeframkallande? Om det är så, så skulle jag iaf kalla det en jäkla biverkning... Dock måste jag säga att jag mycket väl kan ha fel då jag inte har läst på så väl om just LSD.
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Stuggi wrote:Är du säker på att man faktiskt inte kan ta livet av sig med hjälp av LSD? Och är inte LSD beroendeframkallande? Om det är så, så skulle jag iaf kalla det en jäkla biverkning... Dock måste jag säga att jag mycket väl kan ha fel då jag inte har läst på så väl om just LSD.
Det är förmodligen omöjligt att överdosera på LSD, inte ett enda dödsfall har dokumenterats. LSD är inte beroendeframkallande.

Nu menade jag inte att vi enbart skulle diskutera LSD, utan den nya brittiska studien som rangordnar lagliga och olagliga droger efter "their addictive qualities, social harm and physical damage".
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by Longstock »

Dissident wrote:I jämförelse orsakar alkohol över en miljon dödsfall om året.
Alkohol används också betydligt mycket mer än vad LSD gör.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Dissident wrote:Det är förmodligen omöjligt att överdosera på LSD, inte ett enda dödsfall har dokumenterats. LSD är inte beroendeframkallande.
Inte det?
Så varför säljer man det då inte som alkohol, egentligen, *jag är trött*
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Marcus.Wallen wrote:Inte det?
Så varför säljer man det då inte som alkohol, egentligen, *jag är trött*
Därför att det är narkotikaklassat.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by Dissident »

Longstock wrote:
Dissident wrote:I jämförelse orsakar alkohol över en miljon dödsfall om året.
Alkohol används också betydligt mycket mer än vad LSD gör.
Det spelar ingen roll, att inte en enda person har överdoserat på LSD hittills gör det mycket osannolikt att det någonsin skulle inträffa. Tänk på hur många som använde LSD under 60-talet, inom den så kallade hippierörelsen. Alkoholens rent fysiska skadeverkningar är enkla att konstatera. LSD har inga alls.
Marcus.Wallen wrote:Inte det?
Så varför säljer man det då inte som alkohol, egentligen, *jag är trött*
För att det är olagligt. Amerikanska DEA anser att LSD uppfyller kriterierna för en schedule I-drog. De är som följer (min fetstil):

* (A) The drug or other substance has a high potential for abuse.
* (B) The drug or other substance has no currently accepted medical use in treatment in the United States.
* (C) There is a lack of accepted safety for use of the drug or other substance under medical supervision.


edit: länken går till FDA, men jag tror att bedömningen gjordes av DEA. Byt eventuellt ut DEA mot FDA.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by Longstock »

Dissident wrote: Det spelar ingen roll, att inte en enda person har överdoserat på LSD hittills gör det mycket osannolikt att det någonsin skulle inträffa. Tänk på hur många som använde LSD under 60-talet, inom den så kallade hippierörelsen. Alkoholens rent fysiska skadeverkningar är enkla att konstatera. LSD har inga alls.
Lyssna på Tage Danielssons tal om Sannolikhet ang. Harrisburg-olyckan.
http://hem.passagen.se/anvaldem/danielsson.htm
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by Dissident »

Longstock wrote:Lyssna på Tage Danielssons tal om Sannolikhet ang. Harrisburg-olyckan.
Läs den hinduiska skriften Mahabharata, enligt traditionen nedtecknad av elefantguden Ganesha.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by Longstock »

Dissident wrote: Läs den hinduiska skriften Mahabharata, enligt traditionen nedtecknad av elefantguden Ganesha.
OMFG! :o
MIN FAVORITSKRIFT för fan! Hur sannolikt är det?!
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by Dissident »

Longstock wrote:
Dissident wrote: Läs den hinduiska skriften Mahabharata, enligt traditionen nedtecknad av elefantguden Ganesha.
OMFG! :o
MIN FAVORITSKRIFT för fan! Hur sannolikt är det?!
Det är svårt att veta vad du vill ha sagt. Varken erfarenhet eller undersökningar stöder uppfattningen att LSD är skadligt. Exempelvis drog man i studien LSD and genetic damage från 1971 slutsatsen att tidigare misstänkta kromosomskador inte kan knytas till användandet av LSD. Du menar alltså att trots att det inte finns något som tyder på att LSD är farligt borde vi..? Ja jag vet inte ens vad du förespråkar, du får tala tydligare.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by Longstock »

Dissident wrote: jag vet inte ens vad du förespråkar, du får tala tydligare.
Om alkohol hade "upptäckts" i modern tid skulle det också blivit förbjudet, precis som LSD blev.
Jag förespråkar inte för något utan menar att de båda drogerna har, vilket jag tror de flesta håller med om, negativa bieffekter.
(http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=58843)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag föredrar i så fall att man instiftar förbud efter sannolikheten att man begår brott efter att ha intagit respektive substans.

