Ökad "plankning" med nya SMS-systemet på SL?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Ökad "plankning" med nya SMS-systemet på SL?

Post by mr_tobbe »

Har funderat på hur SL skyddar sig mot att folk använder "hemmasnickrade" SMS-biljetter, för till synes verkar det ju oändligt mycket mer genomförbart med en elektronisk apparat i tusentals modeller olika än med de gamla svårförfalskade biljetterna.

Att fiffla med avsändarnumret lär inte vara något hinder om det kanske skapas program som skickar över falska SMS med förändringsbara tider, och sedan har ju inte chaufförerna tid att verifiera avsändare samt kontrollering av att just den här "biljetten" är unik och äkta.

Är det någon som köpte en idag, hur såg den ut? Kommer det att bli ett fiasko?
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Jag vet inte hur de ser ut, men LänsTrafiken har det på sina citybussar i E-tuna, och alla gamla gubbar (av chaufförerna) lär ju ha problem med att veta vad som är äkta och inte.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ökad "plankning" med nya SMS-systemet på SL?

Post by MooDHooDs »

Mr. Hiort wrote:Är det någon som köpte en idag, hur såg den ut? Kommer det att bli ett fiasko?
Misstänker att det kommer finnas ett nummer med skickat i smset
typ 8438921x049E93 som kontrollanterna (inte busschaförena utan de som går runt och kollar folk att de har biljetter). Men de lär väl kanske inte heller vara så svårt att förfalska. Vi får väl se =) Tror föresten att sms bara kommer finnas tills speed cardsen är igång (de heter så va?)
Dyslexi
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Någon som köpt en sån här biljett och kan skriva exakt vad det står i SMSet som man får tillbaka så ska jag fixa biljetter för 5kr styck, dom funkar såklart inte med kontrollanter men på bussen och i spärren funkar dom utmärkt.
Get out of here you fuckin flies!
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Jag brukar köra med att antagligen bara gå förbi kontollanten (Detta fungerar bara i Kista, kanske på några andra ställen) eller bara helt enkelt hoppa över spärrarna (Detta fungerar bäst på spärrarna som inte är i glas). Sålänge det inte står några kontrollanter där så är det lugnt.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

SMS-verifieringsgrejjset måste ju gå att spoofas :) Jag tänker mig en javaapplikation på telefonen som genererar ett autentiskt sms, enda kruxet är ju att ha redan på deras valideringskod måste knäckas, vilket säkert är lättare än man tror. Vi pratar ju trots allt om Horex/Veolia
iDon't care about your problems.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Det blev inget fiasko här i Göteborg när Västtrafik provade det. Det var väldigt framgångsrikt, men huruvida folk knäckte det eller ej kan jag inte svara på. Några artiklar om det har inte dykt upp och bekantskapskretsen har inte sagt något om det. Å andra sidan kan man leva på Västtrafikkortet en bra bit framåt om man bara åker spårvagn och stombussar, då kontrollanterna (som är väldigt sällsynta i Göteborg till skillnad från Stockholm) nöjer sig med att kolla på kortet och inte se om det funkar med någon random makapär.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Idag åkte jag med sms-biljett. För de som undrar hur ett sådant sms ser ut gör jag en quote
974-2005Y2818A30q1u006678 AB SL
Enkelbiljett REDUCERAT PRIS.
Giltig till 2007-01-30 kl. 21:20.
Pris: 16 kr (inkl 6% moms)
Dyslexi
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

På tal om detta så kom det fram en kille iklädd SL-jacka och höll en massa flyers i sin hand som han delade ut.

Han frågade mig om jag var intresserad av att veta mer om "SMS-biljetter", och höll fram en liten flyer åt mig. Jag tog en och såg intresserat på den. Sen sa jag "Njae, jag brukar mest planka så jag behöver inte sånt här." Sen gick jag och slängde skiten bakom mig, fan så snopen han såg ut. :)
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

markmc wrote:På tal om detta så kom det fram en kille iklädd SL-jacka och höll en massa flyers i sin hand som han delade ut.

Han frågade mig om jag var intresserad av att veta mer om "SMS-biljetter", och höll fram en liten flyer åt mig. Jag tog en och såg intresserat på den. Sen sa jag "Njae, jag brukar mest planka så jag behöver inte sånt här." Sen gick jag och slängde skiten bakom mig, fan så snopen han såg ut. :)
Jag tror inte han brydde sig särskillt mkt om du åkte med SL alls.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Marcus.Wallen wrote:Jag tror inte han brydde sig särskillt mkt om du åkte med SL alls.
Njae, tveksamt. :)
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Det är mycket skryt om plankningen från dig markmc. Är det något du är stolt över?
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

ulflaban wrote:Det är mycket skryt om plankningen från dig markmc. Är det något du är stolt över?
Hmm, tveksamt. Men det är kul att göra saker som en moder till väktare har lärt mig. :)

(Jag skulle nog behöva en moder till svenskalärare också.)
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Framförallt som du inte kan stava till svensklärare.

Min kompis har iaf åkt med SMS-biljett. Kan snacka med honom imorrn.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

kr1sse wrote:Framförallt som du inte kan stava till svensklärare.

Min kompis har iaf åkt med SMS-biljett. Kan snacka med honom imorrn.
Hmm, först tänkte jag säga att jag hade fel. Men efter en snabb googling så visade det sig att man visst kan stava det "svenskalärare", det är inte helt korrekt i dagens läge. Men jag har inte heller helt fel. Det är så jag har fått lära mig sen jag var mindre att skriva det, och så kommer det att vara.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Precis lika korrekt som att skriva timmevisare och inte timvisare. Eller hyllaplan istället för hyllplan. Eller sidanummer iställlet för sidnummer.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Sluta diskutera stavning. Nu.
In cars several processors are connected by a bus
Post Reply