Innehåll

ABIT Siluro OTES FX5900 128 MB

Inledning
I förpackningen
Specifikationer
Layout & funktioner
Kylning & ljudnivå
Överklockning
Prestandatester
Quake III
Unreal Tournament 2003
Slutsats


Tack till ABIT som gjorde denna recension möjlig.

07/08-03 | Niclas Alfinson | nizenco(at)64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Specifikationer

Här under kommer de mest grundläggande specifikationerna för det här kortet i tabellform.

Processor NV35 (FX5900).
Tillverkningsprocess 0,13 micron.
Processorhastighet 400 MHz.
AGP-standard 8X (bakåtkompatibel med 4X).
RAMDAC 400 MHz.
Minnestyp DDR-SDRAM.
Minnesbuss 256 bit.
Minneshastighet 850 MHz DDR.
Minnesbandbredd 27,2 GB/s.
Fill rate 3,6 miljarder texels/s.
Utgångar D-SUB, DVI och S-video-ut.
Övrigt DirectX 9.0-kompatibel med Vertex Shader 2.0+ och Pixel Shader 2.0+ (CinFX 2.0), OTES-kylning.

Som ni kan se är det ett kraftfullt kort med höga klockhastigheter på både minnet och processorn. Något speciellt intressant är minnesbussen på hela 256 bitar. Det är första gången som Nvidia har valt att använda en sådan. På det föregående NV30-kortet använde man sig av en 128 bitars minnebuss, fast då hade man å andra sidan DDR-II-minnen vilket man inte har nu. Men minnesbandbredden har trots återgången till DDR-I-minnen ökat markant, från 16 GB/s (NV30) till hela 27 GB/s (NV35).

Några nya funktioner som Nvidia lanserar tillsammans med det här kortet är Intellisample HCT, UltraShadow och CinFX 2.0.

Under CinFX har Nvidia som vi redan berättat i en tidigare recension samlat Vertex och Pixel Shader-funktionerna. I den senaste versionen av CinFX (läs 2.0) har man också inkluderat UltraShadow. Exakt vad som har ändrats från version 1.0 är svårt att säga eftersom Nvidia enbart ger ut en mycket knapphändig information om det. Vad vi dock lyckats läsa oss fram till är enda skillnaden inkluderingen av UltraShadow och att de två shaders har blivit mycket snabbare och kraftfullare. Man kan alltså få fram ännu mer realitetiska effekter utan att prestandan blir allt för lidande.

UltraShadow som nu alltså ingår i CinFX 2.0 kan man enkelt förklara genom att beskriva det som en bandbreddsbesparande funktion som kan appliceras på skuggor, därav finns Shadow med i namnet. Det hela går enkelt ut på att man räknar ut vart skuggan skall hamna så att grafikkortet inte behöver rendera något i onödan.

För er som vill veta lite mer om CinFX hänvisar vi till följande recension.

IntelliSample är ett samlingsnamn för alla funktioner som ökar bildkvaliten, bland annat Antialiasing (AA). I den senaste versionen IntelliSample HCT (High-resolution Compression Technology) har man gjort så att man kan använda AA i upplösningar ända upp till 1600*1280 och enligt Nvidia själva skall HCT vara betydligt mer effektivare och bland annat minska prestandaförlusten när man aktiverar AA.

För att summera kan vi säga att Nvidia än en gång har valt att försöka skapa ett kort som ger hög kvalité utan att tappa allt för mycket prestanda. Det är ett bra val eftersom grafikkorten idag har blivit så enormt kraftfulla så det vore bara dumt att inte nyttja dess råprestanda till något vettigt. Nu skall vi och inte skjuta under stolen att många anser och rapporterar att ATI har betydligt bättre bildkvalité än vad Nvidia har på sina kort. Men för det första har vi tyvärr inget högprestandakort baserat på en ATI-krets till hands och dessutom kan skillnaden omöjligt vara så stor så man märker det när man spelar. Hur ofta tittar du på texturernas skärpa eller hur kortets antialiasing fungerar när du springer runt och försöker fragga din kompis? Vi är ganska övertygade om att skillnaden mellan Nvidia och ATI är så pass liten att man knappast ser den i annat än testprogram. Men vi hoppas som sagt att vi skall kunna återkomma inom kort med en riktig jämförelse.

Layout & funktioner

ABIT har valt en blå nyans som grundfärg till det här grafikkortet. På det blåfärgade kretskortet sitter som vanlig en hel de komponenter. Dock tas den största delen av kretskortet upp av en gigantisk kylfläns.

Som minnen används inte helt oväntat de nyare BGA-förpackade minnena eftersom de kan uppnå en högre hastighet än de äldre (TSOP-förpackade). Man ser lätt skillnad på de båda sorterna eftersom BGA-förpackade är kvadratiska medan TSOP-förpackade är rektangulära till formen. Totalt finns det 8 stycken minneskretsar på grafikkortet på vardera 32 MB vilket resulterar i en totalt minnesmängd av 128 MB. De 8 minneskretsarna är 2.2 ns Hynix-chip som är specificerade för en hastighet på 900 MHz (DDR).

Tittar vi längst bak på grafikkortet hittar vi en strömkontakt. Det är föga förvånande med tanke på att det idag har blivit mer eller mindre standard att sätta en sådan kontakt på högprestandakort eftersom AGP-porten inte kan leverera den ofantliga mängd ström som dessa kort kräver. Något lite underligt med den här kontakten där är dock att den har blivit placerad vertikalt i stället för horisontellt. Det leder till att strömsladden måste vara drygt 5 cm längre när den är placerad på ett sådant vis. Å andra sidan tar kortet inte upp mer plats på längden vilket kan vara ett smart drag eftersom kortet redan nu är relativt långt. Något intressant är dock att på alla bilder av kortet på kartongen, i manualen och liknande är kontakten placerad horisontellt. Så antingen har vi fått ett äldre kort eller så har de fotat ett äldre kort och sedan ändrat designen. Det senaste är troligen vad som har hänt, speciellt med tanke på att kontakten är placerad vertikalt på Nvidia:s referenskort.

För att fortsätta på kortets storlek kan vi meddela att det är enormt! Det är flera centimeter längre än ett Radeon 9600 PRO och flänsen som sitter på är flertalet gånger större. Men att få plats med kortet i en normalstor låda är inga som helst problem om man inte har hårddiskar som sticker ut precis bakom AGP-platsen. Då kan viss ommöblering av kablar behövas. Men att installera ett sådant här kort i en liten låda, till exempel Shuttels barbonesystem är bara att glömma. Inte minst med tanke på att kortet tar upp en extra PCI-plats.


« Föregående Nästa sida »


07/08-03 | Niclas Alfinson | nizenco(at)64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!