Användningsområden
Testsystem/Överklockning
Prestandatester

Tack till ASUS som gjorde denna recension möjlig.

24/06-04 | Niclas Alfinson | nizenco(alfakrull)64bits.se

Användningsområden

ASUS Pundit-R är som sagt inte ämnad åt personer som vill ha en kraftfull speldator, detta kan man enkelt konstatera eftersom det inte finns någon AGP-port på moderkortet, och den integrerade Radeon 9100-kretsen inte är speciellt snabb. Det integrerade grafikkortet duger dock mycket väl till enklare och lite äldre spel, men så fort man startar något nyare spel börjar det gå på knäna direkt. Dock bör produkten prestera bra övrigt, med stöd för de nya processorerna från Intel med en systembuss på 800 MHz, stöd för flera gigabyte minne och så vidare. Men som speldator är den här produkten allt ifrån optimal, men det inte heller det som den är tänkt att användas till.

För personer som är trötta på att ha en stor klumpig dator på golvet när de arbetar, ordbehandlar, surfar, betalar räkningar eller andra alldagliga sysslor är den här produkten perfekt. Den är mycket liten, stilren och lättplacerad. På grund av den låga ljudnivån kan man med fördel placera den på skrivbordet stående bredvid skärmen, eller liggande under. Med andra ord skulle den här datorn passa utomordentligt som en andradator hemma för dem som redan har en speldator, eller som den enda datorn för dem med mediokra krav på grafikprestanda. Eftersom man inte behöver skämmas för utseendet på produkten kan man placera den helt synligt i vardagsrummet eller på någon annan plats där en vanlig dator skulle stå ut allt för mycket, ASUS Pundit-R är med andra ord mycket lättplacerad.

Ett annat vanligt användningsområde för den här produkten är till så kallade HTPC:s (Home Theater PC), alltså en multimediamaskin. På grund av dess storlek och utseende är det inget hinder att placera den under TV:n bredvid DVD-spelaren och den andra elektroniken. Dessutom är den som redan nämnt nästan ljudlös vilket är ytterligare en fördel. Enda problemet vi kan se med att använda den här produkten som en HPTC är att den digitala utgången för ljudet, SPDIF-kontakten, enbart återfinns på framsidan. Det är inte speciellt snyggt eller praktiskt att behöva koppla in en kontakt där permanent, vilket mer eller mindre tvingar en till att installera ett PCI-baserat ljudkort, och då har man helt plötsligt enbart en PCI-plats kvar att använda. Och har man tänkt använda sin HTPC som PVR (Personal Video Recorder) måste man installera ett TV-kort, och då har man inte en enda PCI-plats kvar. Dock kan man fortsätta bygga ut datorn med hjälp av externa produkter kopplade till USB och FireWire, men då försvinner en av produktens största fördelar, storleken och utseendet.

Ljudnivån på produkten varierar en del. I vissa lägen är datorn knäpptyst, och fläkten på processorn står till och med stilla! Om man enbart surfar på Internet, ordbehandlar eller gör något annat mindre krävande kommer man knappt att höra om datorn är igång eller inte. När man sätter igång något mer krävande kommer naturligtvis fläkten att börja rotera snabbare. Med version 1.002 av BIOS:et kan fläkten i vissa lägen låta otroligt mycket. Vi fick dock en ny BETA-version av BIOS:et (daterad 16/6-04) som rättade till ljudnivån och med detta BIOS fick vi aldrig fläkten att rotera snabbare än 2500 RPM, med andra ord nästan helt ljudlöst. Enligt ASUS själva kommer en ny version av BIOS:et snart att finnas för nedladdning på deras hemsida.

I princip passar ASUS Pundit-R mycket bra till alla ändamål där man inte är i behov av hög grafikprestanda eller stor utbyggnadsmöjlighet.