Planka.nu kommer snart torka ut tårkanalerna ...
Planka.nu kommer snart torka ut tårkanalerna ...
... efter följande intermezzo:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=377517
http://www.aftonbladet.se/goteborg/article1079528.ab
Och fler ska det bli, utlovar Västtrafik. Innan årsskiftet ska alltså en fem, sex stycken "jätterazzior" (som jag tror Göteborg City lyckades uttrycka det) ska vara avklarade innan årskiftet.
Jag har väntat på att denna dag ska komma och haft idén om att precis detta ska göras i snart två år. Smilbanden gick ju självklart upp en aning, även om jag vet att om jag själv skulle jobbat dagpass i går så hade jag säkert åkt dit själv. Mest humoristiskt var fallet då mannen som flydde, blev nedbrottad och senare visade sig inte ha giltigt visum för att kunna stanna i Sverige. När blev du senast utvisad från ett land i samband med att du inte betalt din 10-kronorsbiljett hos lokaltrafiken?
Är det rätt drag av Västtrafik och deras anhängare/medhjälpare? Fritt fram att diskutera, för alla förutom Stockholm, såklart.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=377517
http://www.aftonbladet.se/goteborg/article1079528.ab
Och fler ska det bli, utlovar Västtrafik. Innan årsskiftet ska alltså en fem, sex stycken "jätterazzior" (som jag tror Göteborg City lyckades uttrycka det) ska vara avklarade innan årskiftet.
Jag har väntat på att denna dag ska komma och haft idén om att precis detta ska göras i snart två år. Smilbanden gick ju självklart upp en aning, även om jag vet att om jag själv skulle jobbat dagpass i går så hade jag säkert åkt dit själv. Mest humoristiskt var fallet då mannen som flydde, blev nedbrottad och senare visade sig inte ha giltigt visum för att kunna stanna i Sverige. När blev du senast utvisad från ett land i samband med att du inte betalt din 10-kronorsbiljett hos lokaltrafiken?
Är det rätt drag av Västtrafik och deras anhängare/medhjälpare? Fritt fram att diskutera, för alla förutom Stockholm, såklart.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Det är ju bra att det går snabbt så att man slipper vänta på att komma iväg igen. Ifall studenter har råd att pynta för sina biljetter så ska det väl inte vara några problem för andra?
Efter att ha suttit och småpratat lite med en tjej i klassen som kört spårvagn så har jag inte så mycket emot kontrollanterna och vakterna längre. Dom får ta mycket oförtjänt skit.
Efter att ha suttit och småpratat lite med en tjej i klassen som kört spårvagn så har jag inte så mycket emot kontrollanterna och vakterna längre. Dom får ta mycket oförtjänt skit.
Är du helt från vettet? VET DU HUR BILLIGT DET ÄR?Moonsky wrote:Jag tycker att lokaltrafiken borde vara billigare, så att fler använder den istället för bilar.
Det ska vara lätt, smidigt, snabbt, billigt och miljövänligt att ta sig från en plats till en annan.
Bäst vore om lokaltrafiken var gratis för alla.
Det kostar 400kr per månad att åka spårvagn en månad (30 dagar) inom göteborgs närkommun. Jämför det med kostnaden för en bil och du kommer inte ens kunna använda din bil innan kostnaden överstigit mer flera hundra procent.
Det handlar om ren och skär lathet, Fy skäms!
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Angående artiklarna:
Är man uppmärksam, vilket man är när man plankar (vem vill gå miste om 800kr?), så har man koll på vem som stiger på vid hållplatsen. Västtrafik har rutiner inom biljettkontrollerna, ett tidsschema och kontrollstationer (mellan två specifika hållplatser). Kontrollanterna har dessutom uniform. Det är inte svårt att undvika kontrollanterna på detta vis om man har lite koll.
Det står inget om hur många som unviker att åka dit. Siffran är antagligen slående.
Är man uppmärksam, vilket man är när man plankar (vem vill gå miste om 800kr?), så har man koll på vem som stiger på vid hållplatsen. Västtrafik har rutiner inom biljettkontrollerna, ett tidsschema och kontrollstationer (mellan två specifika hållplatser). Kontrollanterna har dessutom uniform. Det är inte svårt att undvika kontrollanterna på detta vis om man har lite koll.
Det står inget om hur många som unviker att åka dit. Siffran är antagligen slående.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
300:- t.om!Ramza wrote:Är du helt från vettet? VET DU HUR BILLIGT DET ÄR?
Det kostar 400kr per månad att åka spårvagn en månad (30 dagar) inom göteborgs närkommun. Jämför det med kostnaden för en bil och du kommer inte ens kunna använda din bil innan kostnaden överstigit mer flera hundra procent.
