Baldurs Gate II - The Shadows Of Amn

20/10-00 | Chrono Tigger | ctigger@64bits.se

Så var lugnet över Faerun åter rubbat! Det är nu åter dags att dra sig ut i skogarna, de mörka källarna, de stora städerna och de vackert detaljerade miljöerna i Interplays mästerverk kretsande kring världen Faerun. Givetvis är det klassikern Baldurs Gate (The Sword Coast)'s uppföljare Baldurs Gate II, The Shadows of Amn, jag pratar om. Vi hade tidigare under året blivit givna ännu ett bra spel till serien, "Icewind Dale" vilken utspelad sig i hjälten Drizzt do'Urdens hemlandskap. Men detta spel, om än otroligt bra, var ingen uppföljare till det omåttligt populära BG1, vilket man spenderade ett antal timmar framför under det sena 90-talet, och bra in på 2000-talet måste jag säga. Icewind Dale gjorde inget större väsen utav sig, varför ? Troligen på grund utav just den nämnda anledningen: det var en väntan på BG's storebror, Baldurs Gate II.

Prolog, och förhistoria
Så var det äntligen här då, efter ett antal missade realese-datum och genomkorkade presskonferenser så är det äntligen här, det spel vilket vi alla satt och frenetiskt försökte slå sig igenom "The Sword Coast" utan att förbli den eviga kuggen i maskinen som låter ondskan överleva. Vissa av oss lyckades klara oss förbi de "mindre" magikerna och onda "högsta-hönsen" som Tazok, Daveron etc, medan vissa av oss nöjde sig med att nå den närbelägna staden Bergeost alldeles öst om Candlekeep, den borg du föddes, för att sedan uppfostras utav Gorion. Men sakta i backarna, låt oss spola tillbaka historien och börja från början.

Som ung tillbringade du din tid som hjälpreda åt magikern Gorion i det högfäste utav de goda, ledd utav "the keeper of tombs" Ulraunt, i Candlekeep. En ö mitt ibland ett hav utav ondska vilken drabbade The Sword Coast under denna tid, som allmänt kallades "The troubled times". Gorion försökte lära dig allt han kunde om den farliga värld han, en dag, visste du skulle råka utför. Sagt som gjort ber Gorion dig att slåfölje för att slutföra ett uppdrag vilken är utav största vikt. Som av en ren slump blir du och Gorion överrumplade utav ett gäng ur den ondakretsen vilken genast anfaller Gorion. Gorion gör allt för att skydda dig och lyckas omintetgöra alla onda utom en. Denna sista personen klarar sig väl ifrån Gorions små attacker och svingar sitt svärd vilket släcker Gorions liv likt vinden släcker det glömda ljuset. Du är utelämnad i den bryska värld Gorion så omsorgsfullt försökt bereda dig på. Gorion är nu inte längre med dig men du har fått ett budskap av honom, att söka vänner...

I Baldurs Gate I, slår du dig fram genom skogar, träsklandskap städer allt för att nå ditt mål. Upprättelse. Så småningom tar du dig, tillsammans, med ett gäng andra äventyrare till Baldurs Gate och till dess undre värld för att bekämpa Gorions mördare och skaparen utav ondska på Svärd Kusten, din halv-bror och "Lord of murder" Sarevok. I en dramatisk slutstrid slåss du emot din broder för kustens framtida öde. Du får in ett dödande slag på Sarevok och du har bekämpat en, i mängden, utav stora onda härskare i Faerun. Du når ytan och blir behandlad som en hjälte, du har räddat Baldurs Gate och dess omnejd Svärds Kusten från dess plåga. Det är här Baldurs Gate II tar vid, som en direkt fortsättning utav ettan.

Baldurs Gate II tar vid
Du upplever en hemsk dröm där hela ditt livs historia passerar revy framför dina ögon, och du är inlåst i din tanke och måste uppleva även de hemskaste momenten ännu en gång, du har aldrig tidigare behövt känna av dessa minnen sedan "The Lord Of Murder" försvann. Du känner en tung smärta i din kropp och kan sakta öppna ögonen. Du finner dig själv fastkedjad i en bur, inuti en fängelse-cell, en tortyrkammare, du är väldigt förvirrad och har ingen aning om hur du hamnat här. Du kan hjälpligt se en stor människa stå framför din bur, han säger något om att du har en massa innestående krafter och står emot mycket, men att detta inte är konstigt då du, vid ögonblicket du mördade din bror Sarevok själv blev "lord of murder". Personen framför buren rör på sina händer och framkallar en eldboll vilken träffar dig och smärtan släcker dina ögon ännu en gång, och du återvänder till din dröm.

