3ds max 5 Bible

3ds max 5 Bible

27/10-03 | Martin "redhat" Hedlund | redhat@64bits.se

Vi fortsätter med bokrecensionerna här på 64bits och nu är det dags för ännu en "bibel". Ni kommer kanske ihåg "Photoshop 7 Bibeln" som recenserades för ett tag sedan? Nu har vi läst "3ds max 5 Bible" som behandlar just 3ds max 5, det världskända 3D-modelleringsprogrammet som medverkat i många hollywood-filmer.

Jag har sedan tidigare arbetat med 3ds max och 3D Studio MAX som det hette förr. Ni kan läsa min 3ds max 4.2-recension här.

3ds max 5 Bible

Orginaltitel 3ds max 5 Bible
Förlag Pagina
Pris Ca. 600 kr
ISBN 0-7645-3703-2
Antal sidor 1152
Tryckår 2003

De flesta av er känner säkert till "Bibel"-böckerna. En serie böcker som behandlar allt från Red Hat Linux till Photoshop. Biblarna finns på både engelska och svenska. Det finns, inte helt oväntat, fler engelska "biblar" än svenska eftersom att de svenska upplagorna bara är översättningar av de engelska. Och nu är det alltså "3ds max 5 Bible" som vi har läst och recenserat, som tyvärr inte har någon svensk översättning.

Bokens författare är Kelly Murdock som har skrivit fler datorböcker än han orkar räkna till. Faktum är att han skrivit så många datorböcker att han undviker att besöka datorlitteraturen i bokaffärer med ett undantag, grafikböckerna. Många av hans böcker är just grafikböcker, men han har även skrivit böcker som "Master VISUALLY HTML and XHTML", "Adobe Atmosphere Bible" och "JavaScript Visual Blueprint". Kelly Murdock började arbeta med 3D sedan 3D Studio 3 (dvs inte 3D Studio MAX 3, utan DOS-versionen). Efter det har han avancerat och har fullbordat många enastående 3D-projekt.

"3ds max 5 Bible" är en bok jag inte föredrar att läsa från sida till sida. Det går visserligen alldeles utmärkt att läsa den på det sättet, men jag föredrar att använda den som ett uppslagsverk. En bok man kan vända sig till för att snabbt och enkelt få hjälp med något problem som dykt upp eller för att effektivisera ett arbetssteg. Detta är väldigt viktigt i 3ds max där man kan skapa något på flera olika sätt, däribland många oerhört omständiga och ineffektiva. För vem vill rendera en 24-timmarsbild när man kan göra det på tio?

Tyvärr finns det inget provkapitel att tillgå till "3ds max 5 Bible". Detta är lite synd då man gärna vill "provköra" en bok i den här prisklassen innan beslut om att köpa den.