Innehåll

ScummVM - Äventyrsspel redux

Introduktion
Scumm- vad?
Få tag i spelen
Kom igång
Avancerade funktioner
Framtiden


27/01-05 | Sven Arvidsson | sa@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Introduktion

År 1987 släppte dåvarande Lucasfilm Games spelet Maniac Mansion. Det kan sägas vara det första riktiga grafiska äventyrsspelet. Till skillnad från andra samtida äventyrsspel från t.ex. Sierra gjorde Maniac Mansion det möjligt att klicka på föremål istället för att skriva kommandon till spelet.


Maniac Mansion från 1987.

Personen som till största delen låg bakom Maniac Mansion var Ron Gilbert. Han designade inte bara spelet utan skapade även motorn för att driva spelet. Motorns namn var SCUMM, Script Creation Utility for Maniac Mansion. SCUMM var något mellan en spelmotor och ett programmeringspråk vilket visade sig vara en riktig fullpoängare för att skapa äventyrsspel.

Tre år senare, 1990, släpptes The Secret of Monkey Island, återigen med Ron Gilbert i spetsen. Monkey Island blev snabbt en succé med sin charmiga humor, kluriga pussel och sköna musik. I det här spelet var det till skillnad från Maniac Mansion svårt att fastna, det fanns inga misstag att göra och spelaren kan inte heller dö (nästan).

Nintendo-versionen av Maniac Mansion fick till viss del skrivas om för att passa in i Nintendos familjevänliga utbud. Dock glömde man plocka bort möjligheten att köra hamstern i mikrovågsugnen. Drygt 25 000 kopior såldes innan Nintendo upptäckte det och släppte en ny version med den funktionen borttagen.

SCUMM användes i alla LucasArts äventyrsspel, åtta olika versioner av motorn utvecklades under årens lopp. 1998 blev det stopp, Grim Fandango släpptes och använde en nyutvecklad motor.

Under den tiden hann det hända mycket. Ron Gilbert slutade på LucasArts och bildade sitt eget spelföretag, Humongous Entertainment, som utvecklades äventyrsspel för barn. Även de spelen baserade på SCUMM. På LucasArts blev Tim Schafer mannen bakom flera kända äventyrstitlar, däribland Day of the Tentacle och Full Throttle. Även han lämnade tids nog företaget och bildade istället Double Fine.

Scumm- vad?

Det var inte meningen att artikeln skulle handla om LucasArts, även om det säkert vore intressant att göra en djupdykning i företagets historia. Vad är då ScummVM och hur platsar det bland äventyrsspelen?

Som alla känner till är det inte speciellt lång tid i spelindustrin mellan det att en titel ges ut och blir en succé tills den glöms bort och alla börjat spela nästa generations stora titel. Samma sak händer både med hårdvara och operativsystem. Efter ett tag blir det klumpigt och snart omöjligt att köra ett äldre program på en modern datorplattform.


"Shish keJoe!"

Det här är ScummVM kommer in i bilden. Det är inte en emulator, utan en hel omskrivning av motorn till flertalet klassiska äventyrsspel. VM:et i slutet av namnet står för "Virtual Machine" vilket antagligen är en bättre beskrivning. Utan att gå in i alltför tekniska detaljer räcker det att veta att ScummVM gör det möjligt att spela flertalet gamla spel.

Programmet är fritt och går att ladda ner gratis från projektets hemsida. Det är konstruerat så att det ska gå att porta smidigt mellan olika plattformar och finns därför till de flesta operativsystem.

ScummVM gör det även möjligt att använda spelfilerna från olika versioner av spelen, oavsett vad du kör för OS och hårdvara. Hade du en t.ex. en PC-version av Full Throttle och har bytt till Mac OS X idag går det utmärkt att spela det spelet genom ScummVM. Det är även möjligt att spela några av spelen på Dreamcast eller vissa handdatorer.

Det är viktigt att ha i åtanke att ScummVM, som redan påpekats, inte är en generell motor för äventyrsspel. Mycket tid har lagts ner på att knäcka konstruktionen (sk. "reverse engineering") av flera av spelen. I några andra fall har källkoden till spelen donerats av originalutvecklarna (så var fallet bl.a. med Broken Sword-spelen) och skrivits om.

De spel som stöds är naturligtvis LucasArts äventyrsspel, mer exakt de som gjordes mellan 1987 och 1997 och är baserade på SCUMM-motorn. Dessutom Revolutions Broken Sword 1 och 2 samt Beneath a Steel Sky. Även Adventure Softs Simon The Sorcerer 1 och 2 och den mer udda titeln Flight of the Amazon Queen och barnspelen från Humongous Entertainment.


  Nästa sida »


27/01-05 | Sven Arvidsson | sa@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna artikeln i vårt forum!