Voodoo 5 lever Inledning Drivrutiner 64bits-paket & inställlningar Bios & överklockning Speloptimeringar Nyttiga program |
24/6-01 | mkk | mkk@64bits.se
Precis som moderkorten har ett BIOS så har grafikkorten också ett. Det styr vissa grundläggande funktioner som Plug&Play och lågnivåinställningar för grafikminnet. Att uppdatera BIOS till en senare version kan ge vissa positiva effekter, men i regel inte så pass mycket att en oerfaren användare bör kasta sig över möjligheten direkt. I att uppdatera ett bios finns det alltid en liten risk att det kan gå illa. På mitt Voodoo5 5500 PCI så gav biosversion 1.16 ungefär procenten förbättrad generell prestanda samt möjlighet till att överklocka ännu något högre än förut med version 1.15. Det bästa stället på nätet att hitta olika BIOS till kort baserade på Voodoo3,4 eller 5 är idag VoodooSource. (voodoosource bios arkiv) Jag går inte in på detaljer om hur man gör här, men det kräver kunskaper om och möjlighet att kunna starta upp i ren DOS-miljö. Hos Voodoosource finns det även en räddningsdiskett som man kan använda ifall det uppstå problem efter uppdateringen. En sådan diskett skall i så fall skapas innan något händer, eftersom ett fel i bios på ett grafikkort kan göra att inget går att se på skärmen.
Kortet
kan förståss överklockas också. Standardfrekvensen för
den vanligaste modellen Voodoo5-5500 är 166MHz och hur mycket högre
man kan gå varierar individuellt mellan korten. Men att kunna gå
upp 10% extra till 183MHz är inget alldeles ovanligt. Tack vare kortets
uppbyggnad kring dubbla grafikchip så blir det en ansenlig ökning
av kortets fillrate, eller råstyrka enkelt uttryckt. Mitt eget kort verkar
nå sin gräns vid 188MHz med hjälp av god luftströmning
i burken. Värmen verkar inte vara den egentliga begränsningen då
det rätt snabbt blir problem vid 189MHz, vilket leder till antagandet att
det snarare är minneskretsarnas frekvenstolerans som begränsar. 3dfx-arkitekturen
har alltid inneburit att både grafikchip och minnen gått på
samma klockfrekvens och Voodoo5 är inget undantag.
Många prestandagivande inställningar går att fixa direkt i
spelen nuförtiden. Att ta en extra titt på Quake3 känns helt
naturligt eftersom det är såpass populärt. Det lämpar sig
även väl för att demonstrera kortets funktioner. Här följer
ett par nyttiga konsoll-inställningar med förklaring.
"r_ext_compressed_textures 1" Ser till så att texturer
komprimeras innan de laddas in i grafikminnet. Ger lite bättre prestanda
utan att sänka bildkvalitén nämnvärt då Voodoo5
är bra på att hantera komprimering. Den enda egentliga nackdelen
är att det kan ta lite längre tid att ladda banorna.
"r_texturebits 32" Med texturer av högsta kvalitet så
blir också det mesta i spelet snyggare. Tack vare komprimeringsinställningen
ovan så leder det inte till någon större prestandaförlust.
"r_colorbits 16" Ställer in så att bara 16 bitars
färghantering används i slutskedet, vilket spar bandbredd. Den interna
hanteringen av grafiken i 32bits läge är ändå inte bortkastad
tack vare att Voodoo5 kortens 16bit läge är ibland de allra bästa.
Det kan låta konstigt och det går tvärtemot vad som stått
i många generella tweak-guider för Quake3 men prova denna kombination
av inställningar med ett Voodoo5 kort för att se själv att det
ger ett bra resultat.
Den nyligen släppta uppdateringen till Quake3 som kallas Pointrelease 1.29f visade sig tacksamt nog vara extra trevlig för Voodoo5 användare. Dels för en liten generell prestandaförbättring men också för att den experimentella funktionen Hidden Surface Removal fungerar bättre än med tidigare versioner av Quake3. Med ett drivrutinspaket som tillåter inställningen så kan man nu köra på "Aggressive Tiling" utan att behöva använda konsollkommandot "r_finish 1" för att få bort artefakter i grafiken. Väl värt att testa, även om det som sagt är en experimentell funktion i drivrutinerna som 3dfx tog fram i sista stund.
En komplett guide över inställningsmöjligheterna i Quake3 finns på Upset Chaps Quake3 Guide.
Rent allmänt när det gäller inställningar och spel så
tänk på att Voodoo5 korten inte har någon hårdvaru T&L
och att processorn kan vara en begränsande faktor framför allt i de
nyaste spelen när det kommer till hur pass tunga geometriska inställningar
man kan köra med. Skuggor och detaljnivån på spelarmodeller
är typexempel på geometriska faktorer. Högupplösande texturer
och FSAA är annars var man kan dra nyttan av råstyrkan i Voodoo5.
WickedGL från Metabyte är egentligen inget program utan ett miniGL paket som fungerar med Voodoo2 och högre. Det kan vara värt att prova för de som vill klämma fram lite extra prestanda i OpenGL-baserade spel. Metabyte utvecklar dessutom MiniGL fortfarande vilket bland annat visar sig i stödet för spel som Tribes2.
VoodooRunner är ett program som låter användaren ange individuella inställningar för varje spel. Till exempel så går vissa spel att köra utmärkt med 4x FSAA medans andra är lite för tungrodda för det. Jag har sett lite småbuggar när jag provat det men det verkar uppdateras fortfarande så det blir nog bättre.
Voodoo Frequency Selector låter dig välja den vertikala uppdateringsfrekvensen för monitorn manuellt under Windows2000, något som ibland annars ofta strular genom att spelen körs med bara 60Hz vilket kan upplevas som störande.
HzTool är ett liknande program fast inte specifikt för 3dfx som ger detaljerad kontroll över monitorn under Windows95/98/Me. Klart rekommendabelt oavsett grafikkort.
3dfx's
egna överklockningsprogram för Voodoo5. Lägger sig under
avancerat-knappen i egenskaperna för bildskärm i kontrollpanelen.
Slutord
Jag hoppas att de flesta av er som läst denna artikel fått ut något av den. Kanske till och med så pass att några av er kommer att kunna använda era Voodoo5-kort ett bra tag till innan det blir dags att byta. Det kan eventuellt bli möjligt att uppdatera artikeln med tester av drivrutiner för Windows2000 och/eller WindowsXp i framtiden. I just WindowsXp så lär det följa med drivrutiner för Voodoo5 som stödjer Direct3D men inte OpenGL. Kanske kunde WickedGL paketet vara en räddare i nöden tills vidare för er som redan nu testar WindowsXp och saknar Quake3. Hursomhelst så ge inte upp, kämpa vidare! Död åt nVidia! (Ehmm..., den där vita bilen är visst redan tillbaka.)
24/6-01 | mkk | mkk@64bits.se