Innehåll

Albatron 7300 GS 256MB

Inledning
Förpackning och tillbehör
Specifikationer
Layout & funktioner
Testsystem
FPS: Battlefield 2, Half Life 2, Oblivion
FPS: Far Cry, F.E.A.R, Quake 4
Simulatorer: NFS:MW, X3:Reunion
Strategispel: B&W 2, Earth 2160
Överklockning
HD Videotest
Slutsats


Tack till Albatron, Abit och AMD som gjorde denna recension möjlig.

10/04-06 | Henrik Olsson | milohenke@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version



Battlefield 2 är ett av de mest grafiskt krävande onlinespelen. Vi använder oss av vårt eget 64bits-demo för att mäta prestandan. Demot är 90 sekunder långt och körs på en server med 16 spelare på banan Operation clean sweep. Prestandan mäts med Fraps. Strecken på staplarna utgör det lägst uppmätta fps-värdet, bilder per sekund, i testet.

Som graferna avslöjar så presterar de båda korten relativt jämnt i BF2. Radeon X1300Pro har dock ett visst övertag över Albatron 7300 GS. Den subjektiva upplevelsen är att spelet flyter bättre på ett X1300Pro, framförallt när det händer mycket på skärmen samtidigt. Det uppstår grafikfel med båda grafikkorten. Med ett X1300Pro får skuggorna en konstig kantig karaktär och med ett 7300GS blir det stundtals så grava grafikfel att markytorna blir alldeles vita.


Half-Life 2: Lost Coast är en testbana som är betydligt mer krävande än de ordinarie banorna i Half-Life 2. Banan innehåller mer högupplösta gubbar och HDR. Vi väljer att köra med högsta inställningarna samt med HDR aktiverat. Prestandan mäts med Fraps. Strecken på staplarna utgör det lägst uppmätta fps-värdet, bilder per sekund, i testet.

Prestandan i HL2:Lost Coast påminner mycket om den vi sett i de övriga DX9-titlarna. Radeon X1300 Pro har ett klart övertag över Albatron 7300 GS i samtliga upplösningar. Albatron 7300 GS håller sig på hyfsat spelbar nivå fram tills upplösningen 1024x768. Radeon X1300 Pro klarar sig däremot bättre, något som gör att vi får spelbar prestanda fram tills upplösningen 1280x1024. Den subjektiva bedömningen är att spelet flyter klart bättre på ett Radeon X1300 Pro. Ännu en gång förekommer det texturfel när vi kör tester med Albatron 7300 GS.


The Elder Scrolls IV: Oblivion är det senaste spelet i vårt test. Det är det mest krävande spelet som finns på marknaden för tillfället. Oblivion använder sig av alla de senaste grafiska effekterna på marknaden. För att få någotsånär spelbar prestanda i upplösningen 800x600 är vi tvungna att stänga av HDR helt och hållet. Vi kör därefter ett high-test, med alla effekter utom HDR påslagna och ett mediumtest, med selfshadows och distant land avslaget. Vi använder oss av Fraps för att testa en utomhusmiljö med vatten och träd, en borggårdsmiljö med många soldater och en inomhusmiljö. Resultaten slås ihop och delas på tre. Strecken på staplarna utgör det lägst uppmätta fps-värdet, bilder per sekund, i testet.

Oblivion visar sig vara ett tungrott spel för båda grafikkorten. Inget av dem klarar av att driva spelet utan att det tenderar att hacka till emellanåt. Den subjektiva upplevelsen är att Radeon X1300 Pro klarar av situationen klart bättre i båda inställningarna. Albatron 7300 GS upplevs dock som stabilare när vi befinner oss i inomhusmiljöer, vilket bidrar till det högre totala resultatet. Helhetsomdömet är dock att man som köpare bör fundera på att minst sikta in sig på ett grafikkort i 2000kr-klassen, om man vill kunna ta del av Oblivions grafiska möjligheter med bra flyt.


« Föregående Nästa sida »


10/04-06 | Henrik Olsson | milohenke@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!