Innehåll

Antec P160

Inledning
Specifikationer
I förpacknigen
Utsidan
Insidan
Montering
Slutsats

Tack till Antec som gjorde denna recension möjlig.

21/05-04 | Niclas Alfinson | nizenco(at)64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Insidan

Chassit öppnas mycket enkelt genom att man först skruvar loss två tumskruvar och sedan vrider två stycken vred på ena sidan. Med andra ord behöver man inga verktyg över huvud taget för att ta sig in i chassit.

Väl inne ser man att i princip allt annat man behöver skruva loss använder sig av tumskruvar. Dessa gör att man kan skruva loss dem med enbart handen eftersom de har ett större ”huvud” än vanliga skruvar.

Den plåt som man monterar moderkortet på, moderkortsplåten, går att ta ut ur lådan vilket kan underlätta vid montering. För att få ut den behöver man enbart lossa på en enda skruv, naturligtvis är den av tumskruvsmodell. Sedan skjuter man plåten lite åt sidan så den hakar loss. När man har tagit bort den ser man att det mellan moderkortsplåten och reglarna i chassit är gummi, för att dämpa de vibrationer som kan uppkomma från plåten. Men med Antecs lösning sitter moderkortsplåten fastkilad vilket gör att inga vibrationer från moderkortsplåten kan uppkomma, vilket annars kan vara ett problem i de chassin med löstagbar sådan.

En annan sak man lägger märke till relativt fort är att de fack man installerar sina hårddiskar i, eller för den delen andra 3,5"-enheter, är roterade 90 grader. Detta gör att kontakterna hamnar utåt, mot montören vilket underlättar betydligt. Det finns totalt fyra stycken fack, och alla går enkelt att ta loss genom att det sitter skenor monterade på sidan. Man kan alltså ta ut facket för att skruva fast hårddisken utan att trängas i chassit, för att sedan trycka in det i chassit. Vi ser också att det på dessa fyra fack sitter gummibussningar som hårddiskarna vilar på, som även det hindrar vibrationer och sänker ljudnivån.

Totalt finns det två stycken platser för fläktar i chassit, en längst fram och en längst bak. Dessa platser är avsedda för 120 mm-fläktar vilket har den fördelen att de kan flytta lika mycket luft som mindre fläktar, men till en betydligt lägre ljudnivå. Den bakre fläkten monteras med hjälp av fyra stycken gummipiggar, alltså inga skruvar. Antec har alltså även här valt ett monteringssätt som gör att ljudnivån sjunker. Fläktplatsen längst fram har dock inte denna montering, utan här skruvar man helt enkelt fast fläkten med fyra stycken skruvar. Det är dock väldigt enkelt att montera denna fläkt eftersom man kan skjuta ut fläktplatsen från chassit och när fläkten väl är fastskruvad kan man enkelt skjuta tillbaka den.


« Föregående Nästa sida »


21/05-04 | Niclas Alfinson | nizenco(at)64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!