Innehåll

ScummVM - Äventyrsspel redux

Introduktion
Scumm- vad?
Få tag i spelen
Kom igång
Avancerade funktioner
Framtiden


27/01-05 | Sven Arvidsson | sa@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Framtiden

(Det här stycket baseras på läsning av ScummVM-projektets forum, maillistor, rykten och förbjudna seanser.)


Day of the Tentacle.

I och med version 0.7.0 av ScummVM ligger stödet på de flesta spel kring 85-95%. Några sällsynta versioner och demo stöds något sämre och av titlarna från Humongous Entertainment återstår det många som inte stöds mer än till viss del. Det arbetet har påbörjats nyligen (och bygger till stor del på det befintliga SCUMM-stödet).

Inom kort kommer det antagligen en version med mindre buggfixar (bättre stöd för filformaten från Mac och fixar för olika portar).

Kikar man in bakom kulisserna i versionhanteringssystemet för källkoden till ScummVM hittar man två intressanta kataloger, saga och kyra. Det förstnämnda är början på en implentering av motorn till det tyska äventyrsspelet Erben der Erde (Inherit the Earth) samt Harlan Ellisons skräck/sci-fi-äventyr I Have No Mouth and I Must Scream.

Kyra, är som många säkert redan gissat, tänkt att göra det möjligt att spela Kyrandia-serien av äventyrsspel: Legend of Kyrandia, Hand of Fate och Malcolm's Revenge.

Ett av skämten i The Secret of Monkey Island ledde till en del problem för LucasArts. När Guybrush kommer fram till en stubbe i skogen upptäcker han att den leder till en labyrint och spelet frågar efter diskett 23, 47 och 98 (spelet kom på ett mycket mindre antal disketter). Uppenbarligen var det många som inte förstod att det var ett skämt och ringde LucasArts support och frågade varför de inte fått med alla disketterna till spelet. Skämtet togs bort i CD-utgåvan.

Vad det gäller portningar till andra operativsystem och konsoller kan man hoppas på att porten till MorphOS blir uppdaterad, den befintliga porten är av ScummVM 0.5.1. Det har även talats om en port till Playstation 2 och ett sådant projekt lär även ha påbörjats flera gånger, än så länge är det närmaste man kan komma den här inofficiella versionen. Med lite tur kommer det förhoppningsvis en komplett officiell version snart.


Day of the Tentacle.

Även Xbox-ägare har uttryckt en önskan om en fristående port (det är redan möjligt att köra ScummVM via GNU/Linux på Xbox). Det arbetet är tänkt att baseras på OpenXDK, det fria utvecklingspaketet för Xbox.

Ett annat intressant ScummVM-relaterat projekt, Residual, hittas lite diskret under Subprojects på ScummVMs hemsida. Residual är tänkt att bli för GRIME vad ScummVM är för SCUMM, en fri implentering av motorn bakom Grim Fandango och Escape from Monkey Island. I dagsläget är bara stöd för Grim Fandango utlovat. Med tanke på att det spelet endast släpptes för Windows lär det vara efterlängtat. Residual har inte fått lika mycket kärlek som ScummVM och viktiga bitar som ljussättning och sparfunktion fungerar ännu inte. Residual har inte heller haft någon officiell release.

Den här artikeln är licensierad under en Creative Commons-licens.




« Föregående


27/01-05 | Sven Arvidsson | sa@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna artikeln i vårt forum!