Innehåll
Close Combat 5
Invasion Normandy


Grundläggande principer
CC5. Invasion Normandy
Slutsatser

5/1-01 | Chrono Tigger | ctigger@64bits.se

Inledning

Det var lagom till Jul det kom, för att stå i databutikernas julfönster (och 64bits var där snabbt för att recensera det). Den femte delen i den, relativt, okända Close Combat serien (framöver benämnd enbart som "CC"). CC som de flesta associerar, inte helt fel, med den kända C&C-serien (Command & Conquer). Nej!, CC en serie till en början gjord utav jätten Microsoft för att sedan bli såld till SSI och Atomic Games, kom Close Combat serien att hamna i vad man skulle kunna kalla "glömskans hörna". Inte många visste om dess existens, men trots detta har serien överlevt och faktiskt vunnit ett antal "awards" under sin tid.

Det grundläggande om Close Combat-serien

CC som kategoriseras som ett "Real-Time wargame" alltså ett realtids krigspel, marknadsförs med en slogan "As real as it gets". I spelen är du en general, under andra världskrigets Europa, som har hand om ett antal styrkor som skall uppnå redan angivna militära-mål (såsom hålla städer, storma fientliga positioner etc) på ett visst område. Du väljer sida, antingen allierad eller som tysk, i CC3 "The Russian Front" var ryssarna ställda emot tyskarna. Oberoende vilken sida du väljer får du ett antal divisoner till ditt förfogande. Du får placera ut dina trupper och värdera var det behövs de större styrkorna samt var du bör koncentrera dina försvar och anfall, för att nå vinst. Detta görs på en större översiktskarta, i CC5's fall en karta över Contentin-peninsulan. Krigsstrategier återkommer jag med.

Själva striderna sker på andra, ofta historiskt korrekta, kartor. På dessa kartor ser man allt man som en vanlig general ser, sina egna enheter, byggnader, skog, djur, floder, hav, stränder, enorma slätter ja med andra ord enorma landskap. Vore det inte för alla soldater skulle man kunna missta det med "mitt i naturen". Man får i början utav varje slag placera ut sina enheter varstans man vill, inom det område man själv kontrollerar. Man kontrollerar ett område genom att ha tagit en s.k. "victory location", dessa är av högsta vikt i alla CC spel, men efter CC4 "Battle of the Bulge" och framåt har de fått större betydelse då de ofta är placerade vid större vägar och är således viktiga för ens transport och ammo-transporter till andra förband.

När man placerat ut sina enheter trycker man på knappen "begin" i ens, mycket användbara, toolbar. Slaget börjar och du kan börja röra dina enheter. Här slås man för första gången av Close Combats enormt realistiska ljud. Ljudet är av bästa kvalité och mellan striderna hörs fågelkvitter och hundar skälla, man hör även flygplan, explosioner från strider längre bort och framförallt sina egna soldaters prat. Väl i strid är ljudet så verkligt att jag vid åtskilliga ggr nästan öppnat fönstret och dragit ner volymen för att se om någon älgjägare blivit galen och gått lös över byggden.

Man rör sina enheter genom en väl utvecklad meny man får fram den genom att högerklicka över sina enheter. Bland kommandona finns "förflytta sig snabbt", "förflytta", "smyga", "försvara", "ligga i bakhåll", "rök", "öppna eld" etc. Kommandona yttrar sig olika på olika enheter, ex, en pansarvagn kör för fullt vid läget "förflytta sig snabbt" medan ett gäng elitsoldater springer järnet. Vid "smyg"-läget förflyttar sig pansarvagnen väldigt långsamt och aktar sig för minor och andra hinder medan soldaterna kryper fram sakta, sakta. Andra kommandon däribland är "ge eld", vilken givetvis är den mest frekventa där gruppen genast börjar skjuta emot angivet mål. Även kommandot "rök" är väldigt viktigt, främst för att göra viktiga förflyttningar med trupper med så lite förluster som möjligt. "Rök" gör att gubbarna kastar rökgranater, ett granatartellri skjuter iväg enorma skyddande rökridåer med denna funktion. Andra grundläggande kommandon är "försvara" där dina trupper lägger sig i försvarspositioner och invänter fienden.

Landskapen i CC-serien är väldigt detaljerade och naturtrogna. En erfaren spelare ser även var han skall placera sina trupper för att få maximalt skydd, exempelvis ett stort stenhus med många våningar är exemplariskt för en maskingevärsgrupp, medan en granatkastare passar bäst i skydd bakom kullar eller i en skog. Att lägga trupper ute på fält utan skydd eller ute på gator nog bland det mindre intelligenta man kan göra i detta spel, de lära knappast överleva striden. Det finns många olika strategier man kan köra i dessa spel och det är väldigt varierande, allting beroende på fiendens styrkas storlek, ditt mål på kartan, om du kör en aggresiv strategi, vad du har fått för trupper att disponera etc. Ett exempel på detta är att slaget skall ske i en stad, du har oturligt nog fått en pansardivision till ditt förfogande; bland stadens trånga gator kommer pansarvagnarna vara väldigt sårbara för fientliga at-kanoner och bazooka-infanteri, även vanligt infanteri med sina granatattacker kan vara pansarvagnarnas tragedi. Med dessa saker, och mycket mer, i åtankte bör man vara väldigt försiktig när man förflyttar sina trupper, ofta ligger fienden och vakar.

Andra saker som särpräglar CC från andra spel förutom dess inriktning på de naturtrogna striderna i realtid, är den, otroligt nog smarta AI'n. Den erbjuder ofta väldigt bra motstånd och från CC1 till CC5 har den givetvis utvecklats väldigt mycket och har överraskat mig ett antal ggr med smarta bakhåll och någongång faktiskt omringat mina egna trupper. Övrigt rent generellt erbjuder CC en enorm historie-lektion och även om dess slag inte alltid är historiskt korrekta så är helheten alltid, givetvis, korrekt. Väljer du exempelvis "campaign" får du, då och då, se videor ifrån de faktiskt striderna som utspelades under andra världskriget.

Nästa sida: Close Combat 5: Invasion Normandy