Laglig film och tv-nerladdning via BitTorrent

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Laglig film och tv-nerladdning via BitTorrent

Post by Najze »

BitTorrent har idag gått ut med att de har skrivit avtal med ytterliggare stora film och tv-bolag, några av de är 20th Century Fox, MTV Networks och Paramount Pictures. Tidigare i år skrev bland andra Warner Bros på samma avtal.

Avtalet innebär att BitTorrent kommer att tillhandahålla bolagens filmer och tv-serier via deras webbsida, helt lagligt. Tjänsten innebär att kunden kan ladda ner och antingen köpa eller hyra filmer. Tv-serier däremot kommer endast att gå att köpa. Film och tv-serier kommer att komma ut på sajten samtidigt som de släpps på DVD, med ett undantagsfall där Palm Pictures valt att släppa sitt material innan det både visats på bio och släppts på DVD. Vad för slags media och kvalitet utbudet kommer att finnas i avslöjas inte i pressmeddelandet. Tjänsten beräknas släppas i februari 2007.

I pressmeddelandet i våras bekräftades att tjänsten endast skulle bli tillgänglig i USA och i dagens pressmeddelande anges inga förändringar. Om tjänsten kommer att breda ut sig till andra länder är alltså ännu oklart.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

JA äntligen! tack tack tack!
Hoppas att detta leder till att man även får en fil som man kan bränna osv och att det inte blir anytime liknande :P
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Säkerligen DRM.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Självklart DRM, det tror jag man får räkna ganska hårt med.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Muu

Post by Muu »

Big_Bird wrote:Självklart DRM, det tror jag man får räkna ganska hårt med.
Då får man räkna ganska hårt med att jag självklart kommer att hålla mig borta från det.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Muu wrote:
Big_Bird wrote:Självklart DRM, det tror jag man får räkna ganska hårt med.
Då får man räkna ganska hårt med att jag självklart kommer att hålla mig borta från det.
Om du inte böjer dig framåt och tar DRM så är du inte den tilltänkta kundgruppen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Hade säkert slagit bättre om det var för fem år sedan.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Det blir väl bara en extra finess på filmtankartjänsterna? För att avlasta företagens servrar lite samtidigt som användarna förhoppningsvis får hem grejerna snabbare.
In cars several processors are connected by a bus
SteffeL

Post by SteffeL »

übermensch wrote:Det blir väl bara en extra finess på filmtankartjänsterna? För att avlasta företagens servrar lite samtidigt som användarna förhoppningsvis får hem grejerna snabbare.
Förvänta er inte lägre priser för förbrukad bandbredd(uppladdning alltså) dock :/
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Hur svårt kan det vara att göra en internationell tjänst egentligen?
augis

Re: Laglig film och tv-nerladdning via BitTorrent

Post by augis »

[quote="Najze"]BitTorrent har idag gått ut med att de har skrivit avtal med ytterliggare stora film och tv-bolag, några av de är 20th Century Fox, MTV Networks och Paramount Pictures. Tidigare i år skrev bland andra Warner Bros på samma avtal.

Avtalet innebär att BitTorrent kommer att tillhandahålla bolagens filmer och tv-serier via deras webbsida, helt lagligt. Tjänsten innebär att kunden kan ladda ner och antingen köpa eller hyra filmer. Tv-serier däremot kommer endast att gå att köpa. Film och tv-serier kommer att komma ut på sajten samtidigt som de släpps på DVD, med ett undantagsfall där Palm Pictures valt att släppa sitt material innan det både visats på bio och släppts på DVD. Vad för slags media och kvalitet utbudet kommer att finnas i avslöjas inte i pressmeddelandet. Tjänsten beräknas släppas i februari 2007.

I [url=http://www.bittorrent.com/2006-05-09-Warner-Bros.html]pressmeddelandet[/url] i våras bekräftades att tjänsten endast skulle bli tillgänglig i USA och i dagens [url=http://www.bittorrent.com/2006-11-29-Di ... Deals.html]pressmeddelande[/url] anges inga förändringar. Om tjänsten kommer att breda ut sig till andra länder är alltså ännu oklart.[/quote]
Locked