Jordens befolkning.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Jordens befolkning.

Post by Mig med »

En kompis länkade till en film som hon precis hade sett och fick henne att inse att hon inte riktigt känner för att äta kött längre, jag är inte så förvånad och har bestämt mig för att aldrig börja äta kött igen.

Det har säkert funnits liknande filmer uppe här förut och definitivt diskussioner om detta, men jag tycker att den var värd att se. Jag kommer inte att varna för dens innehåll, då jag tycker som följande: det människan gör ska väl människan se och inte blunda för, right?

http://video.google.com/videoplay?docid ... 3661048967

Jag kan dock varna för att den är 1½ timme lång, jag vill INTE se några kommentarer inom dom närmaste två timmarna. Dels ska ni se filmen och dels ska ni smälta skiten och hinna skriva ett vettigt inlägg. Det ska vara en riktig diskussion och inte en massa skitinlägg från folk som inte sett filmen. (Om ni har sett den så får ni fortfarande vänta två timmar, that's it.)
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Jag såg 2min sen tröttnade jag, nu ska jag gå och steka en bit död ko.

EDIT: Btw filmen var bra, gillar hur de textade introt.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Sådär, nu har jag sett igenom hela. Bortse från mitt tidigare inlägg, det passade bara in för väl för att jag inte skulle skriva det.

Väldigt stark och passionerad film som ifrågasätter människors livsstil. Personligen kan jag hålla med om mycket sägs i filmen. Att utnyttja djur för vår egen vinnings skull är måhända ekonomiskt, men oförsvarbart ur ett moraliskt perspektiv. Mänsklighetens fundament bör byggas om. Att grunda en hel civilisation på utnyttjande av både natur och djurliv är varken ekonomiskt hållbart i längden eller moraliskt försvarbart.

Jag tror att mänskligheten gick fel någonstans när vi samlades i städer och inte längre hade en nära relation till sina medmänniskor, vilket jag tror är grundläggande för att kunna ha en stabil samhällsstruktur.

Dock måste jag påpeka att stora delar av filmen var riktad till publik i U.S.A och vissa argument inte applicerbara på en Svensk.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Vad ska vi leva av om inte djurliv och natur?
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

AshTray wrote:Vad ska vi leva av om inte djurliv och natur?
Jag tror att man kan överleva i en icke-expansiv hastighet där man har en nyttig och varierad diet. Att leva av naturen innebär inte enbart att man brukar naturen för föda. Där ingår alla sorters naturresurser människan använder. Olja, Mineraler, Metaller, Trä, Gummi osv. Jag tror att den största faran för mänskligheten idag är mänskligheten själv. Inställning till sin omvärld, ignorans för moraliska dilemman och framförallt avsaknad av vilja att förändra.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Om man ser "icke-expansiv hastighet" och "en nyttig och varierad diet" som de högsta målen med existensen så tycker jag att man förtjänar att gå under som civilisation. Det är uppenbarligen inte mycket arier kvar i oss.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

staretsen wrote:Om man ser "icke-expansiv hastighet" och "en nyttig och varierad diet" som de högsta målen med existensen så tycker jag att man förtjänar att gå under som civilisation. Det är uppenbarligen inte mycket arier kvar i oss.
Frågan är om den takten mänskligheten expanderar i är hållbar under ett längre stadium. Enbart på 200 år verkar mänskligheten ha tömt jorden på olja, vilken resurs kommer här näst?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Jag hade hjärta att se till dess att dom la in en skadad hund i sopbilen och dödade han... skall se resten så fort jag törs!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Tack för varningen, klarar inte av att se sånt :-/ ;(
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Ser den imorgon, kan inte streama med 0,5 mbit.
meh
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag, som bekant är, lider av tvärtemotsjukan. Så jag tänkte från och med idag hålla med fårskocken. Vi får se hur länge det lider.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vad dessa människor (religiösa, personoer med avvikande politiska agendor etc.) måste lära sig är att en 90 minuter lång propagandafilm inte kommer omvända någon utan bara ses av personer som redan håller med om dessa politiska eller religiösa värderingar.

En propagandafilm som kan omvända någon eller åt minstone få någon att tänka över sin ställning bör vara under 10 minuter lång för att ha en chans att ses, alternativt bör dessa längre filmer börja med en snabb genomgång för att skapa intresse, ingen som inte redan tänker på filmskaparens sätt kommer orka sitta genom hela det där ovanligt tröga och innehållsfattiga bombardemanget av gamla svartvita bilder och tråkig seg talare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ghlargh wrote:Vad dessa människor (religiösa, personoer med avvikande politiska agendor etc.) måste lära sig är att en 90 minuter lång propagandafilm inte kommer omvända någon utan bara ses av personer som redan håller med om dessa politiska eller religiösa värderingar.

