Innehåll

Albatron 7300 GS 256MB

Inledning
Förpackning och tillbehör
Specifikationer
Layout & funktioner
Testsystem
FPS: Battlefield 2, Half Life 2, Oblivion
FPS: Far Cry, F.E.A.R, Quake 4
Simulatorer: NFS:MW, X3:Reunion
Strategispel: B&W 2, Earth 2160
Överklockning
HD Videotest
Slutsats


Tack till Albatron, Abit och AMD som gjorde denna recension möjlig.

10/04-06 | Henrik Olsson | milohenke@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Testsystem

Vi är framme vid den del där vi ska ta reda på vad grafikkortet går för. Vi ska dock först visa en kort redogörelse av testsystemets specifikationer och testmetodiken.

Testmetodik

Som några av er redan har lagt märke till så har vi sett över våra testprogram. Vi kommer från och med detta test att lägga större fokus på spelprestanda, vilket innebär att de tidigare syntetiska testerna tagits bort helt. Vi har istället valt att bredda vårt spelsortiment så att vi numera täcker in fler spelgrenar. Testdelen kommer nu att bestå av minst nio stycken spel som testas i ett antal olika upplösningar. Vi kommer att sträva efter att testa minst tre av dessa speltitlar med kantutjämning och anisotropic filtering.

En annan nyhet är att vi även kommer att lägga större fokus på hur spelen presterar när man spelar dem. Detta sker genom att vi i många fall kommer att använda oss av ett program vid namn Fraps, som mäter prestandan vid realtidsspelande. Fördelen är att vi som testar kan välja bland ett större utbud av spel och att det ger oss en möjlighet att bättre bedöma hur bra spelet flyter vid de lika inställningarna. Fraps kommer dock av praktiska skäl inte att användas till alla spel.

Alla tester körs tre gånger, sedan räknar vi ut ett medelvärde av de tre resultaten. Om något av de tre värdena avviker markant från de övriga, kör vi testet en runda till och stryker det avvikande resultatet. Vi har inte gjort några optimeringar över huvud taget i drivrutinerna, förutom att stänga av den vertikala synken, utan alla tester är gjorda med grafikkortens standardinställningar.

I syfte att ta reda på hur bra de båda korten är på HD-medieavkodning har vi gjort ett antal tester av de tre vanligaste formaten; DivX, WMV9 och H.264. Vi testar de olika formaten i DivX-player, Windows Mediaplayer och Quicktime-player. Utöver dessa tester har vi även valt att testa grafikkortens DVD-avlastningsförmåga; här använder vi oss av Windows Mediaplayer. Programmet Perfmon används för att mäta processorbelastningen. Varje mätning sker under ett intervall på cirka 90 sekunder.


« Föregående Nästa sida »


10/04-06 | Henrik Olsson | milohenke@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!