3ds max 5 Bible

3ds max 5 Bible

27/10-03 | Martin "redhat" Hedlund | redhat@64bits.se

Boken är uppdelad i tio stycken grunddelar. I varje del finns det ett antal kapitel. Första kapitlet "Getting Started with 3ds max 5" ger läsaren, och framför allt den nyblivnegrafikern, en föraning om vad programmet är kapabelt till och hur man arbetar i det. Därefter kommer delarna "Working with Objects", "Modeling", "Materials and Maps", "Cameras and Lights", "Animation", "Character Animation", "Rendering and Post-Production", "Adding Functionality with MAXScript and Plug-Ins" och sist har vi "Appendixes". Tillsammans skapar de en fullfjädrad bok för 3ds max 5.

I bokens andra del, "Working with Objects", får man lära sig hur man klonar, grupperar och organiserar sina objekt i scenen. Detta är ett steg som är mycket viktigt att behärska, men inte heller vidare svårt. Vi lämnar den delen och går vidare till nästa, "Modeling". Här börjar allvaret, på det här kapitlet avslöjas knepen som gör modeleringsprocessen enklare. Du som nybörjare behöver inte vara orolig för att inte hänga med, boken går sakligt igenom de olika modeleringsteknikerna ända från början.

I den tredje delen är det dags att börja modellera på allvar. Först får man lära sig de grundläggande teknikerna för att sedan raskt börja arbeta med 2D. När man har betat av alla kapitel i "Modeling"-delen bör man hantera det mest fundamentala arbetsteknikerna. Allt från att arbeta med "Patches" och "NURBS" till partikelsystem. Nästa kapitel, "Materials and Maps", är inte alls lika långt som det tidigare vilket jag tycker är synd. Det känns som att man bara luktat lite på området i rädsla av att kapitlet ska bli för långt och tryckkostnaderna för höga. Nästa kapitel, "Cameras and Lights", är inte heller vidare långt, men det känns ändå som att det är tillräckligt.

Det sjätte kapitlet, "Animation", hör egentligen ihop med det sjunde, "Character Animation". Den första delen behandlar animation i stort, medan det andra visar hur man arbetar med "Bones", "Skin" och så kallad "Inverse Kinematics" för att kunna göra naturtrogna animationer. Sedan kommer den mest tidsödande delen av allt, renderingen. Alla som arbetat i 3ds max vet hur roligt det är att starta en 24-timmars rendering, och alla som arbetat med 3ds max vet hur arg man blir när dessa 24-timmar visat sig vara helt värdelösa när resultatet visar sig vara bedrövligt. Renderingen är en sak som är väldigt svårt att lära sig genom att prova fram, i alla fall när vi talar om tyngre raytrace-renderingar.

Det nästsista kapitlet, "Adding Functionality with MAXScript and Plug-Ins", är ett ganska kort kapitel som behandlar MAXScript och tredjeparts-Plug-Ins. Sist är "Appendixes", dvs bokens appendix. Här finns fina snabbknappar som kan hjälpa läsaren att snabba upp arbetet och bilagor som tillhör boken.

Hur ska man då sammanfatta den här boken? Ja, som de andra biblarna håller även den här hög klass. Den fungerar inte som en lektionsbok på samma sätt som t ex "Lär dig C++ på 3 veckor" som vi recenserade sist här på 64bits, men den är mycket bättre som ett uppslagsverk. Det går i och för sig att läsa boken från sida till sida, men det är inget jag själv skulle ha gjort. Till skillnad från "Photoshop 7 Bibeln" har den här boken faktiskt en skiva. På skivan hittar man en demo-version av 3ds max 5, plug-ins, modeller och så kallade tutorials. Slutligen skulle jag vilja säga att det här är en bra bok för alla nybörjare som vill lära sig 3ds max 5. 3ds max-experterna bör kanske kika efter en annan bok.