BIOS, stabilitet & överklockning
Prestandatester

Tack till ASUS som gjorde denna recension möjlig.

21/01-05 | Niclas Alfinson | niclas alfakrull 64bits punkt se

AI Proactive

ASUS har fler unika funktioner på sitt moderkort, och dessa går under namnet AI Proactive.

En intressant lösning på kylningen av processorn är Stack Cool. Det är helt enkelt en platta som sitter bak på moderkortet precis under processorn. Enligt ASUS skall denna hjälpa till att föra bort värme och därigenom sänka temperaturen på processorn, och de komponenter som befinner sig i dess omgivning. Den är alltså avsedd att göra samma sak som ABITs OTES-tunnel, men utan några fläktar.

Men den mest användbara funktionen i AI Proactive-serien är för många den inbyggda WiFi-modulen. Man har alltså ett 802.11g-kompatibelt trådlöst nätverkskort direkt på moderkortet, utan något PCI-kort eller USB-dongle. Nu när trådlösa accesspunkter och liknande inte kostar många kronor mer än en vanligt switch, är det många som väljer det trådlösa alternativet för att slippa kablar. Med ASUS P5AD2-E Premium har man då redan denna koppling direkt ur lådan!

Något annat är AI NOS och PEG-Link, två funktioner som överklockar både processorn och grafikkortet (enbart ATI-kort) när det behövs. När man är i Windows och liknande utan att belasta dessa komponenter går de i sina originalhastigheter, men startar man ett spel ökar deras hastighet direkt vilket ger en extra boost. Men ett problem, i alla fall med PEG-Link är att den är aktiverad som standard. Om man alltså har ett grafikkort som inte klarar av den nya hastigheten kan systemet bli instabilt, trots att användaren inte valt att överklocka. Vi tycker nog ASUS skall tänka över det här och låta användaren välja själv om man vill ha den funktionen aktiverad eller inte.