Age of Empires III

Åh, du vackra drömdejt
Få men lättsmälta nyheter
Grafisk munsbit

Tack till Microsoft för deras recensionsexemplar.

17/11 -05 | Erik Blomqvist | erik.blomqvist(snabel-a)64bits.se

Det var ett tag sedan vi såg Age of Empires II: The Age of Kings släppas på spelmarknaden. Sex år närmare bestämt. Mycket nytt, minst sagt, har lagts till i uppföljaren. Ny grafikmotor i samband med DirectX 9. Men som vanligt: allt ligger inte i grafiken. 64bits var ju bara tvungna att ta sig en närmare titt ...

Utgivare: Microsoft Game Studios
Utvecklare: Ensemble Studios
Genre: Strategi
Antal spelare: 1-8
Cirkapris: 449:-
Release-datum: Ute nu
Systemkrav: CPU: 1,4 GHz
Minne: 256 MB RAM
Grafik: 64 MB
Utrymme: 2 GB
Microsoft XP

Strategispelsgenren är den genre Microsoft Game Studios verkligen visat störst framgång på. Klassiska flygsimulatorer och uppföljare efter uppföljare inom Tycoon-genren har helt enkelt inte varit lika imponerande.

En självklarhet att det skulle vara Ensemble Studios som Microsoft valde att samarbeta med förresten? Absolut, säger Bruce Shelley på Ensemble Studios. Och varför skulle det inte vara det? Ensemble Studios stod bakom både Age of Empires I och II, samt (den inte lika storslagna) Age of Mythology. Vill ni läsa mer om utvecklingen bakom trilogiavrundaren med Shelleys egna ord, spana då in hans blogg.

Åh, du vackra drömdejt

Från din hemstad väljer du vilka "kort" du vill spela till spelet.

När Age of Empires III rullar igång för första gången struntar jag direkt i hur introfilmen är. Efter alla skärmdumpar jag sett från spelet finns det viktigare saker än en introfilm som ändå inte vinklar hur spelet faktiskt ser ut. Det blir lite av en drömdejt, jag har höga förväntningar och min dejt är otroligt vacker. Jag blir något gråtfärdig över det gräsliga typsnittet Microsoft valt att applicera på hela spelet dock, menyer, knappar och instruktionsflikar är rent ut sagt gräsliga.

Age of Empires III passerar tre sekler, med start i Nordamerika under 1500-talet. Fram till 1800-talet går du från solitär bonde med mycket få kunskaper om livet till att bli världsherreväldets ständige ordförande med tillgång till det mesta som teknologin hade att erbjuda på den tiden, plus lite till. I den första delen av dina uppdrag leder du huvudkaraktären Morgan Black och hans skotska arméer, bekämpar allt från pirater till germaner. Precis som tidigare är språket på alla nationer mycket berikat, men samtidigt lätt att förstå. Du kopplar lätt samman deras lingvistiska äventyr med dina knapptryckningar. Och det blir en hel del nya knapptryckningar och musklick i spelet. Gränssnittet är rejält uppgraderat, men på samma gång på tok för stort. Det täcker en tredjedel av hela skärmen vertikalt. Vid en närmare titt behöver du inte ha någon särskilt avancerad utbildning för att förstå att det lätt hade kunnat förminskas, ja mycket tomrum är det.

Trots detta känns gränssnittet lätthanterligt och genuint. Precis som i tidigare versionerna är det tydliga piktogram och mycket är sig likt. En tidigare Age of Empires-fanatiker ska verkligen inte ha några problem med att lära sig grunderna bakom Age of Empires III.