En propagandafilm som kan omvända någon eller åt minstone få någon att tänka över sin ställning bör vara under 10 minuter lång för att ha en chans att ses, alternativt bör dessa längre filmer börja med en snabb genomgång för att skapa intresse, ingen som inte redan tänker på filmskaparens sätt kommer orka sitta genom hela det där ovanligt tröga och innehållsfattiga bombardemanget av gamla svartvita bilder och tråkig seg talare.
Det kallas för masturbation. Endast vänsterpack läser "Kapitalet", endast högerslödder läser "Till Världskapitalismens försvar". Masturbation av åsikter är något som är väldigt viktigt i dagens samhälle så att folk kan hävda sig och klappa varandra på ryggen. Vi vet trots allt att det är vi som hejar på rätt lag och att allt skulle bli bra om bara vi fick styra.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Skulle ta alldeles för lång tid för mig att ladda filmen, så skulle någon kunna sammanfatta lite kort vad filmen visar?
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

El_Raspberry wrote:Skulle ta alldeles för lång tid för mig att ladda filmen, så skulle någon kunna sammanfatta lite kort vad filmen visar?
Masturbation av erigerade egon.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Joel wrote:Ser den imorgon, kan inte streama med 0,5 mbit.
Jag kunde det.
El_Raspberry wrote:Skulle ta alldeles för lång tid för mig att ladda filmen, så skulle någon kunna sammanfatta lite kort vad filmen visar?
Jag kan inte se att du skulle kunna fylla denna tråd med något om du inte sett filmen, så nej.

Sen förstår jag inte vad det var för fem första inläggen (Exl. mitt) hade med tråden att göra. willes accepterar jag då han såg filmen och sedan kommenterade på ett väldigt bra sätt vilket inte många andra gjorde.

T.ex mr_tobbes inlägg var ju väldigt, ja, fucking meningslöst.

En sak som gjorde mig "glad" var när jag såg elefanten som sparkade på människan, inte ett dugg jävla synd om han, de tär han själv som har gjort att elefanten hatar han. Sen att dom skjuter elefanten tyckte jag var mindre roligt. :(
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Ja, visst är det tråkigt att alla djur och växter ska fara illa pga den onda människan...
Ungefär lika gripande som en dokumentär som berättar om hur isbjörnarna dör för att dem inte orkar döda sälar och därför dör av svält... Inte ens en känslig djurvän bryr sig speciellt mycket i verkliga livet... Ungefär som greenpeace och andra diverse miljöfanataster. Om Jordens natur var "perfekt" skulle de alltid hitta något annat att propagera för.
Last edited by XitArS on 2007-08-23 0:12:23, edited 1 time in total.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

MarkSlap wrote:T.ex mr_tobbes inlägg var ju väldigt, ja, fucking meningslöst.
Det var mer substans i det inlägget än i filmen du länkade till, och det vet jag efter att bara ha sett 5 minuter.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

staretsen wrote:
MarkSlap wrote:T.ex mr_tobbes inlägg var ju väldigt, ja, fucking meningslöst.
Det var mer substans i det inlägget än i filmen du länkade till, och det vet jag efter att bara ha sett 5 minuter.
Förstår inte ens varför du skriver i den här tråden om du bara har sett 5min , men du kanske inte orkade läsa igenom trådskaparens inlägg?

Efter att ha sett filmen så tycker jag att den var riktigt bra fler borde se den för att förstå innbörden av vad som kommer hända om vi fortsätter på det här sättet.
Men visst sen som en del redan har sagt så är den riktad en heldel mot usa som inte riktigt stämmer överrens här.
Tack för länken till filmen MarkSlap den ska spridas till fler.
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

staretsen wrote:Det var mer substans i det inlägget än i filmen du länkade till, och det vet jag efter att bara ha sett 5 minuter.
Det är mycket visheter du sitter inne på för att vara så ung. Now go play somewhere else.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

staretsen wrote:Om man ser "icke-expansiv hastighet" och "en nyttig och varierad diet" som de högsta målen med existensen så tycker jag att man förtjänar att gå under som civilisation. Det är uppenbarligen inte mycket arier kvar i oss.
Du menar de krumma små indo-iranierna närmst släkt i europa tror jag med romerna?

Dessutom tror jag man får bromsa expansionen i alla fall lite för att få rum med alla dumheter vi hittar på. ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Explorer: Jag skriver sådär eftersom alla djur som de visar i den där filmen har uppstått genom motsatsen till de principer som de själva propagerar för, dvs jämlikhet och att frivilligt avstå från maktutövning. Filmen hamnar således i en endless loop och uppgår till plus minus noll medan mr_tobbe faktiskt informerade oss om att han ska gå och grilla något.

Big_Bird: Nej, den stolta, spirituellt överlägsna ariska rasen som grundade romarriket, de grekiska högkulturerna, zarathustriska Persien och vediska Indien medan semiterna fortfarande höll på med sina brinnande buskar. Men det är ett sidospår.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Staretsen: Aha, du menar alverna från atlantis. Varför sa du inte det med en gång? ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Jirgyg
Posts: 380
Joined: 2003-10-07 17:56:11
Location: Lkpg

Post by Jirgyg »

User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Rensat!
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Post Reply