Du hör en röst, en avlägsen igenkännbar röst, du öppnar ögonen och ser Imoen, din kompis sedan barnsben, stå bredvid din bur, aningen ärrad, men stående vid din bur. Hon släpper snabbt ur dig, ni diskuterar lite om vad som hänt, men hon är lika förvirrad som du. Bakom dig sitter i två burar Jahiera och Minsc (jätten, med den fula hamstern Boo). Dessa är alla vänner sedan ettans äventyr och du släpper dem fria, ni hittar i en skattkista några hjälmar svärd, sköldar och yxor, allt ni kan tänkas behöva för att starta er färd från de mörka hållorna. De mörka hållorna visar sig vara mer än bara en liten grotta, utan en del utav ett stort underjordiskt nätverk, med hjälp av en "teleport" lyckas ni emellertid nå ytan, hamnar mitt inuti en stad och än en gång kan jakten efter sannigen börja, du är uppslukad utav Baldurs Gate II, Shadows of Amn's enorma värld.

- - - - -

Vad är BG2, och hur kör jag
Baldurs Gate är ett Real-Time Rollplaying game där du har den yttersta positionen i ett gäng på en till sex äventyrare. Man får i början utav spelet välja vilken slags figur man vill vara. Av annat man kan välja mellan är, ras (Orc, alv, halv-alv, människa, troll, halfling, dvärg), olika klasser (Paladin, Undead Hunder, Fighter, Magician, Cleric, Priest, Theif, Ranger etc finns säkerligen 40 olika alternativ), din syn på lagen (lawful good, neutral good, chaotic good sedan vidare till neutral och evil), utseende och röst på din figur, kön, namn, och dess specialitéer. Du har med andra ord en hel drös med olika val du gör för din figur så tänk noga efter, vad just du är bra på! En kämpe kan exempelvis specialisera sig på ett antal olika vapen, medans en magiker kan lära sig att memorera olika spells och diverse trick. Just "trollerierna" i BG's värld har väldigt stor betydelse och inte sällan möter du en duktig trollkarl/magiker.

Styrningen i BG2 är likt ettan väldigt enkel och är ett praktexempel för "klick & play", du klickar på ett ställe, din gubbe går dit, du ber din gubbe anfalla en speciel punkt, din gubbe anfaller punkten. Lättare än så kan det knappast vara, ett minus dock är den fortfarande så otroligt dumma AI'n som låter dina allierade gå helt fel i vissa situatuioner, vilka mycket väl kan leda till döden för den olycklige, lyckligtvis kan man använda denna AI till att "fuska". I händelse av att du skulle veta att du kommer stöta på en hel hop med monster kan du enkelt genom Fog of War möta en och en utav dessa, alltefter de ser dig, och således lätt slakta horder utav monster. Utrustning utav sina gubbar är väldigt enkel och faktiskt riktigt rolig, jag skulle ljuga om jag sade att det inte är tillfredställande att se sin Paladin lvl 15 byta ut sin ynka Longsword +1 emot en utav Drizzt's två svärd (Twinkler & Frostbrand). Som utrustning till din äventyrarskara finns tusentals olika objekt, allt ifrån magiska svärd och stavar till bryska hjälmar och härdade sköldar. Allt eftersom din äventrysskara avancerar i "experience" och i spelets story så får de tillgång till nya och bättre vapen, detta genom att slakta andra äventyrare och helt enkelt ta deras vapen, möta olika mindre galna härskare vilka gärna skulle vilja se dig stoppad, eller helt enkelt genom att köpa dem i något inn eller någon "Smithy". Valen i BG är inte oändliga men de förekommer i så otroligt många olika alternativ.

Spelet är otroligt stort, som ni redan kanske gissat er till och rymms på fyra cd-skivor, eller om man vill på en DVD-skiva. Systemkraven är som vanligt inte högt utsatta, men för att få glädje ur spelet bör du minsta ha en P2 400 med 128MB RAM och ett sjuste grafikkort, som TNT 2/Ultra, GeForce DDR/SDR/GTS, Voodoo 2/3/4/5, för att rendera en del utav de snygga magierna i BG2. Operativsystem är en rekommendation att köra Win 9X/ME, även Win 2K är helt ok.

Pris, och var du hittar det
Du hittar Baldurs Gate II Shadows Of Amn i din närmaste datorbutik för cirka priset 399kr. Medföljer gör cd-skiva/or, manual, några erbjudanden och har man tur en t-shirt ;).

Betyg
Spelet får en 60bitar utav 64bitar möjliga samt äran att bära 64bits hedersomnämnande i månadens spel!

För dig som redan spelat igenom BG1 och kanske håller på med Icewind Dale, eller rent av klarat ut det, är BG2 ett måste. Men även den som känner sig ny med AD&D's värld är BG2 en rekommendation. Spelet har i stort sett allt man kan önska sig utav ett RPG i dagsläget, svärd, monster och Minsc's lilla fula hamster Boo. Spelets AI kunde ha förbättrats lite, men vem gnäller för det när storyn är helt otroligt mastodont, allting sammanlänkar med ettan eller något skrivit i bokserien "Forgotten Realms", vilken hela BG-serien är baserad på. Ingenting lämnas åt slumpen i detta spel, och såvida du inte mesar inne på ett Inn så händer det alltid något i detta underbara spel. Hade BG varit en film hade jag genast sett den. Så bra är "ingame historien", samma koncept som var så revolutionerande för Half-Lifes enorma scener vilka medverkade i att föra handligen vidare. BG2 är en klar hit!