Såsom våldsbrott, trafikbrott, mm.

Men helst ser jag att folk får göra vad de vill med sina kroppar.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by Dissident »

Longstock wrote:
Dissident wrote: jag vet inte ens vad du förespråkar, du får tala tydligare.
Om alkohol hade "upptäckts" i modern tid skulle det också blivit förbjudet, precis som LSD blev.
Jag förespråkar inte för något utan menar att de båda drogerna har, vilket jag tror de flesta håller med om, negativa bieffekter.
(http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=58843)
Ja och du har, vilket jag har försökt hävda, fel. LSD har inga negativa biverkningar. Dessutom leder du oss in på själva ämnet, den komparativa studien. LSD är avsevärt mindre farligt än alkohol och det finns inget med själva substansen som motiverar ett förbud. Jag tycker absolut inte att alkohol borde förbjudas, men det är en annan diskussion. Kan jag alltså tolka det du säger som så att du representerar den svenska linjen, det vill säga att uppdelningen av droger i "farliga" och "mindre farliga" är en otillbörlig banalisering?
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Om LSD skulle vara lagligt skulle det nog vara många fjortisar som testade det för att det är coolt att knarka, och jag tror inte att det skulle vara speciellt bra för dem. Men om man vet vad man gör så tror jag inte att det kan vara speciellt farligt.

Så här kan det t.ex. gå om man tar LSD utan att riktigt veta vad man gör.
https://forum.magiskamolekyler.org/index.php?showtopic=5292 wrote:Min panik blev värre och värre, och till slut kom det till en punkt då jag förlorade allt förstånd och grepp om verkligheten. Jag trodde att det brann i lägenheten, och vi var där inne så vi höll på att bli innebrända. Min bror försökte hålla fast mig flera gånger, och jag tog det som att han var arg på mig. Vad har jag gjort? frågade jag om och om igen, "Har jag dödat katten?".

...

När så ambulansen kom lade de mig på båren, jag var helt nersölad med blod. Men jag visste inte att det var mitt eget blod, jag kände ju inte att jag var skadad, så jag drog en hemsk slutsats. Min bror hade ju varit arg mot mig innan, kunde det ha varit så att vi börjat bråka och jag dödat honom? Ja så var det.. jag trodde att jag dödat min bror. Det var den värsta ångest jag någonsin känt, och dessutom så insåg jag inte att jag var under påverkan av en drog, utan jag trodde att jag bara var galen. Jag förstod nu att jag hade en livstid på mentalsjukhuset att vänta, och min bror var död. Stackars min mamma
Dissident wrote:Själv tycker jag att det är bisarrt att just LSD framhävs som farligt (av Aftonbladet), då det är en syntetisk drog utan biverkningar

HPPD är väl en biverkning?
Stuggi wrote:Och är inte LSD beroendeframkallande?
Om man ska ta LSD två dagar i rad måste man ta dubbelt så mycket dagen efter, så det skulle nog bli lite omöjligt att bli beroende.
fisk wrote:Jag föredrar i så fall att man instiftar förbud efter sannolikheten att man begår brott efter att ha intagit respektive substans.

Såsom våldsbrott, trafikbrott, mm.
Vore det inte bättre att straffa de som begår brott istället?
fisk wrote:Men helst ser jag att folk får göra vad de vill med sina kroppar.
Jag också, men folk blir arga när man säger så. "Det blir fler heroinister då och de begår brott".
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Eftersom LSD:s är hallucinogent till sin natur så är det inte en riktigt bra drog. Du får det rus du tar med dig in, mår du dåligt är det, enligt de jag känner som testat, inte någon vidare bra idé.

Jag ska kasta ett öga på studien och återkomma.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Big_Bird wrote:Eftersom LSD:s är hallucinogent till sin natur så är det inte en riktigt bra drog.
Inte en riktigt bra drog? Jag tycker att det verkar vara den bästa drogen som finns (för mig), men det kan jag ju inte veta innan jag testar.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Intressant att de väljer att beskrive alkohols och LSDs effekter på kroppen med så olika ord...

På alkohol skriver de att det sker en påverkan på CNS. Men på LSD att det sker en påverkan på våra sinnen. Och sist jag läste så ingår våra sinnen i Vårt nervsystem och således påverkas också nervsystemet av LSD...

