64bits ett år

Inledning
Historia
Vi som arbetar på sidan
Vårt arbete på sidan
64bits i framtiden


28/6-01 | 64bits | 64bits@64bits.se

Inledning

Så har ett år passerat. Ett år av arbete, slit och en hel del glädje för oss som arbetar med sidan. Men vad har hänt under denna tiden? Vad är historien bakom 64bits och hur är det att arbeta på en sida som denna?
Ja bland annat dessa frågor skall vi svara på i denna artikeln som är ett firande av vårt första år. Ni kommer att få läsa lite om vår historia, vad det är vi gör när vi arbetar på sidan, samt lite personliga åsikter från oss som arbetar här.
Runtom i texten hittar ni lite bilder och annat som vi tror kan vara av intresse för er.

Vi önskar er en trevlig läsning.



Historia

Hur började det hela? Och var det ett år sedan det hela började? Ja det är faktiskt ganska så svårt att säga när det hela startade på riktigt. Vi får gå längre tillbaks än till den nittonde juni år 2000 för att hitta grunden till 64bits. Anledningen till att vi nu räknar detta datum som starten är att det var då allt startade. Den första uppdateringen med vårt nyhetsscript. Men mer om det senare.

Det hela har sin grund i när jag (Jonas Axman), eller som jag då kallade mig "Patron" deltog i diskussioner i en "newsgroup" med diskussioner rörande det mesta om PC datorer. För de som är nyfikna var nyhetsgruppen swnet.sys.ibm.pc. Här hade vi en hel del diskussioner och ibland gick det ganska så hett till. En av de som jag diskuterade mycket med kallade sig för Misko, numera en känd profil på Sweclockers. Han drev en sida vilken han kallade för CPU-Racet och där gällde det att få ett så bra resultat som möjligt i testprogrammet Final Reality.

Naturligtvis så gav jag mig in i detta och det var mycket här det hela startade. För att få bättre resultat i racet så gjorde man allt möjligt för att få bra resultat. Faktum är att Misko har lämnat det som var CPU-racet kvar, något bortglömt, på en hemsida. Och efter en hel del letande så fann jag faktiskt hans gamla sida, det hade då gått nästan ett år sedan jag besökte den sist. Lite nostalgi kände jag nog när jag såg den.
För de som vill besöka sidan så finns den som sagt kvar. Och dit kommer man enklast genom ett klick här.

Men när exakt startade det hela då? Vi är nu i en tidpunkt strax innan julen 99 och mitt deltagande i Miskos CPU-Race pågick för fullt. Nu så kände jag samtidigt att det var dags för ett nytt grafikkort och efter att ha undersökt marknaden så fastnade jag för ett av de bättre Geforcekorten. Det blev ett Asus 6600 Deluxe som inköptes dagen innan julafton och detta gav mig en stor ökning i mina resultat på Miskos race. Samtidigt så kände jag att jag ville göra något mer. Och mellan Julen och nyår 99 så skrev jag min första recension. Det tog ett antal timmar och jag lade ned en hel del energi på den, resultatet finns fortfarande att beskåda bland våra recensioner.

Som sagt så kom det då revolutionerande GeForce och snart därefter så lanserades fortsättningen i 3Dmark serien, 3Dmark 2000. Final Reality började bli aningen föråldrat så jag kände att det var dags att göra något åt det hela. Efter samtal med Misko så fick jag låna hans design. Nu lades grogrunden till 64bits.

Det gällde att få fram prestandaracet så att man kunde få in en del resultat, det var inte helt lätt. Ett stort problem var att 3Dmark var så stort så att inte många ville hämta hem det. Dessutom så var det lite ojämnt mellan olika grafikkort där nVidias hade en klar fördel. Så efter en något trög start så lyckades jag ändå komma fram till vad ni kan se här nedan.

Där ser ni hur det hela såg ut. Men det är inte så roligt men en bild så varför inte ta en titt på vårt orginalrace i oförändrad form så som det såg ut från början?
Klicka då här för att se efter.

Tittar vi runt på sidan ser vi ett par saker, först och främst inledningen där racet förklaras samt lite länkar runtom på sidan. Längst ned så hittar vi ett intressant datum.

Senaste nytt 23/1: Sidan läggs upp!

Där har vi alltså början till det hela, det var nu jag aktivt började arbetet med en sida och jag har inte slutat med det sedan dess. Den tjugotredje januari år tvåtusen så började alltså 64bits ta form. Dock var inte namnet påtänkt ännu. Inte ens att det skulle bli en större sida av det hela.

Tittar vi på resultaten kan vi se några intressanta saker. De som besöker Sweclockers kan hitta intressanta resultat på plats nr 2 samt plats nr 5. Låter namnen bekanta?

Intressant här är att vi har en gammal slitvarg med. Det är Rickard som ligger i ledningen. Han har från detta datum alltid legat med i toppen bland våra race.

För att ge folk en guide i hur de kunde förbättra sina resultat så skrev jag en liten guide som ni kanske har hittat där uppe. Såg ni inte den så kan ni klicka här.

Nu började jag långsamt få upp lusten för att skapa något mer än bara CPU-racet. Arbetet börjades på en ny design, racet bytte namn till Prestandaracet 3Dmark2001.
Samtidigt så slutade Misko arbetet med sitt CPU-race och påbörjade även han ett projekt som mynnade ut i www.4dfx.net.

