Projekt: Något-jag-borde-ha-gjort-från-början!

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Projekt: Något-jag-borde-ha-gjort-från-början!

Post by borz »

Hej hoj!
Jag byggde min dator i början av året. Eftersom jag vid det tillfället spräckte mitt budget så blev det ingen Stacker utan ett gammal miditower som fick moddas lite. Det är många saker som jag gjorde fel. Förutom att ha valt för liten låda så tänkte inte igenom komponentplaceringen. ALLT blev fel i den nya datorn, trots det så funkade den alldeles utmärkt. Nedan ser ni bilder på hur den såg ut innan slakten!

ImageImageImage

Nu är det dags att bygga om den, eller snarare att flytta över allt till en annan rymligare låda. Även den ska modifieras... lite. Det blev ett Chieftec Fulltower. Bilderna nedan visar bara ett skelett eftersom jag avlägsnade allt för att lättare kunna modda lådan.

ImageImageImage

Det som planeras med lådan är följande:
* Vattenkylningen ska installeras på ett sådan sätt att framtida uppgraderingar inte ska kräva mer än vettnblockbyte... i värsta fall.
* Alla fläktar ska bytas ut mot tystare variant
* Slangarna ska dras om. Istället för att seriekoppla blocken så ska det gå två separata slingor, ena till CPU och den andra till NB och GPU. Ber till alla höga makter som finns att pumpen klarar detta.
* Lådan ska vara estetiskt tilltalande = inget söndermoddat skit
* För att få plats med radiatorn så ska nätagget flyttas ovanifrån ner till chassits golv (ungefär som Silentium 2)

2006.09.05
Planerat:
1. Tömma gamla lådan
2. Kontrollera om nätagget och radiatorn får plats
3. Öppna upp nätagget och kolla om strömkontakten kan flyttas från framsidan till baksidan

Utfört:
1. Lådan är nu tömd och komponenterna är ute

Lådan töms sakta men säkert:

ImageImageImageImage

Självklart så spiller man när man tömmer systemet...

Image


2. Dags att prova ut komponenterna. Radiatorn går in på plats direkt! Det är lite klämpassning... man måste vara lite hårdhänt där men den går på plats. Vi pratar om nanometer precision!

ImageImageImage

Nätaggregatet verkar också få plats i chassit!

ImageImage


3. Nu gäller det att kolla om agget kan modifieras så att den kan sitta framtill på lådan. Fläkarna kan lätt bytas ut, det kan dock bli problem med framflyttnignen av nätaggets kontakt. Kontakten sitter ihopkopplat med en säkring, aggets hölje och kontakten på ett mystiskt sätt. Min tanke var att bara kapa kontaktets kablar, flytta kontakten till baksidan och sedan skarva ihop kablarna med en lite längre kabel. Frågan är dock om det går. Kolla gärna bilderna nedan och säg mig om det går...

ImageImageImageImageImage


Så här ser det ut på mitt rum just nu... undrar var jag ska sova inatt :D

ImageImageImage


2006.09.06
Planeras:
1. Byta ut powerknappen i fronten
2. Beställa fläktar
3. Snygga till delarna
4. Se över fästena till radiatorn
DDS for life!
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Kommer bli väldigt mycket bättre än din förra låda =)
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Framför allt betydligt tystare :D
Saker som beställdes igår:

Image


EDIT: Kan någon berätta för mig om det är lugnt att skarva en kontakt och distansera säkringen från nätagget?
EDIT2: Ignorera Coldcathode grejen :D ville bara pimpa upp min dator :D
DDS for life!
User avatar
Ballena
Posts: 74
Joined: 2006-06-09 12:02:05
Contact:

Post by Ballena »

Trevligt. Nästa gång jag behöver en ny dator ska jag överväga att bygga en själv.
Post Reply