Kylning & ljudnivå
Överklockning
Prestandatester

Tack till Albatron som gjorde denna recension möjlig.

12/06-03 | Niclas Alfinson | nizenco(at)64bits.se

Layout & funktioner

Själva PCB:n på grafikkortet som alla komponenter är monterade på är som vanligt blå när vi pratar om Albatrons produkter. Detta får grafikkortet att se lite roligare ut istället för den mer normala gröna eller gula färgen. Dock är detta knappast något som får köpare att springa som galningar till affären och köpa detta specifika grafikkort.

Minnena som sitter monterade på grafikkortet är av det nyare BGA-formatet istället för det äldre TSOP. Man ser lätt skillnad på dem eftersom minnen förpackade i BGA-formatet är helt fyrkantiga medan de gjorda i TSOP-formatet är rektangulära. Fördelen med BGA-formatet är att minnen förpackade på detta sätt kan nå en högre klockfrekvens eftersom de inte utvecklar lika mycket värmen som de minnen som tillverkas med TSOP. Nackdelen är dock att de är betydligt dyrare att framställa.

På baksidan av kortet återfinns de vanliga kontakterna, en DVI-, en D-SUB- och en S-Video-ut-kontakt. Den första används med fördel till digitala skärmar eftersom den skickar en digital signal. D-SUB är raka motsatsen och skickar en analog signal. Fördelen med att använda DVI-kontakten vid användning av till exempel en TFT-skärm är att signalen skickas digital hela vägen till skärmen. Om man istället hade använt sig av D-SUB-kontakten hade signalen först omvandlats från digital till analog på själva grafikkortet. När signalen sedan når skärmen hade den där återigen omvandlats, fast denna gång från analog till digital. Detta gör att signalen alltså omvandlas två gånger på sin väg från grafikkortet till skärmen och detta kan i många fall göra att bildkvalitén försämras.

S-Video-ut-kontakten är som ni säkerligen redan vet till för att skicka signaler från grafikkortet till en extern källa, till exempel en TV eller liknande. Detta kan vara önskvärt i sådana lägen då man använder sin dator till att spela upp DVD-filmer och inte vill titta på filmen på skärmen till datorn. Då kan man använda sig av S-Video-ut-kontakten för att föra över bilden till en närliggande TV.

Något intressant med layouten av detta grafikkort är den extra strömkontakten som sitter monterad på grafikkortet. Denna är till för att ge extra ström till grafikkortet, men jag tycker det är underligt att ett FX5200 Ultra behöver detta. Det är kanske inte så konstigt att högprestandakort behöver ha det, men detta är faktiskt ett budgetkort och det drar inte på långa vägar lika mycket ström som till exempel ett Radeon 9700 eller ett FX5800 Ultra. Nu kan man dock köra utan denna kontakt inkopplad, men då får man varningar när man kommer in i Windows och grafikkortet klockar dessutom ner sig automatiskt om man kör utan en extra strömkälla tillkopplad.