Den närmsta tiden så skedde det inte så mycket, under ett par månader fortskred arbetet med at hitta en bra design (vilket var svårt med tanka på mina ringa kunskaper inom området) samt att hitta på ett namn. Och namnet var naturligtvis ännu svårare att komma på, .com adresser var aningen svårt att få eftersom i stort sett alla bra namn jag kunde komma på var tagna. Samtidigt så kände jag att jag inte ville ha en .net eller .nu adress utan det fick antigen vara en .com eller en .se.

Slutligen fick det bli en .se då jag i samband med att jag letade namn upptäckte att man hade ändrat så att det var möjligt att registrera .se domäner även som enskilt företag.
Men åter till själva namnet, för det första skulle det vara kort och lätt att komma ihåg. Det skulle dessutom vara lättstavat och ha någon sort anknytning till datorvärlden, inte helt lätt. Så tillslut så blev namnet faktiskt taget ur luften. Om jag inte minns fel var det när jag läste om 64bits processorer på Tom´s Hardwareguide.

Så, dags att skaffa domänen, för att få domännamnet registrerade jag 64bits som företag men då som hobbyföretag vilket innebar att jag slapp en hel del merarbete men att jag inte kunde hantera pengar genom företaget. Alltså saknade 64bits F-skatt vilket inte var något större problem då jag egentligen aldrig hade trott att 64bits skulle växa så. Eftersom dessutom möjligheterna att få in pengar den första tiden i vilket fall skulle vara små så fanns inte heller behovet.

Så, domänen var på gång och jag gjorde ett antal olika förlag på design, det tog ett tag och inte förrän tredje försöket kom jag fram till en som var acceptabel, i vart fall mätt med mina kunskaper. Vi har fortfarande kvar samma upplägg som vi hade då.


Vår gamla design som byttes ut i våras. Klicka
på bilden för att komma till en riktigt htmlsida.

Så, då var vi vid tidpunkten som vi nu firar, den 19/6-00 hade jag installerat vårt nyhetsscript och kunde på ett enkelt sätt börja uppdatera med nyheter.
Så fortsatte det en tid, jag arbetade på en del artiklar men jag försökte ännu inte skaffa något att recensera, det fick bli en del guider och några recensioner när man fick tag på något eller kanske köpte sig. I början så kände jag det att det viktigaste var att ta det lugnt och känna sig för vad det egentligen var jag höll på med. Det skulle få den tid det tog.

Efter en månad ungefär kände jag att det var dags att få hjälp, det var ett ganska slitande arbete att uppdatera nyheterna varje dag i tillräcklig mängd. Vid detta laget tog jag hjälp av en kille som kallade sig CH och som många av er känner till så är han fortfarande kvar på sidan. Men strax efter att CH kom med så introducerade vi DaWa, jag tror inte att så många känner till hans existens på sidan. Senare fick han dock sluta på grund av brist på tid.
Och efter att ha erbjudit dem att arbete på sidan så blev det inte bara JAG och MIN sida, det blev vår sida. Så vi arbetade vidare med sidan, prestandaracen var en dragare och vi kom med några artiklar då och då. Fortfarande var det en försiktig och ganska anspråkslös tillvaro vi förde.

Tiden gick som sagt, och i september så började den stora förändringen, det var nu vi började få upp farten på det hela genom att Chrono Tigger och Whiz började på sidan. Nu började arbetet med att leta produkter på allvar. Recensionerna började komma i högre takt och besökarantalet ökade stadigt. Mot slutet av året så började det hända saker, mkk och Johan_vii välkomnades i gänget, vi fick igång vårt forum och recensionerna fortsatte att komma i stadig takt.


Vi skall naturligtvis inte glömma en viktig detalj. Och det är SweLan. Under senhösten så började vi samtala med Fluffy (Håkan) på Swelan och det gällde alltså att göra 64bits och Swelan till "ett". Eller i vart fall ett större samarbete så att man kunde gå mellan sidorna utan problem. På så sätt så har vi med oss en sida som helt ägnar sig åt så kallade LAN.

Och vi är väldigt glada att ha med oss Fluffy eftersom vi känner att detta är något av en "orginallista". Inte på så sätt att den var först då fragzone hade en sedan tidigare utan genom att den är originell och personlig. Dessutom sköts den av vår egne hängivne Fluffy!

Så höll det på ett tag till, tills vi kände att vår design inte riktigt höll måttet längre. Det var dags att förnya oss en del och då kom vår käre fred^ in i bilden. Genom ett envist arbete och under konstant tryck för att ändra på detaljer så kom han fram till den design vi har idag. Och vi är stolta över designen som vi tycker passar oss utomordentligt.

Vad hände mer? Jo det var dags för oss att flytta till en annan server. Och det var inte direkt den smidigaste flytt vi varit med om. Det krånglades och arbetades från vår gamla leverantör vilket gjorde att det tog enormt lång tid med omställningen från det gamla till det nya. Sidan var nere alldeles för länge. Detta borde ha tagit ett par dagar men tog hela tre veckor. Det var en tid av frustration för både oss och våra besökare.

Väl igång på vårt nya Webhotell som sponsras av FragZone.se kom vi igång igen. Vi har efter detta välkomnat Erko till vår gemenskap och tillslut så har vi hamnat där vi är idag. Ett år efter första nyhetuppdateringen.

Nästa sida -->>

 



28/6-01 | 64bits | 64bits@64bits.se