Innehåll

Albatron FX5200 Ultra 128 MB

Inledning
I förpackningen
Specifikationer
NV34 mot NV31
Layout & funktioner
Kylning & ljudnivå
Överklockning
Prestandatester
Slutsats


Tack till Albatron som gjorde denna recension möjlig.

12/06-03 | Niclas Alfinson | nizenco(at)64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Specifikationer

Här under ser nu några av de specifikationer grafikkort har:

Processor NV34 (FX5200).
Tillverkningsprocess 0,15 micron.
Processorhastighet 325 MHz.
AGP-standard 8X (bakåtkompatibel med 4X).
RAMDAC 350 MHz.
Minnestyp DDR-SDRAM.
Minnesbuss 128 bit.
Minneshastighet 650 MHz DDR.
Minnesbandbredd 10,4 GB/s.
Fill rate 1,3 miljarder texels/s.
Ugångar D-SUB, DVI och S-video-ut.
Övrigt DirectX 9.0-kompatibel med Vertex Shader 2.0+ och Pixel Shader 2.0+ (CinFX).

Det är relativt svårt att få tag på ingående information om vad denna grafikkortskrets har för funktioner och hur de fungerar. Detta eftersom NVIDIA har valt att hemlighålla den mer detaljerade informationen. Varför man har valt att göra så vet jag inte riktigt, men det är troligen för att man inte vill att konkurrenter skall få en allt för stor inblick i deras produkter. Eller så tycker de helt enkelt inte att den vanliga användaren behöver veta sådant.

CinFX

Man kan säga att CinFX är ett samlingsnamn för Vertex Shader 2.0+, Pixel Shader 2.0+ och mycket annat. Alla dessa tekniker skall tillsammans borga för att spelutvecklarna skall kunna implementera ”bioliknande” effekter och på så sätt göra spelupplevelsen mycket bättre. För att inte bli allt för komplicerad kan man helt enkelt säga att grafikkort med CinFX kan utföra fler och mer avancerade beräkningar på ett enkelt sätt. Detta gör att man till exempel kan skapa effekter såsom rök, speglingar i vatten, eld och mycket mera som ser verklighetstrogna ut utan att grafikkortet går ner på knäna så att säga.

För att summera det hela kan vi säga att NVIDIA har valt att satsa på funktioner och visuella effekter som skall göra spelupplevelsen förhoppningsvis både roligare och bättre istället för att satsa på råprestanda som man gjorde tidigare. Det valet är antagligen ett bra sådant eftersom vi idag har nått en sådan prestandanivå på våra grafikkort att vi har ”råd” att offra lite för att få en mer verklig och vacker spelupplevelse.

NV34 mot NV31

Vad är då skillnaderna mellan FX5200 (NV34) och dess storebror FX5600 (NV31)? Något intressant som bör nämnas är att FX5200 har ett internt namn som får en att tro att det har högre prestanda än FX5600. Varför det har blivit så kan jag inte svara på, det är extra underligt med tanke på att båda två är lanserade samtidigt. Kanske de började utveckla FX5600 först och sedan började med FX5200 men inte brydde sig om att ändra de interna namnen på dem? Frågorna är många, svaren är få.

För att återgå till den tidigare ställda frågan så kan vi börja med att nämna att FX5200 är tillverkad med hjälp av en äldre tillverkningsteknik på 0,15 micron medan FX5600 är tillverkad i 0,13 micron. Fördelen med att använda en så liten tillverkningsteknik som möjligt är att man får plats med fler transistorer på samma yta och på så sätt kan inkludera fler funktioner utan att den fysiska ytan blir större. Detta ser man också när man granskar antalet transistorer i de båda kärnorna. FX5200 har runt 45 miljoner transistorer och FX5600 har runt 80 miljoner stycken. Nu kommer naturligtvis frågan: vart har 35 miljoner transistorer tagit vägen?

NV34 (FX5200) NV31 (FX5600) NV30 (FX5800)
Tillverkningsprocess 0,15 micron. 0,13 micron. 0,13 micron.
Processorhastighet 325 MHz. 400 MHz. 500 MHz.
Antal transistorer ~45 miljoner. ~80 miljoner. ~130 miljoner.
Minnesbuss 128 bit. 128 bit. 128 bit.
Minnestyp DDR. DDR. DDR-II.
Minneshastighet 650 MHz DDR. 800 MHz DDR. 1000 MHz.
Minnesbandbredd 10,4 GB/s. 12,8 GB/s. 16,0 GB/s.
Fill rate 1,3 miljarder texels/s. 1,6 miljarder texels/s. 2,0 miljarder texels/s.

Notera att alla siffror kommer från Ultra-versionerna av ovanstående kort.

FX5200 har i princip alla funktioner som FX5600 har fast med två stora undantag. Dessa två undantag själva är nästan hela anledningen till att 35 miljoner transistorer saknas. När detta nämns kanske man också förstår hur viktiga dessa funktioner är.

En utav dessa två funktioner är kompressions- och optimeringsalgoritmer (bland annat Z-, färg och textur-kompression), detta är en av de viktigaste funktionera på dagens grafikkort. Denna funktion ser till så att bara den data som behövs skickas, den är alltså en bandbreddsbesparande funktion. Men eftersom denna funktion saknas på FX5200 kan man säga att all data skickas vilket gör att bland annat minnesbussen blir en flaskhals. På det här området fungerar faktiskt FX5200 precis som de gamla GeForce 2-korten.

Den andra funktionen som NV34 saknar gentemot NV31 är extra steg i den så kallade pipelinen. Detta gör att NV34 inte kan nå lika höga klockfrekvenser som NV31.


« Föregående Nästa sida »


12/06-03 | Niclas Alfinson | nizenco(at)64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!