Det handlar om ren och skär lathet, Fy skäms!
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Jämfört med att cykla?DeCaff wrote:Det är ju rätt dyrt ändå. Som ungdom här betalar du 250kr för ett månadskort som du kan åka på alla Dalatrafik bussar och Tåg i bergslagen tåg.
Med genomsnittlig lön så tjänar du tillräckligt med pengar på, låt säga maximalt tre timmar, för att ha råd med ett månadskort.
Alltså: tre timmar arbete för att få resa obegränsat i en månad.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Det är lite värre om du är arbetslös och erhåller till exempel Alfakassa. Då tar kostnaden för ett månadskort över 10% av din månadsinkomst efter skatt (cirka 5.500 kr) i Stockholm och knappt 10% i Göteborg.Ramza wrote:Jämfört med att cykla?DeCaff wrote:Det är ju rätt dyrt ändå. Som ungdom här betalar du 250kr för ett månadskort som du kan åka på alla Dalatrafik bussar och Tåg i bergslagen tåg.
Med genomsnittlig lön så tjänar du tillräckligt med pengar på, låt säga maximalt tre timmar, för att ha råd med ett månadskort.
Alltså: tre timmar arbete för att få resa obegränsat i en månad.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Jämfört med vad?DeCaff wrote:Det är ju rätt dyrt ändå
Gör en liten snabbkalkyl:
Körkort minst 10 000:-
Bil ~10 000-20 000:-
Kostander för bil per år:
Skatt och besiktning ~2 000:- (säkert minst det dubbla om det är en diesel)
Försäkring 2 000-6 000:-
Bränsle ~6 000:-
Övriga utgifter (så som trängselskatter, service, delar osv): 2 000-4 000:-
Total summa med bil (första året): 32 000-48 000:-
Total summa per år: 12 000-18 000:-
Total summa för månadskort (beräknat på 250:-/mån): 3 000:-
Slutsats: Det är dyrt att ha bil, men bilen är ofta mycket nödvändig på mindre orter där kollektivtrafiken inte är så frekvent.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
- mohammedbilderna
- Posts: 342
- Joined: 2006-03-09 22:34:57
Men vem vill sitta o trängas med massa pack hela dagarna?elvenman wrote:Jämfört med vad?
Gör en liten snabbkalkyl:
Körkort minst 10 000:-
Bil ~10 000-20 000:-
Kostander för bil per år:
Skatt och besiktning ~2 000:- (säkert minst det dubbla om det är en diesel)
Försäkring 2 000-6 000:-
Bränsle ~6 000:-
Övriga utgifter (så som trängselskatter, service, delar osv): 2 000-4 000:-
Total summa med bil (första året): 32 000-48 000:-
Total summa per år: 12 000-18 000:-
Total summa för månadskort (beräknat på 250:-/mån): 3 000:-
Slutsats: Det är dyrt att ha bil, men bilen är ofta mycket nödvändig på mindre orter där kollektivtrafiken inte är så frekvent.
Jag vill kunna åka direkt dit jag ska, parkera där jag vill.
Inte vara beronde utav att det ska finnas nån hållplats dit jag ska.
Get out of here you fuckin flies!
Jag har inte påstått att man MÅSTE åka kollektivt, utan bara snabbkalkylerat skillnaden i pris mellan att ha egen bil och inte ha egen bil.mohammedbilderna wrote:Men vem vill sitta o trängas med massa pack hela dagarna?
Jag vill kunna åka direkt dit jag ska, parkera där jag vill.
Inte vara beronde utav att det ska finnas nån hållplats dit jag ska.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Nej. Det överlägset snabbaste sättet att ta sig mella två punkter i Göteborg är med cykel.DeCaff wrote:Lokaltrafik måste ju man i princip använda i sthlm/göteborg/malmö.
Jag både cyklar och åker bil. Kollektivt blir alldeles för ineffektivt. Det tar cirkus 1h att ta mig från hemmet till jobbet med kollektivtrafik. 15min med bil, 25 med cykel.
Kollektivt? Även om det vore gratis? Nej tack.
Mvh David
Wks: HP NC8430
"D" is for Lysdexia!
Wks: HP NC8430
"D" is for Lysdexia!
När jag bodde i Gamlestan i Göteborg och jobbade i Torp så tog det 45 minuter att gå och 35 minuter med spårvagn. 15 minuter att cykla.larsan wrote:Nej. Det överlägset snabbaste sättet att ta sig mella två punkter i Göteborg är med cykel.DeCaff wrote:Lokaltrafik måste ju man i princip använda i sthlm/göteborg/malmö.
Jag både cyklar och åker bil. Kollektivt blir alldeles för ineffektivt. Det tar cirkus 1h att ta mig från hemmet till jobbet med kollektivtrafik. 15min med bil, 25 med cykel.
