kill the noise artikel

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
User avatar
laftaro
Posts: 129
Joined: 2002-09-07 6:28:38
Contact:

kill the noise artikel

Post by laftaro »

skulle vilja se en artikel där man får råd och tips hur man får ner decibelen i sin helhet...

köpte en kraftig kylfläkt till psu´n(prosessorn) det stod att den var tystgående.. till amd duron 800, men för framtida behov..
men tydligen är tystgående relativt, men tänkte nu att får jag tyst på den jäkeln genom byta kylsystem, vill jag inte få nån överaskning med att det är nåt annat som börjar höras.. eftersom denna kylfläkt kanske överöstar allt annat..nu.

vilka saker som kan vara väldigt irreterande inuti.. eller Vibrera kraftigt så att kraftigt ljudkälla uppkommer..

hoppas ni förstår vad jag menar..
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Kan väl skriva ihop lite grunder här..

Först tänkta jag sätta ett diagram över hur man kopplar om fläktar.

Dubbelkolla bara att färgerna är vad jag har skrivit här för att alla nätagg följer inte standarden. Glöm inte heller att alla nätagg är inte så starka på alla volter

Gul: +12
Röd +5
Orange: +3.3
Svart: 0
Vit: -5
Blå: -12
Grön: sätter igång nätaggetmed hjälp av svart
Grå: jord
Lila: +5volt standby tror att den bara får kombineras med svart (den kan hålla igång saker även om det är vänteläge)

Gul+Blå = 24v
Gul+Vit = 17v
Röd+Blå = 17v
Orange+Blå = 15.3v
Gul+Svart = 12v
Svart+Blå = 12v <- rekommenderas ej
Röd+Vit = 10v
Gul+Orange = 8.7v
Orange+Vit = 8.3v
Gul+Röd = 7v
Röd+Svart = 5v
Svart+Vit = 5v <- rekommenderas ej
Orange+Svart = 3.3v
Röd+Orange = 1.7v

De två jag har markerat är onödiga att köra då man får mer ström med det andra alternativet (det ovanför)
Jag kan ju tillägga att man kan seriekoppla fläktar och då delar man volten med antalet fläktar. så är 7v för mycket och 5v för lite kan man seriekoppla två (ganska lika fläktar inte 1 delta och 1 papst) fläktar och få 6v eller vad man nu delar..

Fläktarna: Gamla fläktar kan behöva oljas för att låta mindre eller sluta vibrera (vilket också låter en del). På fläktarna sitter det en klister lapp, under den är det ett hål, ibland med en gummiplupp över. Ta bort dessa och spraya in olja. Antingen får du ha fläkten igång när du gör det eller så snurrar du den själv. Symaskinsolja eller 5-56 går alldeles utmärkt.

Om du inte vill krångla med t ex 5v och 7v finns det vridpotar och motstånd man kan sätta dit istället, dessa genererar dock värme själva och gratis är det ju inte ;)

Lådan: Man kan sätta olika saker på väggarna för att isolera lådan. Sen beroende på hur lådan står och vilka fötter den har blir det olika mycket resonans från fläktar cdromer hårddiskar etc. Därför har jag min låda på en mjuk matta.
Finns det plats för fler fläktar så sätt in fler, det är bättre att ha 2 tystgående än en som låter jättemycket. Många lådor har dåliga fläktgaller på baksidan, tar man bort dessa och sätter dit riktiga minskar ljudnivån samtidigt som luftflödet ökar.

Regel: Ju bättre du kan ordna sladdar etc så luftflödet ökar desto långsammare kan du köra fläktarna. För att göra luftflödet bättre kan man göra tunnlar i papper eller annat material som leder luften rätt.


Hårddiskar:
Hänga upp dem i 5,25 tums platser i gummiband, då minskar resonansen från hårddiskarna. Detta hjälper dock inte något nämnvärt mot de högre frekvenserna, då är det bättre med att isolera lådan eller att lägga hårddisken i speciella lådor som man kan köpa. Dock skall man tänka på att många av dessa lådor gör att disken blir mkt varmare, alltså kan man inte ha en varm hårddisk i sådana lådor.

Nätaggregat: Många nätaggregat har inte riktiga fläktgaller på baksidan. Genom att byta dem mot vanliga fläktgaller man kan köpa minskas ljudnivån och luftgenomströmningen ökar. Man kan även byta fläkt i nätagget eller dra ut kablarna från den existerande och köra den på 5v eller 7v beroende på hur varmt den går.

Grafikkort: Om grafikkortet låter för mycket finns det lite olika alternativ.
Antingen kan man slöa ner fläkten som sitter där eller kan man spänna fast en stor fläkt som blåser över hela kortet, om man gör det kan det vara bra att ta bort den fläkten som sitter där eftersom den hindrar luftflödet samt att man bör fundera på att byta till en bättre lämpad kylfläns t ex en för Pentium/Amd K6.
Regel: För att kunna slöa ner fläktarna så mycket som möjligt gäller det att grafikkortet har bra kylpasta så värmen leds optimalt till kylflänsarna.

CPU: En fläns med längre avstånd mellan finsen (flänsarna) är oftast ett bättre val om man skall köra fläkten långsamt. Glöm heller inte att ha en bra kylpasta innan du börjar slöa ner fläktarna. Duron/Thunderbird/XP klarar utan problem att ligga på temperaturer över 60° under full load utan att bli instabila. Se bara till att du håller dig under 70° så skall det inte vara några problem

Chipset: Ibland har chipset en kylfläns med fläkt. Dessa behövs ofta inte vara igång, speciellt inte om du har bra luftgenomströmning i lådan. Om du upptäcker instabilitet, testa att byta kylpasta. Du kan även testa att sätta dit en pentium/AMD k6 fläns. Annars säljer många butiker passiva chipset-flänsar.

Bra butiker:
www.gtek.net
www.overclockers.se (föredetta www.tjcomputer.com)
www.kylning.com

Bra ord att kunna
Passiv kylning - Kylning utan fläkt (bara kylfläns t ex) motsats till aktiv kylning
HSF - Heatsink and fan. Kylfläns med fläkt
dB - decibel anger ljudnivån på fläktarna under 29dB är ett måste om datorn skall vara någorlunda tyst.[/b]
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
laftaro
Posts: 129
Joined: 2002-09-07 6:28:38
Contact:

Post by laftaro »

tack det var precis vad jag behövde... kommer att hjälpa mig när jag börjar modda.. så att inte behöver skruva isär datorn varje gång jag upptäcker något nytt.. :)

Thermaltake Super Orb upto 1.5ghz
noislevel 34dBA outerfan 32dBA innerfan

det är inte precis under 29decibel ;)
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Admin: någon kanske vill copy pastea till guider eller klistra i moddning om ni tycker den verkar hyfsat bra?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Visst, men skippa delen om spänningen, det kan vi länka från den befintliga klistrade tråden. Sedan kan du kopiera resten du skrev och göra ett nytt inlägg i moddningsforumet med en bra titel ex. "Snabbguide för att sänka ljudnivån" så lovar vi att klistra den.
» the empire never ended
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

been there done that :)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply