Innehåll

Aspire 5021WLMi

Inledning
I förpackningen
Utseende, byggkvalité & funktioner
Genomgång av komponenter
Skärm
Tangentbord
Touchpad
Högtalarna
Ljudnivå och värmeutveckling
Testsystem
Prestandatester 1
Prestandatester 2
Prestandatester 3
Överklockning & batteritest
Slutsats


16/02-06 | Henrik Olsson | milohenke@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Överklockning

I samband med överklockning av grafikkortet använde vi oss av det välkända programmet Powerstrip. Vi höjde klockfrekvensen på kärnan och minnet till dess att vi upplevde såkallade visuella artefakter eller att systemet började bli instabilt. När vi uppnått maximal klockfrekvens loopade vi ett FarCry-demo under en timmes tid, detta för att kontrollera så att grafikkortet var helt stabilt i den överklockade hastigheten.

Efter ett tags laborerande fick vi fram att 410 MHz på kärnan och 400 MHz (800Mhz effektivt) på minnet var den högsta stabila överklockningshastigheten. Skillnaden blev således en ökning med 60Mhz på kärnan och 50MHz (100MHz) på minnet, vilket är en ganska så blygsam ökning. Värt att nämna är att överklockningspotentialen kan varierar en del mellan olika kort, dvs. det är inte omöjligt att vi fick ett mindre klockvänligt exemplar.

I 3DMark så uppmätte vi en prestandaökning mellan 5 och 22 %. Den stora variationen mellan de olika versionerna av 3DMark kan ses i att det senare programmet fokuserar mer på grafikkortes prestanda samt använder sig av mer komplicerade Pixel och Vertex Shader-instruktioner.

Prestandaökningen vid överklockning är ganska så blygsam i spel, mellan 3% och 11%. Störst ökning får vi i Doom 3 och lägst i F.E.A.R. Utifrån våra spelupplevelse kan vi konstatera att den blygsamma ökningen i F.E.A.R med största sannolikhet på att mängden RAM-minne är gränssättande.

Batteritest

Då har vi kommit fram till det sista testmomentet, närmare bestämt batteritestet. Vi har valt att använda oss av ett program vid namn Batteri Eater Pro och dess instruktioner för att mäta den maximala och minimala batteritiden. Utöver detta körde vi även ett lästest, för att få en bättre bild av hur länge batteriet räcker när man sitter och skriver samt läser framför datorn.

Vid maximal användning ser vi att batteriet tar slut relativt fort. I detta läge belastas både processorn och hårddisken maximalt samtidigt som det körs en 3D-bild för att belasta grafikkortet. Med tanke på att det rör sig om ett relativt kraftigt system så får resultatet ses som klart godkänt. Man ska dock ha i åtanke att grafikkortet inte belastas särskilt hårt i detta test, dvs. sannolikheten är mycket stor att batteritiden förkortas ytterligare i ett krävande spel som tex. F.E.A.R. eller Doom 3; något som vi inte hunnit testa.

Systemets längsta möjliga batteritid uppmättes till resultatet 3:27 timmar, något som får ses om ett mycket bra värde med tanke på att Acer utlovade en maximal batteritid på tre timmar. Resultatet får dock tas med en nypa salt, detta då alla strömsparsfunktioner var aktiverade; bland annat avstängning av bildskärm efter 15 min och avstängning av hårddisk efter 30 min. Då vi gick in och stängde av dessa strömsparsfunktioner hamnade den lägsta möjliga batteritiden på runt 2:40 timmar.

Vid körning av ett simulerat lästest, The Tragedy of Hamlet, varade datorns batteri 2:24 timmar. För den som är ute efter den maximala batteritiden om man sitter konstant framför datorn och skriver / läser / surfar är detta resultat det man främst bör utgå ifrån. Vår bedöming är att två timmar och tjugofyra minuter får ses som ett godkänt resultat, även om det inte ligger i närheten av tre timmar.


« Föregående Nästa sida »


16/02-06 | Henrik Olsson | milohenke@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!