Själv tycker jag att ångest är en viktig bieffekt som kan leda til beroende = I mina ögon är LSD beroendeframkallande, eller rättare sagt, kan vara det.
Det är ju bland annat ångest och depressioner (samt sökandet efter det perfekta ruset) som gör att folk fortsätter med droger (i större mängder).

Själv ser jag ingen mening i att komma med sådana rapporter, okej man påvisar att vissa saker är farligare än andra, men vad ska man göra med informationen?

Ska man göra LSD laglig bara för att den bevisats (?) vara mindre farlig än alkohol? Eller är det tid att tänka på alkoholens existens i samhället, om den nu är så farlig att den får andra drogklassade medel att verka harmlösa?
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
THX 2.1
Posts: 34
Joined: 2006-04-02 11:52:27

Post by THX 2.1 »

.
Last edited by THX 2.1 on 2014-11-17 21:58:50, edited 1 time in total.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

CSM101 wrote:Själv tycker jag att ångest är en viktig bieffekt som kan leda til beroende = I mina ögon är LSD beroendeframkallande, eller rättare sagt, kan vara det.
Det är ju bland annat ångest och depressioner (samt sökandet efter det perfekta ruset) som gör att folk fortsätter med droger (i större mängder).
Det är nog inte speciellt smart att hålla på med LSD om man har ångest och depression, det lär bara bli värre.
JBRAA wrote:Angående LSD och överdos att dö:

Vad jag lärt mig så kan man förstöra delar av hjärnan, redan första gången. Och då spelar det mindre roll om du är död eller inte om du blir intellektuellt handikappad.
Jag har lärt mig att man får psykoser och hallucinationer av hasch. Allt man får lära sig stämmer inte.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

jallabert wrote: Det är nog inte speciellt smart att hålla på med LSD om man har ångest och depression, det lär bara bli värre.
"A 'bad trip' can cause anxiety" (från andra länken i första inlägget)

Således kan man få ångest av LSD.

Och har man ångest och depressioner är det egentligen större risk att man börjar med droger för att komma bort från ångesten och bekymren genom att få uppleva ett lyckorus.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

JBRAA wrote:Vad jag lärt mig så kan man förstöra delar av hjärnan, redan första gången. Och då spelar det mindre roll om du är död eller inte om du blir intellektuellt handikappad.
Av vad jag lärt mig är asfalt är gjort av kexchoklad... och att man får haschpsykoser. Samt att He-man lever. osv.

Åter till den vettiga diskussionen:

LSD oavsett dödsfall eller inte skall man ha så otroligt stor respekt för. Det kan gå snett likaså det kan gå snett på alkohol. Dricker du för mycket alkohol under kassa omständigheter (för att du mår dåligt, för att det är en vana etc.) så kan det gå snett också. Tar du 7 lappar syra under dåliga omständigheter kan det också gå snett, det blir så otroligt tungt för hjärnan under nästan 12 timmar. All överkonsumption av något är inte bra.

Jag anser att man inte skall använda något som man inte kan hantera, detta inkluderar även LSD. Det är lika farligt som alkohol. Det finns folk som inte klarar av alkohol, de ska inte dricka det. Det finns folk som inte klarar av LSD, de ska inte ta det. Osv.

Jallabert,
Klart du kan bli psykiskt beroende. Ett beroende blir när du inte kan släppa tankarna kring något, när du bara måste ha det. Så oavsett om du blir resistent så kan det ta över ens normala vardag för att dina tankar revolverar kring nästa tripp.
Last edited by stealth on 2006-08-03 10:40:03, edited 1 time in total.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

CSM101 wrote:Och har man ångest och depressioner är det egentligen större risk att man börjar med droger för att komma bort från ångesten och bekymren genom att få uppleva ett lyckorus.
Ja, man kanske börjar med droger då, men knappast LSD.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

CSM101 wrote:Och har man ångest och depressioner är det egentligen större risk att man börjar med droger för att komma bort från ångesten och bekymren genom att få uppleva ett lyckorus.
Gäller inte det alkohol också? Eller personer med fetma som måste dämpa sorg med mat för att de är feta? Lätt att fly till många saker.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

jallabert wrote:Ja, man kanske börjar med droger då, men knappast LSD.
Och hur vet du det om jag får fråga?


Är precis som Stealth säger, man tar till sånt som är en närmast om man säger så... Dvs ångesten kan få utlopp i många saker och en av dem är droger och bland droger finns LSD.

Edit: eftersom vi diskuterade droger så nämnde jag bara det alternativet, hade det varit om ångest hade andra skaer också hamnat på listan.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
Post Reply