Kollektivt? Även om det vore gratis? Nej tack.
edit: märk väl dock, i Göteborg med dess urusla väder så vill man hellre åka i torr spårvagn i 35 minuter än cykla i pisseregn i 15.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Jag har sakta men säkert under min utlandsvistelse börjat märka hur bra vi har det i Sverige. Från station till station tar min dagliga resa till Skolan runt 40min, det kostar mig runt 700.- i månaden.
Så har man fast jobb och endast behöver betala 400.- i månaden för att åka var man vill i staden så är det ju skamligt att inte betala när man åker kollektivt.
Så har man fast jobb och endast behöver betala 400.- i månaden för att åka var man vill i staden så är det ju skamligt att inte betala när man åker kollektivt.
我思う、ゆえに我あり
När jag flyttar tillbaka till göteborg nästa år så kommer jag gå med i planka. Jag tycker att det borde vara gratis. Och jag skiter i om jag tar era pengar. Detta kommer säkert resultera i att fler kanske går med i planka.
Måste ändå ge Västtrafik en klapp på axeln att dom faktiskt sänkte priserna förra året, äntligen. Även om det inte var tillräckligt.
Måste ändå ge Västtrafik en klapp på axeln att dom faktiskt sänkte priserna förra året, äntligen. Även om det inte var tillräckligt.
We dance to all the wrong songs
Surfade in lite på planka.nu och deras förslag till kostnadsfri kollektivtrafik verkar vara att höja div. skatter, men det är väl ingen som vill ha höjd skatt? Och varför ska alla glesbygdsbor som inte har tillgång till kollektivtrafik betala för att storstadsbor ska åka gratis?
Sluta vara så snåla och lata. Drick 2 öl mindre på krogen, de kommer ändå få dig att må illa, eller börja cykla/gå.
Sluta vara så snåla och lata. Drick 2 öl mindre på krogen, de kommer ändå få dig att må illa, eller börja cykla/gå.
我思う、ゆえに我あり
Nu är frågan, vilka är det som är snåla? Jag går inte på dagis jag betalar skatt till det ändå, det tycker jag är väldigt snällt. Dagis är något som dom flesta barn behöver då föräldrarna oftast jobbar på dagarna. Lokaltrafik är något som behövs i stora städer, alla borde betala för det och det betyder inte att det skulle bli en chockhöjning av skatterna heller. Men men, planka är fortfarande billigare än ett månadskort och när det gäller att tänka på sig själv och sin plånbok så går det före dom "lagliga" alternativen.thimp wrote:Surfade in lite på planka.nu och deras förslag till kostnadsfri kollektivtrafik verkar vara att höja div. skatter, men det är väl ingen som vill ha höjd skatt? Och varför ska alla glesbygdsbor som inte har tillgång till kollektivtrafik betala för att storstadsbor ska åka gratis?
Sluta vara så snåla och lata. Drick 2 öl mindre på krogen, de kommer ändå få dig att må illa, eller börja cykla/gå.
Last edited by Pinto on 2007-10-25 18:45:10, edited 1 time in total.
We dance to all the wrong songs
Du vet att ungdomar sällan får medellönen, va? 60-80 kr i timmen är ganska vanligt för dem under 18. Dra av ungefär en tredjedel i skatt så är det inte tre timmars arbete.Ramza wrote:Jämfört med att cykla?
Med genomsnittlig lön så tjänar du tillräckligt med pengar på, låt säga maximalt tre timmar, för att ha råd med ett månadskort.
Alltså: tre timmar arbete för att få resa obegränsat i en månad.
Eller för ett annat sätt att se det, ett okvalificerat jobb i Stockholm ger dig nästan precis hundra kronor i timmen, drar du av skatt på det så är det en hel del timmar innan du får råd med SL kortet för 620 kronor. Sen att man jobbar för att kunna ta sig till jobbet är också något man kan tänka på...
Suck. Orättvisan går åt alla håll, redan idag. Tanken bakom skatter i Sverige är trots allt ekonomisk utjämning.thimp wrote:Surfade in lite på planka.nu och deras förslag till kostnadsfri kollektivtrafik verkar vara att höja div. skatter, men det är väl ingen som vill ha höjd skatt? Och varför ska alla glesbygdsbor som inte har tillgång till kollektivtrafik betala för att storstadsbor ska åka gratis?
Last edited by Andrej on 2007-10-25 15:25:02, edited 1 time in total.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Vill påpeka att mänsklighetens avskum är kontrollanter och väktare som ställer sig vid Universitetets (tunnelbanestationen) uppgång den 23'e och 24'e varje månad.
Last edited by Andrej on 2007-10-25 15:33:16, edited 2 times in total.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.