vilket fack ska jag gå med i

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Dreamblade
Posts: 365
Joined: 2002-03-08 12:27:06
Location: Jönköping Småland
Contact:

vilket fack ska jag gå med i

Post by Dreamblade »

jag börjar jobba som programmerare på ett programmerings/webbyrå företag. men undrar nu vilket fack jag hör hemma?
Allt är ok bara det är snyggt
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jag är medlem i Grafiska fackförbundets A-kassa och jobbar som Webbutvecklare/orginalare.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Inte frågat din chef, eller arbetskamrater? Dessa borde ju garanterat veta! ;)
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Anzy wrote:Inte frågat din chef, eller arbetskamrater? Dessa borde ju garanterat veta! ;)
Fråga inte chefen så länge du är provanställd, fråga en kollega som inte tycks vara benägen att tjalla till chefen.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Du behöver inte gå med i något om du inte vill.

För övrigt tror jag inte att det är några problem att prata fack med chefen. Sådana problem finns knappt i Sverige.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Dreamblade
Posts: 365
Joined: 2002-03-08 12:27:06
Location: Jönköping Småland
Contact:

Post by Dreamblade »

nem wrote:Du behöver inte gå med i något om du inte vill.

För övrigt tror jag inte att det är några problem att prata fack med chefen. Sådana problem finns knappt i Sverige.
det gör dom hehe. en gammal chef som jag hade gillade inte att man va med i facket..men han va ifs oxo dum i huvudet
Allt är ok bara det är snyggt
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Många större företag hyr inte in konsulter som inte har kollektivavtal / hängavtal...
Finns inget sådant (det bör du ta reda på) så kan du gå med i princip vilket fack du vill, bara din tjänst passar in där.
SIF t.ex skulle ju gå bra.
Kolla med facken vad de kan erbjuda dig för hjälp när det eventuellt krisar sig. I en del fall lönar det sig inte att vara fackligt ansluten, utan bara betala a-kassa.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

nem wrote:För övrigt tror jag inte att det är några problem att prata fack med chefen. Sådana problem finns knappt i Sverige.
Ett arbete som jag hade så var det flera som blev sparkade från sina provanställningar av "andra orsaker" efter att dom gått med i facket. Det kan vara en isolerad händelse, det kan vara så att jag tolkat det fel men jag skulle hellre vara försiktig och anställd än sparkad och naiv.

Men jag stöder nem's utalande om att du inte behöver gå med in något fack, däremot så kan det vara en bra idé att gå med i A-kassan.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Krossa facket.
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

nem wrote:Du behöver inte gå med i något om du inte vill.

För övrigt tror jag inte att det är några problem att prata fack med chefen. Sådana problem finns knappt i Sverige.
Haha, du har inte jobbat på mitt förra jobb märker jag ::) LOL
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Klart det finns "problem" med det i sverige, speciellt när det kommer till mindre företag där man helst vill slippa facklig inblandning...
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Är man inte med i facket kan man bli sparkad utan orsak, men idag verkar det som om facket inte har så mycket att säga till om. Jag tänker bara gå med i A-kassan om jag får jobb igen för facket lyckades inte få mig att behålla jobbet trots att jag höll på att slita ut mig för företagets skull
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Hipshot wrote:Krossa facket.
::)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Digbit
Posts: 172
Joined: 2005-11-25 19:31:01
Location: Nyköping

Post by Digbit »

Facket är ju länken imellan dig och arbetsgivaren,ser till att du har rätt lön,semester,sjukpeng,försäkringar osv
Jag är byggnadsarbetare (Murare)vårat fack Byggnads har mycket att säja till om,man måste som fackansluten också stalla krav på facket, ju fler som är med i facket ju starkare fackförbund.

MvhNicke ;D
"Tålamod är fiskarens bästa vän"

Antec P182 Gun Metal Black/C2D 6750 2,66GHz/Asus P5K iP35/Corsair620W/CorsairPC64002X1024MB/800Mhz/Asus GeForce8800 320Mb/Samsung S183A DVD/Samsung 320GB/Zalman CNPS9700/Vista Home Premium 32-bit
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Jag har som tur är aldrig blivit medlem i facket, och det är jag glad för.
Mina kollegor som slösat flera tusenlappar i avgifter har inte fått något som helst positivt utav det. De få kronor extra de fick i löneförhöjning detta år kommer aldrig att kunna göra en positiv balans på slutlönen när man räknar på hur mkt de betalar till facket.
När facket dessutom behövdes som allra mest agerade de som direkta motståndare mot sina medlemmar, snarare än att stå upp emot en galen arbetsgivare.
På detta så har de satt stopp för att vi ska kunna få arbeta så mycket som vi vill göra. Även jag som inte är med i facket tvingas följa dessa idiotiska regler.

Jag förstår varför facket bildades, men att de skulle göra någon positiv skillnad i dagsläget skulle jag inte vilja påstå att jag har upplevt eller ens hört talas om, bara tvärtom.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Maqe2 wrote:Jag har som tur är aldrig blivit medlem i facket, och det är jag glad för.
Mina kollegor som slösat flera tusenlappar i avgifter har inte fått något som helst positivt utav det. De få kronor extra de fick i löneförhöjning detta år kommer aldrig att kunna göra en positiv balans på slutlönen när man räknar på hur mkt de betalar till facket.
När facket dessutom behövdes som allra mest agerade de som direkta motståndare mot sina medlemmar, snarare än att stå upp emot en galen arbetsgivare.
På detta så har de satt stopp för att vi ska kunna få arbeta så mycket som vi vill göra. Även jag som inte är med i facket tvingas följa dessa idiotiska regler.

Jag förstår varför facket bildades, men att de skulle göra någon positiv skillnad i dagsläget skulle jag inte vilja påstå att jag har upplevt eller ens hört talas om, bara tvärtom.
Jag kan hålla med om att facket i dagsläget inte är mycket att hurra över, men utan facket så skulle du inte ha nåt alls att komma med som ensamvarg.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Det är kollektivt rationellt att gå med i facket, men inte individuellt rationellt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Andrej wrote:Det är kollektivt rationellt att gå med i facket, men inte individuellt rationellt.
Tvärtom för alla som är värdelösa, mon chéri.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

nem wrote:
Andrej wrote:Det är kollektivt rationellt att gå med i facket, men inte individuellt rationellt.
Tvärtom för alla som är värdelösa, mon chéri.
;)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

stealth wrote:Jag är medlem i Grafiska fackförbundets A-kassa och jobbar som Webbutvecklare/orginalare.
Deras hemsida var inte allt för välgjord. >_<
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

fisk wrote:
stealth wrote:Jag är medlem i Grafiska fackförbundets A-kassa och jobbar som Webbutvecklare/orginalare.
Deras hemsida var inte allt för välgjord. >_<
Uppdaterade är den också
http://www.gf.se/HOME/gf2/home.nsf/unid ... 9C0029BFDA
Dyslexi
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Om man läser lite på deras hemsida så får man snarare känslan av att det är ett fack för grafiker, som i målare, snarare än för designers. Dessutom överväger de att gå ihop med Pappers- och Träarbetarna... Är det bara jag som tycker att det verkar lite lustigt att försöka få in webdesigners i den gemenskapen?

"Grafikerna, Pappers och Skogs- och Träfacket utreder bildandet av ett nytt gemensamt fackförbund."
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply